پزشکی و سلامت

مزایا و معایب استفاده از رحم جایگزین

جنین امروزه با پیشرفت علم و فناوری، روش های نوین و جدیدی به کمک زوج های نابارور آمده است تا علاوه بر درمان مشکل جسمانی آن ها به بهبود روند زندگی این زوج ها نیز کمک کند.

«رحم جایگزین» که در بسیاری مواقع به نام «رحم اجاره ای» نیز شناخته می شود، یکی دیگر از روش های درمان ناباروری محسوب می شود. این روش یک روش کاربردی مختص زوجینی است که به هر دلیلی امکان باردار شدن و داشتن فرزند را ندارند.

یکی دیگر از مشکلاتی که بسیار دیده می شود، نارضایتی و ناخشنودی اطرافیان و خانواده داوطلب رحم جایگزین است.

همانطور که گفته شد استفاده از «رحم جایگزین» به عنوان درمان به کار می رود، اما باید دانست که استفاده از این روش اگرچه از نظر علمی کاملا آزمایش شده است و قابل اجرا است، اما همچنان در جامع ناشناخته و جدید محسوب می شود. از همین رو می توان گفت درصدی از مراحل بهره گیری از رحم جایگزین جنبه علمی و پزشکی دارد و درصدی نیز جنبه اجتماعی و حقوق دارد، که همواره این مسائل سبب شده تا پرسش های متعددی پیرامون استفاده از این روش مطرح باشد و شبهاتی را برای افراد به وجود آورد.

در چه مواردی از رحم جایگزین استفاده می شود:‌

در پاره اي موارد، زوجين از نظر تخمك و اسپرم و تشكيل جنين مشكلي ندارند، اما به چند علت ممكن است جنين نتواند در رحم مادر مراحل رشد و تكامل خود را طي كند:

1) رحم قدرت نگهداري جنين را ندارد و جنين را سقط مي كند.

2)  بارداري براي جان زن به علت يك بيماري طبي ديگر خطرناك است.

3) زن به طور مادرزادي فاقد رحم و يا داراي يك رحم بسيار كوچك است.

4) رحم زن به علت دستكاري هاي پزشكي نظير كورتاژ خشن و غيراصولي و يا به علت عفونت هايي نظير بيماري سل دچار چسبندگي شده است.

در اين صورت جنين را به رحم زن بيگانه اي وارد مي كنند و آن زن جنين را در رحم خود نگهداري مي كند و پس از وضع حمل كودك را به پدر و مادرش برمي گرداند.

اين كار به لحاظ شرعي و قانوني هيچ مشكلي ندارد و در كشور ما هم از اين روش استفاده مي شود. زوجين مي توانند خود، فردي كه داوطلب ارائه رحم جايگزين است را به مركز درمان ناباروري معرفي كنند و يا از مركز در اين زمينه كمك بگيرند.

استفاده از رحم جایگزین نکات مثبت و منفی بسیاری دارد که در این مقاله سعی کرده ایم به صورت مختصر آن ها را مورد بررسی قرار دهیم.

ابعاد مثبت به کارگیری از رحم جایگزین:

متاسفانه بسیاری از زوجین به دلیل عدم داشتن توانایی در باروری، با مشکلات زیادی روبرو می شوند که آمار نشان داده بسیاری از این زوجین به این علت مجبور به از هم شکستن پیوند زناشویی خود هستند. استفاده از این روش به حل مشکلات زوج های نابارور کمک کرده و باعث کاهش آمار طلاق در جامعه می شود.

با استفاده از این روش فرزند کاملا از نشر ژنتیکی با پدر و مادر خود مطابقت دارد و بسیاری از مشکلاتی را که فرزند خواندگی دارد، شامل نمی شود.

استفاده از رحم جایگزین به زنانی که از لحاظ تخمک گذاری مشکلی ندارند و دلایل دیگری برای ناباروری دارند کمک می کند. از اینرو درصد بالایی از مشکلات ناباروی حل می شود.

از نظر روانشناسی و روانپزشکی نیز حدود ۱۵ سال است که در مورد رحم جایگزین مطالعات متعددی انجام شده است و آسیب های احتمالی در چهار تحقیق مختلف بررسی شده، اما تاکنون هیچ آسیب مشخصی یافت نشده است.

یکی دیگر از مزایای این روش این است که استفاده از رحم جایگزین هم از لحاظ شرع مورد تایید فقها قرار گرفته و هم از نظر قانونی تایید شده است.

ابعاد منفی استفاده از رحم جایگزین:

عمر استفاده از رحم جایگزین زیاد نیست و هنوز این روش در میان عموم مردم شناخته شده و جا افتاده نیست و از لحاظ فرهنگی هنوز این روش مورد قبول همه مردم واقع نشده است و متاسفانه دید مناسبی نسبت به فردی که رحم خود را در اختیار والدین قرار می دهد، وجود ندارد.

استفاده از این روش باید با احتیاط زیاد انجام شود و فرد حامل جنین باید آزمایش های مختلفی را انجام دهد، زیرا در این روش احتمال انتقال بیماری هایی همچون ایدز، هپاتیت و … از این فرد به نوزاد وجود دارد. از سوی دیگر احتمال انتقال بیماری از زوج های اهدا کننده جنین مانند بیماری های عفونی و بیماری های ویروسی به جنین و سپس به فرد حامل جنین وجود دارد.

در استفاده از روش رحم جایگزین، امکان سو استفاده های مختلف به ویژه سو استفاده های مالی وجود دارد.

لطفا نظر خود را در مورد مطلب بالا در قسمت اعلام نظرات ذکر کرده و نوع مقالات و اخبار مورد علاقه خود را بیان کنید به بهترین نظرات هدایای نفیسی تعلق خواهد گرفت . باتشکر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا