پزشکی و سلامت

محل آپاندیس کجاست؟ علائم آپاندیس چیست؟ درد آپاندیس کجاست؟

محل آپاندیس کجاست؟ علائم آپاندیس چیست؟ درد آپاندیس کجاست؟

آپاندیس، یک زایده کرمی‌شکل است که در ابتدای روده بزرگ قرار دارد؛ مثل یک کیسه کوچک و باریک بوده که دهانه آن به داخل روده بزرگ باز می‌شود و انتهای آن بسته است. همین بسته بودن انتهای این زایده، آن را مستعد ایجاد عفونت در آن می‌کند؛ چون اگر سر این کیسه به هر دلیل بسته شود، میکروب‌ها به سرعت در داخل آن رشد کرده و التهاب و عفونت ایجاد می‌کنند که به این التهاب و عفونت در زایده، آپاندیسیت می گویند.

علامت آپاندیس چیست؟

اولین علامت آپاندیس، درد شکم است؛ به این صورت که فرد در ابتدا احساس درد در حول و حوش ناف می‌کند و پس از مدتی این درد به پایین و سمت راست شکم منتقل می‌شود که همان محل قرار گرفتن آپاندیس است. اگر در این مرحله بیمار درمان نشود، آپاندیس سوراخ و موجب التهاب تمام شکم و درد شدید می‌شود. به ندرت در برخی بیماران محل آپاندیس متفاوت است و درد در ناحیه‌ای غیر از آنکه گفته شد، احساس می‌شود؛ مثلا در موارد نادری، آپاندیس در سمت چپ شکم واقع شده یا در برخی افراد زایده آپاندیس بلندتر از معمول و سر آن در زیر کبد یا در لگن است که در هنگام التهاب، درد در این نواحی شکل می گیرد؛ لذا باید گفت که هر درد شکمی اگر بیش از ۵ ساعت طول بکشد و از بین نرود، باید به پزشک مراجعه و وجود التهاب در شکم رابررسی کرد.

درمان آپاندیس چیست؟

درمان اصلی بیماری آپاندیس ، خارج ساختن آپاندیس ملتهب است که در طی یک عمل کوچک و با برش کوچکی در ناحیه پایین و سمت راست شکم انجام می‌شود. در حین عمل جراحی، زایده آپاندیس برداشته و محل اتصال آن به روده کاملا بسته می‌شود. این عمل در صورتی که در موقع مناسب انجام شود، بسیار راحت است، اما اگر عمل جراحی به هر دلیلی به تعویق بیفتد، التهاب آپاندیس شدید، جدار آن سوراخ  و محتویات چرکی آن به داخل شکم وارد و موجب عفونی شدن تمام محوطه شکم شده و فرد علاوه بر درد شدید در تمام شکم، دچار تب بالا و ضعف شدید می‌شود که در این مرحله عمل جراحی با برش بزرگ‌تری در وسط شکم انجام و ضمن خارج ساختن آپاندیس، کلیه فضای شکم با سرم شسته می‌شود تا عفونت کنترل  شود. پس از عمل نیز درمان با آنتی بیوتیک تزریقی تا چند روز ادامه می یابد.

آنچه در آپاندیسیت بسیار مهم است و مانع از ایجاد عوارض می‌شود، تشخیص سریع این بیماری و درمان صحیح آن است؛ زیرا در شروع این بیماری، علایم خفیف است و اگر دقت نشود، تشخیص آن راحت نخواهد بود. از طرف دیگر در این بیماری اگر به موقع درمان جراحی انجام شود، یک عمل جراحی ساده، نجات‌دهنده جان بیمار خواهد بود، اما همین آپاندیس عفونی اگر به موقع درمان  روی آن صورت نگیرد و در محوطه شکم باز شود، عواقب بسیار بدی خواهد داشت و ممکن است بیمار را روزها و حتی ماه‌ها درگیر کند.

آپاندیس
محل آپاندیس کجاست؟ علائم آپاندیس چیست؟ درد آپاندیس کجاست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا