أخبارپزشکی و سلامت

مراقب باشید استخوان هایتان پوک نشوند

به گفته دکتر مهران رادی، فوق تخصص جراحی زانو علت بروز پوکی استخوان کاهش منابع کلسیم و مواد معدنی استخوان می باشد. بدین معنی که هم باید منابع کلسیم کاهش یابد و هم مواد معدنی استخوان.

وی افزود: علت کاهش کلسیم  مواد معدنی می تواند کاهش دریافت کلسیم به علت کمبود تغذیه یا نداشتن نور کافی یا کاهش جذب در دستگاه گوارش و همزمان افزایش متابولیسم استخوانی و برداشت کلسیم و مواد معدنی از استخوان باشد.

فوق تخصص جراحی زانو ضمن بیان اینکه توارث می تواند یکی از عوامل تشدید کننده پوکی استخوان باشد، ولی علت اصلی نیست تصریح کرد: معمولا این بیماری در مناطق سردسیر و مناطقی که از نور کمتر خورشید برخوردارند بیشتر است. بالطبع آلودگی آب و هوا نیز در نرسیدن نور کافی و ایجاد پوکی استخوان بسیار موثر است.

دکتر رادی درباره  نقش تغذیه در پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان افزود: به جهت جلوگیری از بروز بیماری بهتر است تغذیه مناسب داشته، از مواد لبنی تازه، سبزی های تازه به خصوص کلم بروکلی، اسفناج و جعفری استفاده کرد.

به گفته وی، داشتن پیاده روی منظم تقریبا نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه در روز، کاهش وزن، عدم استعمال دخانیات، عدم مصرف نوشیدنی های گازدار و عدم مصرف بیش از حد قهوه نیز پیشگیری کمک کننده است.

مجله اینترنتی زندگی سالم

لادن سلطانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا