آرایش و زیبایی

مراقبت از پوست مردانه

مراقبت از پوست آقایان موضوعی است که کمتر به آن اهمیت داده می‌شود اما بسیار مهم است و افراد زیادی به دنبال نکات مهم آن هستند. اگر تابه‌حال به مراقبت از پوست خود اهمیتی نمی‌دادید، حالا موقع تغییر است. البته لازم نیست زحمت فراوانی برای مراقبت از پوست‌تان بکشید. در این مقاله توصیه‌های بسیار ساده‌ای ارائه می‌دهیم که نتایجی بلندمدت داشته باشند. اگر می‌خواهید یاد بگیرید چگونه با ترک‌های پوست، جوش‌های بعد از اصلاح صورت و آن خط‌هایی که یک‌دفعه روی پوست می‌افتند مقابله کنید، این مقاله را تا انتها بخوانید.

روش‌هایی ساده‌ برای مراقبت از پوست

درست مانند همهٔ کارهای دیگری که انجام می‌دهیم و انتظار نتیجه داریم؛ اقدامات مراقبتی از پوست نیز نیازمند تداوم است. اما اگر ندانید چه باید بکنید و از چه چیزهایی استفاده کنید، نمی‌توانید برنامهٔ روزانهٔ منظمی برای خود داشته باشید.

در ادامه توصیه‌هایی را می‌خوانید که متخصصان پوست، درخصوص اصول مراقبت از پوست معمولا به افراد توصیه می‌کنند. سه نکتهٔ بسیار مهمی که متخصصان پوست روی آن‌ها تأکید دارند و اغلب آقایان معمولا به آن‌ها توجهی نمی‌کنند:

۱. تمیز کردن پوست

بعضی‌ها می‌گویند نباید هر روز صبح صورت خود را بشویید، چون شستن بیش از اندازه، ممکن است چربی طبیعی پوست‌تان را از بین ببرد.

ما سعی می‌کنیم هر صبحی که بیدار می‌شویم، روز تازه‌ای را آغاز کنیم، پس چرا نگذاریم پوست هم روز خود را از نو شروع کند؟ نگذارید گردوخاک و آلودگی روی منافذ پوست‌تان بمانند.

متخصصان پوست می‌گویند که استفاده از فوم پاک‌کنندهٔ ملایم پیش از اصلاح صورت، چربی سطح پوست را کاهش می‌دهد. اگر پوست‌تان حساس نیست، گاهی اوقات هم می‌توانید از پاک‌کننده‌های لایه‌بردار استفاده کنید.

توصیهٔ مهم: اگر پوست‌تان چرب است، می‌توانید هر روز صبح با حولهٔ گرم صورت خود را تمیز کنید. بعد هم مقداری آب سرد روی پوست‌تان بپاشید تا سرحال‌تان بیاورد.

۲. بازسازی پوست

پوست ما به لطف رادیکال های آزاد که باعث استرس اکسیداتیو می‌شوند، ضربان دارد. استرس اکسیداتیو با واکنش‌های منفی بدن ما به چیزهای بد در ارتباط است؛ چیزهایی مانند:

آلودگی هوا؛
دود سیگار؛
مواد شیمیایی صنعتی؛
اشعه‌های یووی (UV).

متخصصان پوست معتقدند که «سرم آنتی‌اکسیدانی مانند ویتامین C، برای کاهش آسیب مفید است؛ البته باید روی آن یک لایه کرم مرطوب‌کننده پوست بزنید.»

اگر هر روز صورت خود را اصلاح می‌کنید، پس از اصلاح، از این سرم‌ها استفاده کنید.

توصیهٔ مهم: توصیه می‌شود کسانی که ۳۰ سالگی را رد کرده‌اند، پیش از خواب، کرم رتینول (Retinol) استفاده کنند.  «رتینول برای رفع خطوط و چین‌وچروک‌های پوست مفید است.»

۳. استفاده از مرطوب‌کننده و ضدآفتاب

صبح‌ها پس از سرم آنتی اکسیدان، از مرطوب‌کننده‌ای استفاده کنید که حداقل اس‌پی‌اف (SPF) آن ۳۰ باشد. ضدآفتاب فقط برای قدم زدن در ساحل دریا و ورزش در فضای باز نیست. در معرض نور خورشید قرار گرفتن هر طوری که باشد، مانند وقتی که در ایستگاه اتوبوس منتظر هستید یا در خیابان قدم می‌زنید، باعث آسیب به پوست می‌شود.

شب‌ها از مرطوب‌کنندهٔ سبک بدون ضدآفتاب استفاده کنید.

توصیهٔ مهم: اگر پوست‌تان خشک نیست، مجبور نیستید شب‌ها از مرطوب‌کننده استفاده کنید. مرطوب کردن پوست درست مانند نوشیدن آب است! این کار را در وقتِ نیاز انجام بدهید.

نکاتی برای انتخاب محصولات مراقبت از پوست

خیلی از محصولات آرایشی و بهداشتی که در قفسه‌های فروشگاه‌ها و داروخانه‌ها هستند، پاسخ‌گوی نیازهای آقایان هم هستند، از روغن ریش‌های لوکس گرفته تا مرطوب‌کننده‌های خوشمزهٔ لب! این روزها صنعت محصولات مراقبت از پوست ویژهٔ آقایان در وضعیتی رضایت‌بخش قرار دارد. هرچند این به‌خودی‌خود خوب است، اما شاید شما را سردرگم کند که میان این همه محصول رنگارنگ، بالاخره کدام را باید بخرید.

این‌ها نکته‌هایی هستند که هنگام خرید محصولات مراقبت از پوست، باید در ذهن داشته باشید:

۱. پوست خود را بشناسید

به نظر متخصصان پوست، مردان عمدتا به‌خاطر تأثیرات تستوسترون (Testosterone)، پوست چرب و ضخیم‌تری دارند. اصلا بسیاری از محصولات ویژهٔ آقایان برای مقابله با چربی درست شده‌اند. اما اگر پوست شما پوسته‌پوسته و خشک است، دنبال محصولاتی باشید که برای این ویژگی تولید شده‌اند. به این منظور استفاده از کرم پاک‌کننده و مرطوب‌کنندهٔ قوی توصیه می‌شود.

می‌توانید از ترکیب چرب و خشک هم استفاده کنید. اگر می‌خواهید این کار را بکنید، دنبال محصولاتی باشید که برای پوست‌های ترکیبی تولید شده‌اند. اگر هم پوست حساسی دارید، ممکن است مستعد سوختگی، گزیدگی یا سوزش باشید، پس محصولاتی را انتخاب کنید که تا جای ممکن از مواد تشکیل‌دهندهٔ کمتری درست شده باشند.

توصیهٔ مهم: ترکیبی از مرطوب‌کننده‌های مختلف را امتحان کنید. البته این داروی همیشگی مراقبت از پوست نیست، اما برای پوست‌های ترکیبی عالی است. به‌جای مرطوب‌کننده‌های همه‌کاره، محصولات مختلفی را تهیه کنید که برای ویژگی‌های مختلف پوست شما مناسب هستند و به‌صورت ترکیبی از آن‌ها استفاده کنید.

۲. جنسیت را فراموش کنید

متخصصان پوست معتقدند محصولات ویژهٔ مردان خوب هستند، اما خیلی از محصولات مراقبت از پوست هم مناسب مردان هستند و هم زنان.

خود را به محصولات خاصی بر اساس بسته‌بندی‌ها محدود نکنید. اگر هم بوی بعضی محصولات را دوست ندارید، از محصولات بدون‌بو استفاده کنید یا دنبال محصولاتی باشید که از اسانس‌های محبوب شما استفاده کرده‌اند. چنین محصولاتی ممکن است تأثیر آرام‌بخش هم داشته باشند.

۳. امتحان کنید

بنا به گفته پزشکان متخصص پوست، انتخاب محصولات مناسب مراقبت از پوست، آزمون و خطاست. بنابراین تا جای ممکن، از فروشگاه یا داروخانه‌ای خرید کنید که امکان پس‌دادن محصول وجود دارد یا اصلا با نمونه‌های کوچکی (محصولات تستی کوچک) شروع کنید که بعضی فروشگاه‌ها و داروخانه‌ها ارائه می‌دهند.

درمان سوزش پوست و جوش‌ها

پوست‌های ناهموار معمولا برای کسانی که می‌خواهند از پوست‌شان مراقبت کنند، چالش به همراه دارند. بیشتر آقایانی که به او مراجعه می‌کنند، دنبال درمان جوش‌های ناشی از تیغ زدن صورت، موهای زائد یا کورک هستند.

تیغ زدن صورت یکی از رایج‌ترین علت‌های تحریک پوست است، اما مراقبت روزانهٔ منظم از پوست در کنار اصلاح، می‌تواند وضعیت پوست‌ را بهتر کند.

اما توصیه پزشکان در این مورد چیست؟ با چیزهای ساده شروع کنید، مانند شست‌وشوی روزانه با سالیسیلیک اسید (Salicylic acid) یا بنزوئیل پروکساید (Benzoyl peroxide). این نوع پاک‌کننده‌ها بیشتر ناهمواری‌ها، مانند جوش‌ صورت، موهای زائد و آکنه را درمان می‌کنند. اگر بعد از اصلاح دچار موهای زائد یا تحریک زیاد پوست می‌شوید، توصیه می‌کنم از ریش‌تراش‌های برقی استفاده کنید. آن‌ها کمی با پوست ملایم‌تر هستند.

از سالیسیلیک اسید استفاده کنم یا بنزوئیل پروکساید؟

سالیسیلیک اسید لایه‌بردار پیش از اصلاح است و سلول‌های مرده را از منافذ و سطح پوست جدا می‌کند. عامل ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی هم هست که می‌تواند از قرمز شدن و آسیب به پوست جلوگیری کند.
بنزوئیل پروکساید با باکتری‌هایی مقابله می‌کند که ممکن است باعث ناهمواری بشوند، اما تندوتیزتر است و شاید پوست‌های حساس را دچار گزیدگی یا سوختگی کند.

آیا آقایان واقعا به مراقبت از پوست اهمیت می‌دهند؟

بازار محصولات آرایشی آقایان رشد فراوانی داشته است. امروزه خیلی از آقایان دیگر معتقد نیستند مراقبت از پوست و مو فقط برای خانم‌هاست.

تحقیقات نشان می‌دهند ناراحتی‌ها و اختلالات پوستی می‌توانند بر تصور انسان از خود، روابط او با دیگران و عملکردش در کار و زندگی تأثیر منفی بگذارند. اما هرگز برای شروع مراقبت از پوست دیر نیست.

طبق مطالعه‌ای که در دانشگاه کارلستاد (Karlstad University) انجام شده است، آقایان، در طیف سنی ۱۵ تا ۴۵ سال، به ظاهر و بهداشت توجه می‌کنند و به‌دنبال ایده‌های مختلف مراقبت از ظاهرشان هستند. مردان محصولات مراقبت از پوست را خریداری می‌کنند، چون به‌دنبال راهی برای حل مشکلات پوستی و در عین حال تقویت اعتماد به نفس هستند.

تلاش برای حل مشکلات پوستی هیچ تأثیری که نداشته باشد، حداقل باعث می‌شود کمی از این مشکلات را برطرف و اعتمادبه‌نفس‌تان را تقویت کنید.

خانم‌ها مدت‌هاست که عادت به مراقبت از پوست دارند و برای آغاز روز یا کم کردن تنش‌ها در شب، از این محصولات استفاده می‌کنند. آقایان هم باید این مسیر را دنبال کنند.

حتی یک رژیم ساده هم می‌تواند راهی برای سلامتی باشد. اگر هنوز هم فکر می‌کنید عادات مراقبت از پوست بی‌معنی و پوچ هستند، به خاطر داشته باشید که تلاش ما در مراقبت از پوست‌مان، تمرینی برای دوست داشتن خودمان است. دوست داشتن خود، با رفتار و توجه ما در قبال دیگران هم در ارتباط است، پس اگر با پوست خود مهربان باشید، چیزهای بسیار دیگری را هم به دست می‌آورید.

مجله اینترنتی زندگی سالم

مهدی فیروزی

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا