پزشکی و سلامت

ماجرای استفاده از هورمون رشد در گوجه فرنگی و خیار

مدیر کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو توضیح داد

 

 

جام جم سرا- یکی از مسئولان نظارت بر سلامت مواد غذایی ضمن ارائه توضیح درباره استفاده از هورمون رشد در محصولات کشاورزی پرمصرف مثل گوجه فرنگی و خیار، گفت دستور ممنوعیت استفاده از این هورمون در محصولات تازه‌خوری پرمصرف مثل گوجه فرنگی و خیار صادر شده است.

مدیر کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو، اظهارداشت: به محصول گوجه فرنگی، هورمونی اضافه می‌کردند که در شهریور سال گذشته رسما به وزارت جهاد کشاورزی نامه‌ای نوشتیم و استفاده از آن را ممنوع کردیم. این هورمون رنگ ایجاد نمی‌کرد بلکه سرعت رشد و رسیدن گوجه فرنگی را بالا می‌برد.

هدایت حسینی تاکید کرد: با توجه به بررسی‌های اولیه‌ای که انجام دادیم، چون هنوز به این قطعیت نرسیده‌ایم که صد درصد سلامتی این ماده مورد تایید است، به همین خاطر از شهریور سال گذشته مصرف آن را منع کردیم زیرا بررسی‌های بیشتر ما نشان داد که فعلا اجازه استفاده از این هورمون گیاهی را در گوجه فرنگی ممنوع کنیم.
حسینی در پاسخ به این سئوال که در حال حاضر از این هورمون استفاده می‌شود یا خیر، گفت: پیگیری‌های ما از طریق وزارت جهاد کشاورزی نشان داد در مزارعی که گوجه فرنگی به عمل می‌آید، ناظرین جهاد کشاورزی این موضوع را در استان‌هایی که گوجه فرنگی کشت می‌شود، دنبال کرده‌اند تا استفاده آن متوقف شود.
وی درباره مضرات استفاده از این هورمون نیز افزود: بررسی‌های ما نشان داده که استفاده از این ماده، بیشتر نگرانی‌های زیست محیطی دارد و ممکن است بر سلامت موجوداتی اثر بگذارد که در محیط زیست هستند. همچنین ماهیتی دارد که از نظر ساختاری به عنوان سموم کشاورزی محسوب می‌شود، لذا، تصمیم بر این شد که استفاده از آن در محصولات تازه‌خوری و پرمصرف مثل گوجه فرنگی و خیار، ممنوع شود. (مهر)

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا