پزشکی و سلامت

مصرف این نوشیدنی عفونت چشم را از بین می برد

  تيمي از محققان دانشکده شيمي دانشگاه حيدرآباد هند نشان داده‌اند که يک فنجان قهوه مي‌تواند به حل مشکلات چشم کمک کند.

علایم عفونت چشم:

-رنگ سفید کره چشم، صورتی یا قرمز رنگ می شود.

-ترشحات سبز، زرد یا سفید رنگ در گوشه چشم جمع می شود.

-مرتب از چشم اشک می آید.

-هنگام پلک زدن احساس می شود که چیزی مثل سنگ ریزه یا شن و ماسه، در چشم وجود دارد.

-پلک ها هنگام خواب خشک می شوند.

-در ناحیه پلک ها، ورم به چشم می خورد.

-یک توده دردناک و کوچک قرمز رنگ در ریشه مژه ها احساس می شود.

-در بعضی موارد به خصوص در عفونت‌های ویروسی چشم ممکن است تب، گلودرد و علایم سرماخوردگی نیز همراه این نشانه‌ها باشد.

-هنگام عفونت چشم، در کنار استفاده از داروهای تجویز شده و رعایت شدید نکات بهداشت شخصی، به علت مسری بودن بیماری از بستن چشم خودداری شود

به گزارش سرویس علمی جام نیوز،  تيمي از محققان دانشکده شيمي دانشگاه حيدرآباد هند نشان داده‌اند که يک فنجان قهوه مي‌تواند به حل مشکلات چشم کمک کند. براساس يافته‌هاي اين پژوهشگران، ماده شيميايي کافئين مي‌تواند به تهيه دارو براي مبارزه با عفونت هاي چشم کمک کند.

به گزارش خبرگزاري آريا، محققان اين دارو را با هم‌بلور کردن(cocrystalize) يک آنتي‌بيوتيک با کافئين فرمول‌بندي کردند. داروي سولفاستاميد که معمولا براي درمان عفونت هاي چشمي بويژه ورم ملتحمه استفاده مي‌شود، اغلب با پلک زدن بيمار و همچنين با اشک چشم از بين مي‌رود. اين امر منجر به ناراحتي و عوارض ناشي از بکارگيري دوزهاي بيشتر و فراوانتر اين دارو مي‌شود.

 طرح هاي مختلفي مانند قرار دادن سولفاستاميد در ريزکره‌هاي زيست تجزيه‌پذير براي آزادسازي کندتر دارو و از بين نرفتن آن توسط دانشمندان بررسي شد اما اين روش ها يا تاثير دارو را محدود مي‌کردند و يا براي ورود به بازار مناسب نبودند. محققان براي حل اين مشکل، از هم‌بلورها استفاده کردند. بلوري کردن يک داروي موجود با ماده ايمن ديگر مي‌تواند ويژگي هاي فيزيکي شيميايي يک دارو را بدون تغيير دادن مولکول هاي خود دارو تغيير دهد.

آنها نتيجه گرفتند که جايگزيني پيوندهاي ضعيفتر هيدروژن در بلورها با نمونه‌هاي قويتر مي‌تواند انحلال پذيري و سرعت انحلال بلور را کاهش دهد. از اين رو مجموعه‌اي از مولکول ها با سولفاستاميد هم‌بلور شدند. شناسايي تعاملات ميان مولکولي که با شکل‌گيري هم‌بلور قابل تغيير است، اين پژوهش را ارزشمند کرده و آن را از ميان ديگر استراتژي‌هاي طراحي بارز کرده است. کافئين يکي از موفق‌ترين ترکيبات نشان داده که دارو را کمتر انحلال‌پذير مي‌سازد و همچنين بلور را متراکمتر مي‌کند که به معني نزديکتر قرار گرفتن مولکول ها در مقايسه با ماده سولفاستاميد به تنهايي است.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا