پزشکی و سلامت

لیپوماتیک بهتر است یا لیپوساکشن

۱۰ میلیون نفر از جمعیت ایران با معضلی به‌نام چاقی روبه‌رو هستند که کاهش مصرف لبنیات و افزایش مصرف فست فود و نوشابه‌های گازدار نیز در افزایش چاقی مؤثر است. گفته شده که ۳۰ درصد نوجوانان ایران به چاقی مبتلا هستند که این روند در زنان، بیشتر از مردان است. ۴۰ درصد کل مرگ‌ومیرها در ایران نیز از عوارض چاقی است که ارتباط مستقیمی با دیابت، انواع سرطان و بیماری‌های تنفسی و متابولیک دارد.

۸۰ درصد افرادی که چاقی بیش‌ازحد دارند، قادر نیستند وزن خود را متعادل نگه دارند. به همین خاطر، باید به جراحی‌های تهاجمی روی بیاورند. اگر وزن شما یک‌‌ونیم برابر وزن ایده‌آل است، به چاقی مبتلا هستید و باید جراحی تهاجمی انجام دهید. جراحی‌های لیپوماتیک، لیپوساکشن و واترجت، برای درمان چاقی نیستند و کاربرد زیبایی دارند که معمولا تحت پوشش بیمه نیز قرار نمی‌گیرند. در این مقاله ما تلاش کرده‌ایم که به تمامی سؤالات شما درباره لیپوماتیک و تفاوت آن با لیپوساکشن پاسخ دهیم.

روش‌های حذف چربی‌های موضعی

روش‌های حذف چربی‌های موضوعی به‌صورت کلی به دو دسته عمده تقسیم می‌شود:

بخش اول مربوط به مواردی است که بیمار با رژیم غذایی، ورزش و استفاده از دستگاه‌های غیرتهاجمی که نیاز به عمل جراحی ندارد، نسبت به از بین بردن چربی اقدام می‌کند. وکیوم و ماساژ از جمله این روش‌هاست.
بخش دوم مربوط به مواردی است که بیمار با رژیم غذایی و ورزش نتوانسته یا قادر نیست چربی‌های اضافی را از بین ببرد و با تشخیص پزشک متخصص، باید جراحی (لیپوساکشن معمولی، لیپوماتیک و لیزر لیپولیز) شود. عوارض لیزر لیپولیز از لیپوساکشن کمتر است.

جراحی‌های چاقی، دو دسته است:

جراحی چاقی مفرط
جراحی چاقی موضعی

انجام هر یک از این روش‌ها باید به تشخیص پزشک متخصص انجام شود؛ نه پزشک عمومی.

چگونگی انجام لیپوماتیک

لیپوماتیک، روشی برای برداشت غیرتهاجمی بافت چربی از بدن است. در این عمل، پزشک معالج از طریق دستگاهی با حرکات لرزشی لوله‌ای به‌نام کانولا، سلول‌های چربی را به‌روش غیرلیزری و حرارتی خارج می‌کند. ایمنی لیپوماتیک از لیپوساکشن بسیار بیشتر است و عفونت کمتری ایجاد می‌کند؛ چراکه محافظت از اعصاب، رگ‌های خونی و ماهیچه‌ها در روش لیپوماتیک از لیپوساکشن بیشتر است.

هدف روش لیپوماتیک برخلاف روش لیپوساکشن، تغییر سایز، فرم و حجم در نقطه خاصی از بدن است. درحالی‌که در روش لیپوساکشن، هدف اصلی، کم‌کردن وزن است. در این روش، کلیه نواحی بدن که دارای توده چربی است، تراشیده و چربی انباشته برداشته می‌شود (سوزانده نمی‌شود).

ارتعاش در روش لیپوماتیک سبب می‌شود تا چربی‌ها نسوزد و بافت و سلول‌های چربی بدون کمترین آسیب، از زیر پوست بیرون کشیده شود. با این روش، افراد می‌توانند ضمن کاهش سایز شکم و پهلوها، با تزریق چربی به سینه، سایز آن را بزرگ و فرم بهتری به باسن خود بدهند.

اقدامات پیش و پس از عمل لیپوماتیک

توصیه می‌شود قبل از انجام این عمل، پزشک حتما شما را معاینه کند و اگر دچار چاقی مفرط هستید، از انجام این عمل اجتناب کنید. شاخص توده بدنی شما که در ادامه درباره آن توضیح داده می‌شود، باید کنترل شود. اگر سیگار و الکل مصرف می‌کنید، ۱۴ روز پیش از عمل، از مصرف آن خودداری کنید.

متقاضیان عمل لیپوماتیک، باید ۴۸ ساعت پیش از انجام عمل، از مصرف آسپرین خودداری کنند، چراکه آسپرین باعث رقیق‌شدن خون می‌شود. فردای روزی که عمل را انجام دادید، از مصرف قرص‌های ویتامین E پرهیز کنید. بهتر است روز عمل، ناشتا باشید. چون در زمان عمل، بخشی از آب بدن نیز تخلیه می‌شود، پس از عمل، باید مایعات کافی بنوشید.

پس از انجام عمل لیپوماتیک، پزشکان توصیه می‌کنند که حداقل به‌مدت ۴۸ ساعت از استعمال دخانیات و مشروبات الکلی خودداری شود. اگر پوست‌تان شل شد، حداقل به‌مدت ۷۲ ساعت ننشینید و دراز بکشید. نشستن زیاد سبب چین‌خوردگی در ناحیه شکم می‌شود. حتما پس از عمل، به‌مدت  ۷ روز از گِن استفاده کنید. استفاده از گن برای بعضی از بیماران در مدت زمان بیشتری توصیه می‌شود.

مزایای لیپوماتیک نسبت به لیپوساکشن

در روش لیپوماتیک، لایه چربی زیر پوست در مقایسه با روش لیپوساکشن یکنواختی بیشتری دارد و شاهد باقی‌مانده چربی‌ای نیستیم که در روش لیپوساکشن به‌صورت گلوله‌ای زیر پوست مانده‌اند.
در مقایسه با روش لیپوساکشن که گاهی لازم بود، بیمار تا ۱۸۰ روز از گن استفاده کند، در این روش، بیمار باید حدود ۲ هفته از گن استفاده کند. گاهی‌اوقات این زمان تا ۴ هفته بسته به سن و شرایط بیمار، افزایش می‌یابد. استفاده از گن به این خاطر توصیه می‌شود تا پوست کاملا جمع شود.
در مقایسه با روش لیپوساکشن، میزان صدمه‌ای که به ترابکولاهای پوستی وارد می‌شود، در روش لیپوماتیک کمتر است.
گاهی در روش لیپوساکشن سنتی، به بی‌حسی موضعی و بیهوشی عمومی نیاز است، اما در روش لیپوماتیک، بی‌حسی موضعی مثل جراحی دندان یا برداشتن زگیل‌ تناسلی با لیزر کفایت می‌کند.
در روش لیپوساکشن، تورم ناشی از عمل و ترشحات، از عوارض این عمل است، اما در روش لیپوماتیک، ترشحات پس از ۳۶ ساعت برطرف می‌شود.
ریسک عفونت در لیپوماتیک به نسبت لیپوساکشن بسیار کمتر است.
کوفتگی پس از عمل در روش لیپوماتیک، خیلی کمتر از روش ساکشن است.

عوارض لیپوماتیک

لیپوماتیک هم مثل هر عمل دیگر، حتی اگر کمترین ریسک را داشته باشد و بسیار تخصصی انجام شود، دارای عوارضی است که باید از آن مطلع بود. لیپوماتیک حدود ۲۰ سال است که در دنیا رواج دارد. سال‌به‌سال نیز دستگاه‌ها و روش‌هایی که برای چربی‌زدایی استفاده می‌شود، تخصصی‌ می‌شود، اما به هر حال، اساس کار لیپوماتیک، بر اساس VIBRATION یا ارتعاشات است که این عمل می‌تواند باعث عوارضی همچون تکان‌های دست به‌مدت زیاد و خستگی پزشک شود. درحالی‌که در لیپوساکشن، ارتعاشی وجود ندارد. در نتیجه، یکی از عوارض و مشکلات لیپوماتیک بحث ارتعاش و طولانی شدن زمان عمل و خستگی پزشک است.

اگر ارتعاشات عمل لیپوماتیک کنترل نشود، می‌تواند ضرباتی به جراح و بیمار وارد کند. ازآنجایی‌که، اساس عمل لیپوماتیک، ضربه و ارتعاش است، خطر آمبولی چربی در این روش بیشتر از ساکشن است. اگرچه دراین‌باره، دیدگاه‌های متفاوتی مطرح است.

لیپوماتیک برای چه کسانی مناسب نیست؟

همه‌چیز به نظر و تشخیص علمی پزشک متخصص بستگی دارد. همچنین شرایط بیماران و انتظارات آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. بنابراین بیماران باید در جلسه مشاوره حاضر شوند. در این جلسه، عوارض، خطرات و مراقبت‌های پس از عمل، تشریح می‌شود. گاهی با عکسبرداری از بیمار، تشریح مصور انجام می‌شود. گاهی پیش از انجام عمل لیپوماتیک، پزشک برای فرد آزمایش‌هایی هم تجویز می‌کند.

علاوه‌بر افرادی که دچار چاقی مفرط هستند، بیماران هموفیلی نیز باید از انجام این عمل خودداری کنند. در عمل لیپوماتیک، خون زیادی از شما می‌رود و این، برای بیماران هموفیلی خطرناک است. اگر بیماری عفونی دارید و سیستم ایمنی بدن شما ضعیف است، از انجام عمل دوری کنید؛ مگر با انجام آزمایش، تشخیص و معاینه پزشک متخصص.

روش انجام جراحی لیپوساکشن چگونه است؟

جراحی لیپوساکشن نیازی به بیهوشی کامل ندارد و در مدت‌زمان کمی انجام می‌شود. مدت عمل حدود ۲ ساعت است و اگر تراکم چربی‌ها زیاد باشد، این مدت به ۴ ساعت هم افزایش می‌یابد. اما معمولا بیمار، نیاز به بستری پس از عمل ندارد. روش عمل به این صورت است که جراح باید برش‌های ریزی در نقاط دارای چربی ایجاد کند. او لوله‌ای به‌نام کانولا به داخل بافت می‌فرستد تا بافت چربی را با مکش دستگاه از بدن خارج کند.

عوارض لیپوساکشن چیست؟

متقاضیان عمل لیپوساکشن همواره از متخصصان پوست و پلاستیک درباره عوارض انجام عمل لیپوساکشن سؤال می‌کنند. درواقع عوارض این عمل بیشتر به تفاوت‌های فردی بستگی دارد. به‌صورت کلی، درد، تورم، سفتی و کبودی در ناحیه‌ای که لیپوساکشن انجام شده، دیده می‌شود، اما پس از مدت کوتاهی رفع می‌شود.

اگر از بدن شما بیش از ۵ لیتر چربی برداشته شود، این اتفاق باعث مشکلات ریوی، آمبولی چربی و… می‌شود که خطرناک است. معمولا افراد به‌خاطر ترشح مایعات از منطقه‌ای که لوله کانولا از آن عبور کرده است، ناراضی هستند. این ترشح تا چند روز پس از عمل ادامه دارد اما به‌تدریج، علائم برطرف می‌شود و کبودی کاهش می‌یابد. اگر میزان کبودی به‌حدی است که احساس درد و سوزش مداوم دارید، به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

این نوع عمل‌های لاغری، متابولیسم و فیزیک بدن شما را تغییر می‌دهد. لذا رعایت دستورات تغذیه‌ای، حرکتی و دارویی که پزشک تجویز می‌کند، باید همواره در دستور کار باشد تا از چاقی مجدد جلوگیری شود.

توجه داشته باشید که اگر کبودی و ورم نقاطی که لیپوساکشن انجام شده، بیش از ۱۸۰ روز ادامه یابد، ترمیم جای زخم معمولا ۲۴ ماه طول می‌کشد، اما صاف‌شدن محل جراحی، کمتر از شش ماه طول می‌کشد که با پمادهای شیمیایی و گیاهی، می‌توان جای زخم را ترمیم کرد.

سخن پایانی

توجه کنید که انجام عمل لیپوماتیک برای همه افراد امکان‌پذیر است، اما به شرایط هر فرد نیز بستگی دارد. ذکر این نکته نیز ضروری است که به اطلاعات اینترنتی و تبلیغات اینستاگرامی بسنده نکنید و در این زمینه با پزشک متخصص مشورت کنید. همچنین انجام هر گونه جراحی لیپوماتیک و لیپوساکشن توسط پزشکان عمومی در سراسر کشور ممنوع است.

مطالعه کتاب‌های تخصصی درباره پیکرتراشی، زیبایی، کاهش وزن، سبک زندگی سبز و رژیم درمانی، می‌تواند اطلاعات شما را درباره مزایا و معایب عمل‌های زیبایی و بهبود وضعیت بهداشت و سلامت فردی بیشتر کند.

مجله اینترنتی زندگی سالم

علی زمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا