خانه داری

مضرات استفاده از شوینده ها (washers) چیست؟

washers

گفتگوی اختصاصی با دکتر احمدرضا همت در ارتباط با مضرات شوینده ها  (Disadvantages Washes)

 

نوروز که از راه می رسد بشور و بساب ها چند برابر می شود اما دراکثر مواقع صرفا نظافت منزل ملاک است و کمتر به نکات ایمنی توجه می شود. مهم ترین خطر بهداشتی شوینده ها خطراتی است که برای سیستم تنفسی افراد به وجود می آورند.
دراین شماره  پای صحبت های دکتر احمد رضا همت متخصص داخلی نشستیم تا برای مخاطبانمان از خطرات شوینده ها و لزوم رعایت نکات ایمنی در هنگام کار با این محصولات بگوید:
انتشار اين گازها در هوا و تنفس آنها باعث اختلال در عملكرد ريه مي شود و چنانچه خانم هانسبت به این مواد شوینده حساسیت فردی داشته باشند اختلالات تنفسی در آنها می تواند به صورت آسم ظهور پیدا کند و استمرار آن ممكن است باعث بروز سرطان ريه شود. كاربرد فراوان مواد شوينده و پاك‌كننده از جمله جرم‌گيرها و سفيدكننده‌ها، موجب انتشار برخي ذرات شيميايي خطرناك در توالت، حمام و آشپزخانه می‌شود و استفاده و تداوم اين مواد به همراه آب گرم هم اثر منفي آن را دو چندان مي‌كند.

نشانه های آلرژی تنفسی چیست؟

خارش غشاء مخاطی،آبریزش از چشم و بینی،عطسه ،گرفتگی بینی و سینوس ها،تنگی نفس وسرفه است.این علائم اغلب شبیه به علائم سرماخوردگی می باشد و ممکن است بعد از چند ساعت از مواجهه ظهور پیداکند و به صورت خود به خود نیز بعد از چند ساعت یا چند روز از بین برود.
انواع مواد شيميايى در درجه هاى مختلف به چشم آسيب مى رسانند و مواد شوينده و رنگ بر ازجمله خطرناك ترين مواد براى چشم به شمار مى روند و در صورت تماس با چشم به سرعت قرنيه را زخم كرده و حتى در موارد شديدتر مى توانند به سوراخ شدن كره چشم منجر شوند. مواد شوينده همچنين مى توانند موجب ايجاد زخم هاى شديد در پلك شده و چسبندگى هاى كره چشم و پلك را به همراه داشته باشند. آسيب ناشى از اين مواد ممكن است آن قدر جدى باشد كه بينايى به طور كامل از بين برود.
در صورت تماس مواد شوينده يا هر ماده شيميايى ديگر با چشم بايد بلافاصله چند بار چشم را در آب باز و بسته كرد تا ماده از چشم خارج شود. در صورت باقى ماندن ماده شيميايى در چشم، در فاصله زمانى مراجعه مصدوم به چشم پزشك، آسيب ناشى از اين مواد شديد تر مى شود.
آسيب هاى وارده به چشم از نظر زمانى و مالى بسيار هزينه بر است و به علاوه آسيب روانى شديدى به دنبال دارد، بنابر اين پيشگيرى از اين موارد بسيار ضرورى است و بايد هنگام كار با مواد شيميايى و شوينده از عينك هاى حفاظتى استفاده كرد. همچنين بايد اين مواد دور از دسترس اطفال نگهدارى و در حداقل غلظت استفاده شوند، چرا كه هرچه ميزان غلظت بيشتر باشد، آسيب ناشى از اين مواد شوينده و پاك كننده شديدتر مى شود.

–  شوینده های فرها (اجاق وتنورها ): از بیشترین محصولات سمی هستند .
خوشبوکننده های هوا :از ديگر مواد مورد استفاده در منازل هستند كه مانع توانایی در بوئیدن می شوند. علت اين است كه اين مواد عوامل کسالت آور عصبی را در هوا منتشر كرده و مجاری بینی را با لایه ای از روغن  می پوشانند.
مواد خشك كننده:خشک کننده ها هم به شدت سمی هستند .
مواد نرم كننده: نرم کننده ها که برای حذف اصطکاک صابون های شوینده استفاده می شود، مسلماَ  بی ضرر نخواهند بود .
شامپوها:شامپوهای معمولی شامل مواد شیمیایی سخت و خشن هستند . شامپوهای بچه که به عنوان مواد ملایم و ضد اشک ریزش چشم تبیلغ می شوند شامل بدترین نوع مواد شیمیایی هستند که عبارتند از عوامل بیهوش کننده که اثر سوزش آور را می پوشاند .
بعضي ازشامپوها، خمیردندان ها ومحصولات بهداشتی حاوي سولفات سديم  مي باشند و استفاده مکرر از سولفات سدیم و فرم های دیگر آن باعث کاهش تیز هوشی و کوری می شوند.
وايتكس به خودي خود و به آهستگي تجزيه مي گردد. ودر دماي بالاي 40 درجه سانتي گراد و در معرض نور  مستقيم خورشيد ، اين روند تسريع مي گردد. فلزات نيكل، كبالت و مس تجزيه وايتكس را سرعت مي بخشند. اين سفيد كننده هنگام تجزيه به گاز كلر، گاز اكسيژن و سديم كلرات تبديل مي شود. بنابراين همواره هنگام خريد به تاريخ مصرف سفيد كننده توجه كنيد. وايتكس همانگونه كه موجب خوردگي فلزات و صدمه به  الياف مي شود ،در صورت تماس با پوست بدن و چشم  نيز  موجب آسيب ها و سوختگي هاي شديد مي شوند.
سفيد كننده يك تركيب بسيار خورنده و اكسيد كننده است. ازاين رو مي تواند به پوست، چشمها و مجاري تنفسي آسيب برساند.در پوست ميتوان ايجاد قرمزي، درد و سوزش و با تحريك مخاط تنفسي ايجاد سرفه و گلو دردنمايد.
اختلاط سفيد كننده (هيپوكلريت سديم) با برخي مواد شيميايي بسيار خطرناك است، از اين رو نباستي آن را با ساير شوينده هاي خانگي مخلوط كرد.
اختلاط سفيد كننده و آمونياك (و يا هر نوع تركيب نيتروژن دار نظير ادرار) باعث توليد گاز سمي كلرامين ، گاز نيتروژن و همچنين يك ماده منفجره بنام تريكلريد نيتروژن مي شود. بنابراين براي تميز كردن ادرار نيز از وايتكس استفاده نكنيد. (ابتدا با يك شوينده اقدام به زدودن ادرار كرده و براي عفونت زدايي از وايتكس استفاده كنيد.)
 اختلاط سفيد كننده و متانول (الكل متيليك) توليد متيل هيپوكلريت مي كند كه يك ماده قابل انفجار است.
اختلاط سفيد كننده و شوينده هاي حاوي اسيد باعث متصاعد شدن گاز كلر مي شود(حتي با يك اسيد ضعيف مانند سركه). تنفس كلر خطرناك بوده و ايجاد مسموميت ميكند. اختلاط سفيد كننده و هيدروژن پروكسايد توليد گاز اكسيژن مي كند.

این نکات را یادداشت کنید:
محصولات شيميايي و شوينده را هميشه در ظرف اصلي آن نگهداري کنيد. هيچگاه اين مواد را در ظرف مواد خوراکي ( مانند بطري نوشابه ) نگه داري نکنيد . اين عمل سبب خورده شدن اشتباهي اين مواد توسط کودکان مي شود .
هميشه پس از استفاده از مواد شيميايي سريعا درب آن را ببنديد .
محصولات شوينده دور از دسترس كودكان و در كمد در بسته داراي قفل نگهداري شود
محصولات شوينده دور از مواد غذايي نگهداري شود.
قبل از انداختن ظروف حاوي مواد شيميايي و شوينده داخل ظرف زباله، آنرا آبكشي كنيد.
محصولات خانگي خطرناك (مانند لوله بازكن، جوهر نمك، محلول سفيد كننده و لك بر، مواد شوينده، گاز پاك كن ، داروها و ديگر مواد شيميايي) در بسته بندي اصلي آنها و با درب بسته نگه داري نمائيد.
در هنگام استفاده از مواد شيميايي و فرآورده هاي شوينده و پاك كننده پنجره ها را باز كنيد تا هوا به خوبي در محيط جريان داشته باشد.
ازاختلاط مواد شيميايي مانند جوهر نمك با فرآورده هاي سفيد كننده جداً خودداري كنيد. اختلاط دو ماده شوينده جوهر نمك و وايتكس باعث توليد گاز كلر مي‌شودبخارات و گازهاي ناشي از اين اختلال بسيار سمي و خفه كننده مي باشد..
پس از مصرف مواد شوينده و لوله بازكن در محيط هاي دربسته و كوچك مانند دستشويي و حمام به هيچ عنوان در اين مكانها توقف نكنيد چرا كه گازهاي توليد شده در اين محيط بدون تهويه مناسب خفه كننده و سمي مي باشد.
ضمن استفاده از مواد شيميايي حتماً از وسايل محافظت كننده مانند دستكش بلند، كفش نفوذ ناپذير، لباس آستين بلند،شلوار بلند و جوراب استفاده نمایيد.
قبل از استفاده از مواد شيميايي ، چند بار آن را تکان داده و به تمامي هشدارها و مواد احتياطي روي برچسب مواد شيميايي توجه شود.
هنگام کار با شوينده و پاک کننده ها از استعمال دخانيات پرهيز شود و مواد شيميايي در محلي امن و دور از دسترس کودکان قرار داده شود
هنگام استفاده از اين گونه مواد ، ظروف مربوط را مورد بررسي قرار دهند تا مايعات داخل آن به خارج نفوذ نکند.
مادران شيرده بيش از ديگر گروهها در معرض آسيب پذيري مواد شيميايي هستند ،اين افراد بايد از تماس با سفيدکننده و ضدعفوني کننده ها پرهيز کنند
چنانچه پوست دست با شوينده ها تماس مستقيم پيدا كرد، بهتر است دست را با آب و صابون شست تا اين مواد به طور كامل از روي پوست پاك شود
كساني كه زمينه ژنتيكي حساسيت و آلرژي داشته باشنداز مصرف مواد شوينده خودداري نمايند زيراباعث ايجاد عوارضي مثل قرمزي، پوسته ريزي، خارش و خشكي مي شود و هر چه تعداد دفعات تماس بيشتر باشد، علاوه بر مشكل پوستي مشكل تنفسي ايجاد مي كند.
دركساني كه سابقه آلرژي و آسم داشته باشند مصرف مواد شوينده( وايتكس – جوهرنمك و….) به علت تحريك راههاي هوايي مي تواند در موارد شديد باعث ايجاد آسم و در موارد خفيف تر به صورت تنگي نفس، سرفه و حساسيتهاي تنفسي خود را نشان دهد و در درازمدت باعث ايجاد سرطانهاي تنفسي شود.
قبل از خريد مواد شوينده بايستي از استاندارد بودن و ميزان PH آنها مطمئن شد كه زياد قليايي يا اسيدي نباشد و در حد خنثي باشد تا كمتر به پوست آسيب برساند.
پاك كردن مرتب و به موقع قسمت‌هاي مختلف منزل از گردوغبار و همچنين استفاده از ماسك يا پارچه مرطوب به هنگام غبارروبي و نظافت با مواد شيميايي شوينده و ضدعفوني‌كننده و تهويه مناسب منزل در طول روز مي‌تواند به ميزان قابل‌ملاحظه‌اي از خطرات مسموميت به واسطه اين ذرات مضر بكاهد.

مضرات استفاده از شوینده ها چیست؟

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا