فرهنگ و هنر

مردی که بهشتش کویر بود / بزرگداشت امرالله احمدجو

مردی که بهشتش کویر بود / بزرگداشت امرالله احمدجو

مردی که بهشتش کویر بود / بزرگداشت امرالله احمدجو

مراسم تجلیل از امرا… احمدجو فیلمنامه نویس و کارگردان آثار سینمایی و تلویزیونی سیزدهم اردیبهشت در دانشگاه فرهنگ و هنر اصفهان برگزار شد. در این مراسم با حضور مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، رئیس دانشگاه فرهنگ و هنر و تنی چند از هنرمندان و استادان حوزه فیلمسازی حضور داشتند. امرا… احمد جو از جمله افرادی است که با نگاهی به آثار سینمایی و فاخر وی می‌توان ایده‌های نویی را برای ساخت آثار سینمایی و تلویزیونی به کار برد. این استاد گرانقدر در سال 1332 در روستایی به نام “بیاب” از توابع میمه چشم به جهان گشوده و کار خود را با ساخت فیلم‌های کوتاه و حتی فیلم‌های گزارشی آغاز کرده است.

موضوع جالب زندگی او وابستگی خاطر نسبت به کویر نزدیک به محل تولدش بود؛ چرا که به تعبیر خودش این کویر بهشت او بود. همین شد که تصمیم گرفت یکی از آثار خود را در این بیابان بسازد.

همین حس او را واداشت تا با خود تعهد ببندد روزی روزگاری در این بیابان فیلمی بسازد و همین هم اتفاق افتاد و یکی از بهترین آثار وی در همین بیابان ساخته شد.

مردی که بهشتش کویر بود / بزرگداشت امرالله احمدجو

دانشگاه فرهنگ و هنر اصفهان نیز با توجه به آثار ارزشمند این هنرمند و با عنایت به اینکه باید از مقام چنین هنرمندانی تجلیل و همچنین آثار آنان به مردم معرفی شود سیزدهم اردیبهشت در برنامه‌ای از مقام این هنرمند تجلیل کرد و قطره‌ای از دریای آثار وی را نیز به نمایش گذاشت.

صبر ویژگی بارز احمدجو

در ابتدای این همایش رئیس دانشگاه فرهنگ و هنر که میزبان تعدادی از هنرمندان تئاتر و تلویزیون هم بود با بیان اینکه آثار امرا… احمد جو قابلیت الگوگیری برای تمامی هنرمندان رشته فیلمسازی و کارگردانی را دارد گفت: آثار این هنرمند خلاقانه و نوآورانه است و خود را از قالب الگوهای خارجی کلیشه‌ای رها کرده است.

احسان مشکلانی از جمله ویژگی‌های اخلاقی این هنرمند را صبر و پشتکار دانست و گفت: فیلمسازی کاری دشوار و طاقت فرساست؛ اما این هنرمند با اتکا به صبر خود آثار ماندگاری را از خوی به جای گذاشته است. وی افزود: این فیلم‌ها ادبیات، فرهنگ و مردم ایران را به خوبی معرفی و به نمایش گذاشته و آثار وی تأثیر خوبی بر فکر و روح مخاطب دارد. گفتنی است فیلم «روزی روزگاری» از جمله آثار فاخر وی است که با بیانی شیوا به معرفی داستان‌های ایران قدیم با بیانی طنزگونه پرداخته است.

مردی که بهشتش کویر بود / بزرگداشت امرالله احمدجو

چرا اصفهان نباید سالن تئاتر مناسبی داشته باشد؟

پس از تجلیل از مقام این هنرمند، وی در حاشیه این مراسم و در گفت وگو با خبرنگار قدس آنلاین گفت: مهم‌ترین درسی که از استادان اصفهانی خود گرفتم این بود که آن‌ها با ذوق و استعداد خودشان من را در ساخت کارهایم حمایت کردند.

امرا… احمدجو با بیان اینکه نخستین لوکیشن فیلم او در محل انگورستان ملک ساخته شده، افزود: اصل کار هنرمندان خلق اثر است و سؤال من این است که اصفهان به‌عنوان یک شهر تاریخی با فلسفه‌های معماری و زیبایی‌های تمام‌نشدنی، چرا نباید یک سالن مناسب برای اجرای نمایش‌ها و یک تالار برای به نمایش گذاشتن آثار هنر هنرمندان داشته باشد؟

وی با بیان اینکه به هر گوشه‌ای از اصفهان که نگاه کنید هنر و جلوه‌های آن را می‌بینید، اظهارکرد: یکی از مهم‌ترین وظایف شهرداری در کنار پرداختن به عمران شهری و توجه به معماری و زیبایی شهری، احداث مکان‌هایی برای به نمایش گذاشتن آثار هنرمندان و سالنی برای هنرنمایی اهالی تئاتر اصفهان و سالنی استاندارد برای اکران فیلم‌های است که متأسفانه اصفهان با تمام ظرفیتی که در این زمینه دارد، از امکانات کمی برخوردار است. این کارگردان سینمای ایران ادامه داد: وقتی اصفهان پایتخت هنر می‌شود باید استانداردهای لازم را تمام و کمال داشته باشد و مهم‌ترین دانشکده‌های هنری در این شهر باشد.

اصفهان می‌تواند مرکز جشنواره‌های هنری باشد

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه ۵۰ درصد از اعضای صنف سینمای ایران اصفهانی هستند باید این شهر مرکز جشنواره‌های هنری باشد. احمدجو در پاسخ به این سؤال که چرا در سال‌های اخیر کم‌کار شده است، گفت: بعد از ساخت سریال روزی روزگاری، تنها از گروه معارف و حجت‌الاسلام قرائتی بابت ساخت این سریال از من تشکر کردند و من از جایی که برای آن سریال می‌ساختم، انتظار بیشتری داشتم. گفتنی است امرا… احمدجو زاده یکی از کارگردانان و فیلمنامه‌نویسان مطرح سینما و تلویزیون است که از جمله فعالیت‌های او در عرصه هنر هفتم «سردار جنگل»، «پشت کوه‌های بلند»، «تنفگ سرپر» و نیز سریال به یاد ماندنی «روزی روزگاری» است.

مردی که بهشتش کویر بود / بزرگداشت امرالله احمدجو

مردی که بهشتش کویر بود / بزرگداشت امرالله احمدجو

نویسنده : مصطفی صداقت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا