پزشکی و سلامت

مصرف این دو ماده موجب سکته‌ مغزی می‌شود

 

ارث عامل مهمی برای ابتلا به سکته‌های مغزی است.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان علل سکته‌های مغزی گفت: سابقه خانوادگی، فشار، قند و چربی خون بالا، کم‌تحرکی، مصرف شیشه و حشیش موجب سکته‌های مغزی می‌شود. فرهاد عصارزادگان سکته مغزی یا استروک را هر حادثه‌ ناگهانی حاد عروقی مغز عنوان کرد و اظهار داشت: سکته‌های مغزی به دو دسته کلی ایسکمیک و هموراژیک تقسیم می‌شوند.
وی افزود: سکته‌های ایسکمیک بر اثر گرفتگی رگی از مغز ایجاد می‌شوند و در واقع در این سکته‌ها لخته‌ها نقش اساسی ایفا می‌کنند، بنابراین یک لخته موجب انسداد یکی از عروق مغز می‌شود و متعاقب آن خونرسانی به ناحیه‌ای از مغز مختل و به دنبال آن، سلول‌های مغزی ناحیه مورد نظر می‌میرند و در نهایت نقایص عصبی در ناحیه‌ای بدن به وجود می‌آید. این متخصص مغز و اعصاب گفت: علت سکته‌های هموراژیک نیز پاره شدن رگ‌ها است، در واقع دیواره رگ‌ها دچار پارگی و منجر به خونریزی داخل بافت مغزی می‌شود.

* علل سکته‌های ایسکمیک
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: در سکته‌های ایسکمیک لخته‌ای دیواره رگ را می‌بندد، این مانند لوله‌های آب می‌ ماند که با گذشت زمان ممکن است داخل آنها رسوباتی ایجاد و به مرور زمان قطر داخل لوله‌ها کم و در نهایت بسته شود. وی افزود: در سکته‌های ایسکمیک ممکن است این اتفاق بیفتد. علت تنگی دیواره رگ‌ها در درجه اول، افزایش سن است، چرا که با گذشت سن، دیواره عروق تنگ می‌شود.

*مردان بیشتر از زنان در معرض خطر هستند
عصارزادگان ادامه داد: عامل خطر بعدی، جنس است، تحقیقات نشان می‌دهد بسته شدن رگ‌ها در مردها بیش از زنان است، همچنین افزایش چربی خون به ویژه کلسترول که در دیواره عروق رسوب می‌کند و منجر به تنگ شدن و درنهایت بسته شدن رگ‌ها می‌شود عامل خطر برای ابتلا به سکته‌های ایسکمیک است. وی ادامه داد: فشار خون نیز عامل خطر بعدی است، همچنین قند خون بالا، مصرف سیگار و برخی فاکتورهای اختصاصی مانند بیماری واسکولیت که دیواره رگ‌ها را ملتهب کرده و موجب تشکیل لخته در دیواره می‌شود، جزو عوامل خطرساز برای ابتلا به سکته‌های ایسکمیک محسوب می‌شود.

*سابقه خانوادگی عامل بروز سکته‌های ایسکمیک
این متخصص مغز و اعصاب با بیان اهمیت سابقه خانوادگی در ابتلا به سکته‌های مغزی گفت: ارث عامل مهمی برای ابتلا به سکته‌های مغزی است که ممکن است در سنین پایین رخ دهد، بنابراین نقش ژنتیک در ابتلا به سکته‌های مغزی مؤثر است.

*علل سکته‌های هموراژیک
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: مهمترین علت ابتلا به سکته‌های هموراژیک، فشار خون است، زیرا در این نوع سکته، دیواره رگ‌ها پاره می‌شود در نتیجه با افزایش فشار خون، رگ‌ها پاره شده و فرد مستعد ابتلا به سکته مغزی می‌شود. وی افزود: همچنین گاهی بدون ابتلا به فشار خون بالا نیز سکته هموراژیک رخ می‌دهد، از جمله این عوامل می‌توان به ناهنجاری‌های عروقی (کلافه‌های عروقی) داخل مغز شامل AVM و آنوریسم اشاره کرد. از طرفی مصرف داروهای آنتی‌کوآگولانت مانند وارفارین که جهت رقیق خون استفاده می‌شود بر اثر رقیق کردن بیش از اندازه خون، موجب خونریزی آن می‌شود.

*مصرف شیشه و حشیش موجب سکته‌های مغزی می‌شود
عصارزادگان ادامه داد: مصرف ترکیبات آمفتامین مانند شیشه و حشیش موجب سکته‌های مغزی می‌شود، همچنین واسکولیت‌ها و ناهنجاری‌های ژنتیک کلاژنی در دیواره‌های عروق نیز جزو عوامل ایجاد خونریزی هستند.

*فرایند سخت شدن دیواره عروق از بدو تولد شروع می‌شود
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: فرایند سخت شدن دیواره عروق از بدو تولد شروع می‌شود و از علل آن می‌توان به چربی، قند، فشار خون بالا، عدم رعایت سبک زندگی مناسب و کم‌تحرکی اشاره کرد. این عوامل از همان بدو شروع تولد موجب تغییر و سفت شدن دیواره عروق می‌شوند، بنابراین مراقبت فرد با کنترل چربی، قند و فشار خون نباید محدود به دوران میانسالی و کهنسالی شود، بلکه در تمام طول زندگی باید مراقب این عوامل باشیم. وی خاطرنشان کرد: متأسفانه در جامعه ما بعد از وقوع سکته مغزی، فرد و اطرافیان او به این نکته توجه می‌کنند، در حالی که سکته زمانی رخ داده که فرایند سخت شدن دیواره عروق شکل گرفته است و این توجه بیشتری را برای کنترل عوامل خطر گوشزد می‌کند.

 

منبع : فارس

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا