پزشکی و سلامت

مصرف آهن راهکار اصلی جلوگیری از تأخیر رشد است

 

مصرف آهن که به طور عمده از کم‌خونی پیشگیری می‌کند، راهکار اصلی در جلوگیری از تأخیر رشد کودکان و نوزادان و حتی جنین در رحم مادر است.

مهدی فهیمی استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: کم‌خونی در مادران باردار مشکلی مهم است که علاوه بر مادر، جنین را نیز در معرض عوارض متعددی قرار می‌دهد.

 

وی افزود: در کودکان نیز کم‌خونی موجب اختلال رشد، اختلال یادگیری و کاهش قدرت ذهنی آن‌ها شده و در نتیجه به افت کیفیت زندگی و در مدرسه به افت کیفیت تحصیلی کودک منجر می‌شود.

 

فهیمی با بیان این که شایع‌ترین علت بروز کم‌خونی کمبود آهن در بدن به دلیل دریافت ناکافی این عنصر ضروری است، تأکید کرد: مصرف آهن که به طور عمده از کم‌خونی پیشگیری می‌کند، راهکار اصلی در جلوگیری از تأخیر رشد کودکان و نوزادان و حتی جنین در رحم مادر است.

 

وی یادآور شد: کم‌خونی مادر باردار به دلیل کمبود آهن، موجب تأخیر رشد جنین، تولد نوزاد با وزن کم و حتی افزایش مرگ و میر در هنگام زایمان می‌شود.

 

فهیمی خاطرنشان کرد: مصرف کم گوشت و فرآورده‌های گوشتی و مصرف ناکافی زرده تخم‌مرغ، ماهی،‌ سبزی‌ها و میوه‌ها و لوبیا و عدس، از مهم‌ترین عوامل بروز کم‌خونی ناشی از فقر آهن است.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا