پزشکی و سلامت

مصرف ایبوپروفن و پیشگیری از سرطان

قرص ضد بارداریدانشمندان دانشگاه Bath در آخرین پژوهش خود ثابت کرده‌اند که علت توقف و جلوگیری از سرطان‌ها با مصرف داروی ضدالتهاب ایبوپروفن چه می‌تواند باشد.

ایبوپروفن (ibuprofen‌) که از دسته‌ داروهای‌  NSAID شناخته می‌شود همراه پاراستامول و آسپیرین به‌مقدار بسیار زیاد و بدون نسخه استفاده می‌شود و اسنادی در ‌دست است که نشان ‌می‌دهد، مصرف‌کنندگانی که مدت‌ها از این دارو استفاده‌ کرده‌اند در‌ برابر سرطان‌ پروستات، بعضی سرطان‌های کولون و چند سرطان دیگر محافظت می‌شوند. محققان می‌گویند: برخلاف بسیاری از داروها، ایبوپروفن ممکن‌ است به دو صورت متفاوت موسوم به -R و -S وجود داشته باشد، فقط شکل -S دارای خواص ضدالتهابی است حال ‌آن‌که شکل -R غیر‌فعال است اما ازطریق فرایند موسوم به معکوس‌شدن کایرال بدن می‌تواند R ایبوپروفن را به S ایبوپروفن تبدیل کند.

این محققان معتقدند: همین تبدیل است که به گمان دانشمندان در مقابله با سرطان سودمند است. به همین جهت است که آنزیم مسوول معکوس کردن کایرال یعنی آلفا‌متیلاسیل کوآنزیم آراسماز (AMACR) درسرطان پروستات، بعضی سرطان‌های کولون و تعدادی از سرطان‌های دیگر افزایش می‌یابد. به گفته محققان در این پژوهش، فرض براین است که فرایند تبدیل دارو در بدن در واقع از فعالیت ‌طبیعی این آنزیم می‌کاهد و سبب توقف ایجاد سرطان می‌شود.

این محققان درمورد این یافته‌ اظهار داشته‌اند که رفتار معکوس‌شدن کایرال‌ ایبوپروفن در ‌انسان حداقل از دهه‌ی‌1970 شناخته شده بود اما همین چندی پیش مشخص شد که پروتئین‌های اختصاصی مراحل مختلف انجام این فرآیند را برعهده دارند. دراین بررسی روی آنزیم پایانی تمرکز شده است که ایبوپروفن فعال تولید می‌کند و این شکل دارو آنزیم‌های سیکلواکسیژناز را هدف گرفته و با سرطان مقابله می‌کند. همچنین ازطریق یافته‌های این بررسی با هدف گرفتن AMACR می‌توان دریافت ایبوپروفن چگونه با سرطان مقابله می‌کند.

لطفا نظر خود را در مورد مطلب بالا در قسمت اعلام نظرات ذکر کرده و نوع مقالات و اخبار مورد علاقه خود را بیان کنید به بهترین نظرات هدایای نفیسی تعلق خواهد گرفت . باتشکر

 منبع:خبرفارسی

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا