پزشکی و سلامت

مزایا و معایب پروتز لب

میل به زیبایی و زیبابودن از دغدغه‌های همیشگی انسان‌ها بوده است. مدتی است تب انجام عمل‌های زیبایی عده‌ زیادی از مردم را راهی مطب‌های پزشکی می‌کند. میل به زیبایی صورت، همیشه و به اشکال مختلف در جوامع بشری وجود داشته است. یکی از عمل‌هایی که امروزه بسیار باب شده، انجام پروتز لب برای افزایش حجم لب‌ها و رسیدن به ظاهری برجسته‌ و قلوه‌ای‌تر است. در این مقاله شما را با مزایای فیلرهای پوستی، عوارض پروتز لب و ۹ نکته مهم قبل از انجام پروتز لب آشنا خواهیم کرد.

این روزها، فیلرهای پوستی (dermal filler) از روش‌های متداول‌ برای پروتز لب هستند. گونه‌های مختلف آن، قابلیت تزریق در لب‌ها و اطراف دهان را دارد؛ اما متداول‌ترین فیلرهای امروزی دارای موادی شبیه به «اسید هیالورونیک» (Hyaluronic acid) هستند. «اسید هیالورونیک» یک ماده‌ طبیعی است که در بدن نیز یافت می‌شود و به افزایش حجم لب‌ها کمک می‌کند. این‌گونه فیلرهای پوستی با نام «فیلرهای اسید هیالورونیک» نیز شناخته می‌شوند.

زمانی کلاژن یکی از رایج‌ترین فیلرهای پوستی بود که امروزه کمتر از آن برای پروتز لب استفاده می‌شود. روش‌های جدید مطمئن‌ترند و نتایج ماندگارتری نیز خواهند داشت.

تزریق چربی و ایمپلنت‌ها از دیگر روش‌های پروتز لب هستند. اما امروزه به دلیل نتایج متفاوت و ریسک عوارض جانبی بالاتر، کمتر از این دو روش استفاده می‌شود.

موارد استفاده از فیلرهای اسید هیالورونیک

فیلرهای «اسید هیالورونیک» با تغییر شکل، ساختار و حجم لب، زیبایی لب‌ها را بیشتر می‌کنند.

اثر این روش حدودا برای ۶ ماه ماندگار است. برای حفظ حجم لب‌ها به تزریق‌های بیشتر در فواصل زمانی متناسب نیاز است.

فیلرهای «اسید هیالورونیک» با برندها و قیمت‌های متفاوت در بازار وجود دارد.

تمامی این محصولات به یک روش تزریق می‌شوند و نتیجه‌ یکسانی خواهند داشت. برخی از آنها دارای «لیدوکائین» (نوعی بی‌حس‌کننده‌ موضعی) نیز هستند.

مزایای فیلرهای اسید هیالورونیک

پس از تزریق فیلرهای ژلی، این مواد به حالت‌دهی بافت لب‌ها کمک می‌کنند.

مزایای استفاده از فیلرهای «اسید هیالورونیک» شامل:
کنترل حجم لب: مقدار مواد تزریقی قابل کنترل است. بنابراین دکتر به خوبی حجم مورد نیاز در تزریق پروتز لب را کنترل می‌کند.
شکل‌گیری تدریجی نتیجه: می‌توان تزریق‌ها را در فواصل زمانی مختلف انجام داد تا به نتیجه‌ دلخواه رسید.
ازبین‌رفتن بی‌دردسر برجستگی‌ها: هر برجستگی یا توده‌ای که در اثر حرکتی اشتباه به‌وجود بیاید، به‌راحتی قابل از بین‌بردن است.
کبودی کمتر: در مقایسه با سایر فیلرهای پوستی، این روش کبودی و ورم کمتری به جا خواهد گذاشت.
ماندگاری بیشتر: نتیجه‌ این تزریق‌ها در پروتز لب، معمولا طولانی‌تر هستند، اما دائمی نیستند.
کمترین واکنش آلرژیک: به دلیل ساختار نزدیک فیلرهای «اسید هیالورونیک» به بافت بدن، واکنش آلرژیک کمتری نسبت به این ماده به وجود می‌آید. اما اگر به «لیدوکائین» حساسیت دارید، حتما به پزشک‌تان اطلاع دهید.

حین انجام کار چه انتظاراتی داشته باشیم

تکنیک‌های تزریقی مورد استفاده در پروتز لب به راحتی در مطب پزشک انجام می‌پذیرد. این عمل سرپایی بوده و معمولاً به استراحت یا مراقبت خاصی نیاز ندارد. اما تزریق چربی متفاوت است. در این شیوه، باید عمل «لیپوساکشن» کوچکی انجام شود تا چربی مورد نیاز از دیگر مناطق بدن تأمین شود.

معمولاً پیش از تزریق، از کمی بی‌حس‌کننده در اطراف دهان استفاده می‌شود. گاهی پزشک با بی‌حس‌کردن بلاک عصبی، لب‌ها را کاملاً بی‌حس می‌کند. این شیوه شبیه به کاری است که در دندانپزشکی برای بی‌حس‌کردن لثه و دهان صورت می‌گیرد.

پس از آماده‌سازی منطقه‌ تزریق، با یک سوزن بسیار باریک، مواد مورد نظر را به لب تزریق می‌کنند.

ممکن است پس از تزریق، از یخ برای کنترل ورم و ناراحتی جای تزریق استفاده کنند. اما نباید به منطقه‌ تزریق، فشار بیش‌ از حدی وارد شود.

بهتر است پس از انجام این کار، از رژلب یا سایر محصولات مربوط به لب استفاده نشود.

معمولاً بلافاصله پس از انجام تزریق، باید متوجه تغییر در لب‌ها بشوید. پس از بهبودی، حس غیرعادی در لب‌ها از بین می‌رود.

عوارض پروتز لب

عوارض جانبی فیلرهای «اسید هیالورونیک» در پروتز لب موقتی بوده و بیش از چند روز پایدار نمی‌مانند. این عوارض شامل:

خون‌ریزی محل تزریق؛
کبودی و ورم؛
قرمزی و احساس درد در محل تزریق؛
و تبخال‌زدن در محل تزریق یا اطراف لب‌هاست.

عوارض جانبی جدی‌تر و ریسک‌ها شامل:

احساس درد، ورم طولانی‌مدت یا کبودی که به مدت یک هفته تا ۱۰ روز از بین نرود؛
عدم تقارن لب‌ها (قسمتی از لب‌ها سایز متفاوت‌تری داشته باشد)؛
برجستگی یا ناهمواری در لب‌ها؛
عفونت؛
تزریق داخل رگ خونی که باعث ازبین‌رفتن بافت شود؛
زخم، جای زخم یا سفت‌شدن لب‌ها؛
واکنش آلرژیک که موجب قرمزی، تورم یا خارش در اطراف لب شود.

اگر دچار تورم بیش‌ازحد یا تب شدید، هرچه زودتر با پزشک‌تان تماس بگیرید.

آیا پروتز لب برای شما مناسب است؟

برای پاسخ به این سؤال، باید اول از خودتان بپرسید که چرا می‌خواهید ظاهر لب‌هایتان را تغییر بدهید؟ قبل از پیدا کردن پاسخی مشخص برای این سؤال، بهتر است هرگز سراغ این عمل نروید.

همچنین، فراموش نکنید که باید درباره‌ نتیجه‌ این کار انتظارات واقعی داشته باشید. لب‌های برجسته‌، ظاهر لب‌ها را قلوه‌ای‌تر و درشت‌تر می‌کند. اما شما پس از خروج از مطب پزشک، هنوز همان انسان قبلی خواهید بود.

پزشک شما می‌تواند درباره‌ جنبه‌های مثبت و منفی گزینه‌های پیش رو برای پروتز لب با شما صحبت کند. بنابراین شما قادر خواهید بود بسته به تکنیک و مواد مورد استفاده در این عمل، بهترین تصمیم را بگیرید.

بهتر است پیش از انجام پروتز لب، در وضعیت سلامتی مناسبی باشید و از کشیدن سیگار پرهیز کنید. اگر دچار یکی از بیماری‌های زیر هستید، احتمالا باید از انجام این عمل صرف نظر کنید:

داشتن عفونت فعال مثل تبخال دهانی؛
دیابت؛
سل (یا دیگر زخم‌های پوستی)؛
اختلال انعقاد خون.

اگر در گذشته دچار تبخال شده‌اید، پیش از انجام این عمل، پزشک‌تان را در جریان قرار بدهید. اگر هرگونه آلرژی مشخص یا آلرژی به «لیدوکائین» داشته‌اید، درباره‌ آن با پزشک‌تان صحبت کنید. همچنین اگر هر نوع دارو ازجمله داروهای نسخه‌ای، آزاد یا مکمل‌های گیاهی را مصرف می‌کنید به اطلاع پزشک‌تان برسانید.

انتخاب پزشک مناسب

متخصصان مختلفی هستند که می‌توانند پروتز لب را انجام دهند، از جمله:

جراح پلاستیک؛
متخصص پوست؛
جراح زیبایی و ترمیمی صورت.

مهم‌ترین نکته در ارتباط با انتخاب پزشک، تخصص و تجربه‌ پزشک برای انجام این عمل است. شما باید به پزشک‌تان اعتماد داشته باشید. به هر پزشکی مراجعه نکنید. انجام پروتز لب ریسک‌های زیادی را به‌دنبال خواهد داشت، به‌خصوص اگر کسی که تزریق مواد را انجام می‌دهد به‌اندازه‌ کافی مجرب نباشد.

وقتی تصمیم به انجام این عمل گرفتید، درباره‌ سابقه‌ تحصیلی و آموزشی پزشک پرس‌و‌جو کنید. این پزشک تابه‌حال چند تزریق انجام داده است؟ آیا مدرک معتبر و مرتبط با این عمل را کسب کرده است؟ آیا عضو انجمن متخصصان رشته‌ خود هست؟

به‌علاوه، عکس‌های قبل و بعد عمل مراجعه‌کنندگان دیگر هر پزشک را نگاه کنید. آیا از نتیجه‌ کار راضی هستید؟ اگر نه، بهتر است بیشتر فکر کنید.

۹ نکته‌ای که باید پیش از انجام پروتز لب بدانید

به لطف افراد مشهوری مثل «کایلی جنر» (Kylie Jenner)، تعداد افرادی که به‌دنبال برجسته‌کردن لب‌هایشان با فیلرهای موقت هستند، افزایش چشمگیری یافته است.

اگرچه نتیجه‌ این روش دائمی نیست، اما نمی‌توان سرسری به سراغ این عمل رفت. پیش از تصمیم به این کار، نکات زیادی را باید مد نظر قرار دهید.

ما با دکتر «ایشو» (Dr Esho) پزشک متخصص جراحی‌های لب و برنده‌ جایزه‌‌های معتبر عمل‌های زیبایی مصاحبه‌ای انجام دادیم تا نکات بیشتری درباره‌ پروتز لب بدانیم:
۱. فیلرهای لب از چه ساخته شده‌اند؟

اکثر کسانی که این عمل را انجام می‌دهند، از ماده‌ کلاژن یا «اسید هیالورونیک» برای افزایش حجم و سایز لب استفاده می‌کنند. کلاژن صرفاً لب‌ها را قلوه‌ای می‌کند، اما فیلرهای «اسید هیالورونیک»، نه تنها به افزایش حجم لب کمک می‌کند، بلکه برای ظاهری طبیعی، آب موجود در لب‌ها را نیز حفظ می‌کند.
۲. به چه مقدار فیلر نیاز است؟

نکته‌ مهمی که بسیاری از مردم در پروتز لب آن را نادیده می‌گیرند، این است که رسیدن به لب‌هایی برجسته لزوما یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد. اگر لب‌های بسیار باریکی دارید و می‌خواهید به لب‌هایی بزرگ‌تر و طبیعی برسید، این کار به چند جلسه‌ درمانی نیاز دارد. بنابراین هزینه‌ آن هم بیشتر خواهد شد.

کلید این کار در ساختن لایه‌هاست که من شخصاً این کار را با تکنیک تزریق «میکرودراپلت»، انجام می‌دهم. این روش به من اجازه می‌دهد که یک لب جدید را برای مراجعه‌کننده بسازم که در طی زمان مناسب به فرم و اندازه دلخواه برسد.
۳. آیا این کار دردناک است؟

بسته به کسی که این کار را انجام می‌دهد، این مسئله متفاوت است. شخصاً ترجیح می‌دهم از بی‌حسی دندانپزشکی استفاده کنم تا بیمار دردی احساس نکند. اما بسیاری از افراد ژل‌های بی‌حسی را انتخاب می‌کنند که ممکن است در بیمار کمی ایجاد ناراحتی کند.
۴. ماندگاری پروتز لب چقدر است؟

ماندگاری پروتز لب به مواد مورد استفاده و سن بیمار بستگی دارد. به‌طور میانگین بیشتر مردم هر ۴ یا ۶ ماه نیاز به تزریق مجدد دارند تا سایز مورد نظر را حفظ کنند.
۵. آیا پروتز لب حس متفاوتی از لب‌های طبیعی دارد؟

اگر این عمل به درستی صورت پذیرد، فیلرهای لب نباید حس متفاوتی نسبت به لب‌های طبیعی داشته باشد.
۶. آیا نتیجه‌ کار سریع مشخص خواهد شد؟

درست پس از انجام تزریق، لب‌ها کمی ورم می‌کنند. من به بیمارهایم توصیه می‌کنم که ابتدا روی لب‌ها یخ بگذارند تا از کبودشدن پوست جلوگیری شود. تقریباً پس از ۲۴ ساعت، ورم از بین می‌رود و نتیجه‌ نهایی مشخص می‌شود.
۷. اگر این عمل به‌درستی انجام نشود، چه نتایجی به بار می‌آید؟

معمولاً بسته به مواد استفاده شده برای پروتز لب، این مسئله متفاوت و البته بسیار نادر خواهد بود. اکثر پزشکان از فیلرهای «اسید هیالورونیک» استفاده می‌کنند که نسبت به فیلرهای کلاژن ماندگاری بیشتری دارند.

احتمال بروز حساسیت نسبت به مواد دارای کلاژن بین یک تا سه درصد است. اما فیلرهای «اسید هیالورونیک» به‌ندرت باعث بروز واکنش آلرژیک در بیمار می‌شود.
۸. اگر از ظاهر لب خوش‌مان نیاید، امکان تخلیه‌ فیلرها وجود دارد؟

یکی از مزیت‌های «اسید هیالورونیک» نسبت به فیلرهای کلاژن این است که می‌توان آن را حتی پیش ازبین رفتنش به‌صورت طبیعی، با آنزیمی به نام «هیالورونیداز» (hyaluronidase) از بین برد. بنابراین اگر مشکلی به‌وجود بیاید، می‌توان به سرعت آن را حل کرد.
۹. چگونه می‌توان یک پزشک قابل‌‌اطمینان پیدا کرد؟

کلید اصلی تحقیق‌کردن است. پیداکردن فردی با مهارت‌های لازم، بسیار مهم و ضروری است. صلاحیت پزشک را بررسی کنید. طبق توصیه‌ وزارت بهداشت بریتانیا، کسانی که صلاحیت انجام این کار را دارند، جراحان، پزشکان، دندانپزشکان یا پرستارها هستند.

وبسایت‌های مرتبط در این‌باره را مطالعه کنید. این سایت‌ها منبع مناسبی برای کسب اطلاعات درباره‌ نظر مراجعه‌کنندگان قبلی در اختیار شما قرار می‌دهند. فراموش نکنید که همیشه سؤال‌هایتان را از منابع موثق بپرسید.

مجله اینترنتی زندگی سالم

فرناز آشفته فرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا