پزشکی و سلامت

مضرات آبمیوه های صنعتی (Juice Industry) چیست؟

مضرات آبمیوه های صنعتی (Juice Industry) چیست؟

چرا آبمیوه صنعتی نخوریم؟

درحالی که همه روزه هشدارهای متعددی راجع عدم مصرف نوشیدنی های مضری چون نوشابه وآبمیوه های غیرطبیعی داده می شود اما تحقیقات میدانی حاکی ازآن است که توجه چندانی به این موضوع نشده واتفاقا دربرخی محافل رسمی اداری نیز انواع آبمیوه های صنعتی بسته بندی شده مهمترین منوی پذیریایی درنظرگرفته می شود. با صرف نظر از تشریح چرایی و عللی که تقریبا برکسی پوشیده نیست لازم است تا همچنان پیرامون مضرات این نوع نوشیدنی ها وبه موازات آن مصرف میوه های تازه  اطلاع رسانی شود. به همین منظورپای صحبت‌های محمد حسن انتظاری متخصص تغذیه و رئیس دانشکده علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نشستیم تا توصیه های لازم اززبان وی مطرح شود.

چرا آبمیوه های صنعتی مضر است؟

البته زیان مصرف این نوع آبمیوه ها یا هرنوشیدنی بسته بندی شده مجاز به یکباره ایجاد نمی شود و به مرور عوارض ظاهر می شود. مثلا ترکیب پراکسید موجود در آبمیوه‌های تجاری زمینه را برای بروز بیماری‌های گوناگون مثل نارسایی‌های قلبی فراهم می‌کند.به عبارتی آبمیوه‌های صنعتی حاوی مقادیر زیادی مواد قندی و مقادیر ناچیزی ویتامین و مواد آنتی‌اکسیدانی هستند و چندان فایده ای که از میوه طبیعی انتظار داریم را ندارند. این آبمیوه‌ها از نظر میزان قند مشابه نوشابه‌ها هستند.

بنابراین به صورت غیرمستقیم باعث آسیب رسانی می شوند؟

بله، قسمت عمده قند موجود در آبمیوه‌های صنعتی را فروکتوز تشکیل می‌دهد،کبد تنها عضوی است که می‌تواند مقادیر محدودی از این قند را متابولیزه کند؛ بنابراین با نوشیدن آبمیوه، کبد قادر به تجزیه این مقدار زیاد فروکتوز نیست و مازاد این قند را به چربی تبدیل می‌کند.تجربه اکثرمراجعین که با امراض متعدد دیابت و فشار خون مراجعه می کنند، نشان می‌دهد اغلب مصرف چنین موادی را درسبد تغذیه روزانه خود دارند.این درحالی است که باید توجه داشت مصرف مکرر آبمیوه‌های تجاری منجر به بیماری‌هایی مانند چاقی و اضافه وزن، سندروم مقاومت به انسولین، دیابت، فشار و چربی خون، ناراحتی‌های قلبی و عروقی و سرطان می‌شود.

گفته می شود «مالون دی آلدهید» ماده مضری است که در آبمیوه های صنعتی وجود دارد؛ لطفا دراین باره هم توضیح دهید:

بله، این ترکیب عامل رادیکال آزاد است که می‌تواند در بروز بیماری‌های مزمن، التهابی، سرطان و ناراحتی‌های قلبی و عروقی نقش داشته باشد. ترکیبات پراکسیدی می‌تواند آسیب‌های زیادی را به پوست و مو وارد کند، البته ترکیبات رنگی موجود در میوه‌های تازه به عنوان فیتوکمیکال‌ها در پیشگیری از رادیکال آزاد تاثیر چشمگیری دارند.

با این اوصاف افراد درمعرض خطر بیشتر باید مراقب نوع مصرف میوه و آبمیوه باشند.

دقیقا،افراد در معرض خطر یا کسانی که سابقه بیماری‌هایی مانند چاقی و اضافه وزن، فشار و چربی خون، سرطان و ناراحتی‌های قلبی و عروقی در بستگان درجه یک آنها وجود دارد، بهتر است میوه‌های طبیعی را جایگزین آبمیوه‌های صنعتی کنند. افراد باید آبمیوه تازه خانگی را مصرف کنند؛ زیرا ماندن طولانی‌مدت آبمیوه زمینه رشد میکروب‌های بیماری‌زا را فراهم می کند که منجر به اختلالات گوارشی می‌شود. همچنین فیبر بالای موجود در میوه‌ها کاهش عوارض ناشی از مصرف بیش از حد فروکتوز را سبب می‌شود.

چه میوه‌هایی باعث کاهش وزن می شود؟ آیا واقعا این اتفاق رخ می دهد؟

اینکه فکرکنیم میوه یا هرماده غذایی ترکیبی دارد که درلحظه و مستقیما باعث چربی سوزی می شود، کاملا اشتباه است.اما به طورکلی مصرف سبزیجات و میوه‌های تازه با تاثیر برعملکرد خوب دستگاه گوارش باعث دفع بیشتر و مطلوب مواد زائد بدن باعث کاهش وزن تدریجی می شود.

لطفا به چند نمونه از این میوه‌ها اشاره کنید.

از آنجایی‌که ۹۰ درصد وزن هندوانه آب است، یکی از بهترین میوه‌ها جهت کاهش وزن است. در ۱۰۰ گرم از هندوانه تنها ۳۰ کالری وجود دارد. همچنین این میوه منبع خوبی از آمینو اسید به نام آرگینین است که کمک می‌کند چربی سریع‌تر سوخته شود. مصرف این میوه علاوه بر آنکه آب مورد نیاز بدن را تامین می‌کند، موجب می‌شود فرد احساس سیری داشته باشد و کمتر بین وعده‌های غذایی میل به خوردن داشته باشد. مصرف یک عدد سیب در طول روز، نه تنها نیاز مراجعه به پزشک را کمتر می‌کند، باعث می‌شود فرد سریع‌تر وزن خود را از دست دهد. همچنین مصرف یک عدد سیب به همراه پوست ۴.۴ گرم از فیبر مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. خوردن سیب یا گلابی پیش از وعده‌های غذایی به کاهش قابل توجه وزن منجر می‌شود.گریپ فروت حاوی مقدار زیادی ویتامین C، اسیدفولیک و پتاسیم است. همچنین گریپ فروت‌های صورتی و قرمز رنگ منبعی از ویتامین A و لیکوپن است که جداره‌های عروقی را از آسیب‌های اکسیدی حفظ می‌کند. مصرف نیمی از این میوه حدود نیم ساعت پیش از وعده‌های روزانه به فرد کمک می‌کند بیشتر احساس سیری داشته باشد. گرچه یک موز متوسط حاوی ۲۷ گرم کربوهیدرات است، می‌تواند به متوقف شدن افزایش وزن کمک کند؛ زیرا تنها ۱۰۵ کالری دارد. همچنین موز با گرفتگی عضلانی مقابله کرده، از اسیدی شدن جلوگیری می کند و فشار خون را پایین نگه می‌دارد. گوجه فرنگی نیزدر گروه میوه‌ها قرار می‌گیرد و مملو از آنتی اکسیدان است و می‌تواند به کاهش نگهداری آب کمک کند. علاوه بر این، با مقاومت لپتین مقابله می‌کند. لپتین نوعی پروتئین است که مانع از کاهش وزن می‌شود. علاوه بر این مقدار بسیار پایینی کالری در گوجه فرنگی وجود دارد.

زیانهای آبمیوه های صنعتی
مضرات آبمیوه های صنعتی (Juice Industry) چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا