آرایش و زیبایی

لیزر موهای زائد (Laser hair) از دید دکتر سید فرهاد رجالی

Laser hair

مقدمه ای درباره لیزر موهای زائد

 از بین بردن موهای زائد با لیزر (Laser hair) قدمتی نزدیک 20سال دارد.  LPL  ازنظر تکنیکی لیزر نیست و از فلاش لامپ های گزنون استفاده می کند که نور با طیف کامل از خود ساطع می کند.به روش از بین بردن موهای زائد با لیزر یا دستگاه LPL اصطلاحا فتریکو لیزر یا فتواپلاسیون اطلاق می گردد و به صورت کلی به نام از بین بردن موهای زائد با لیزر به صورت وسیع انجام می گردد.

مکانیسم اثر لیزر چگونه است؟

پایه اساسی در استفاده از لیزر جهت از بین بردن موهای زائد فتوترمو لیز انتخابی است. لیزر می تواند باعث تخریب موضعی از طریق حرارت دادن در ماده هدف تیره –ملانین در منطقه ای که رشد مو دارد بشود اما به بافت اطراف آسیب نرساند .نور توسط ماده تیره جذب می شود و انرژی لیزر می تواند توسط ماده تیره در پوست جذب شود.این ماده هدف تیره یا کروموفورمی تواند طبیعی باشد یا به صورت مصنوعی تولید شود.
لیزرهای از بین برنده موهای زائد به صورت اختصاصی ملانین را مورد هدف قرار می دهند.به خاطر جذب انتخابی فتونها در نور لیزر ،فقط موهای مشکی یا قهوه ای قادر به رفع شدن می باشد.
لیزر توسط پیگمان های تیره جذب می شود و لذا برای موهای ضخیم تیره بهتر اثر می نماید .پوست روشن و موی تیره ،ترکیب ایده آل می باشد .ولی لیزرهای جدید قادرند که موهای تیره را حتی در حضور پوست تیره مورد هدف قراردهند.
لیزر موهای زائد از سال 1997توسط FDA جهت از بین بردن دائمی موهای زائد تایید شده است .توصیه می شود برای شروع درمان با یک منطقه کوچک آغاز شود  و دیده شود که چگونه موها واکنش نشان می دهند قبل از آنکه مناطق وسیعی مورد درمان واقع شود.

تعداد جلسات درمان لیزر چند جلسه است؟

تعداد جلسات به پارامترهای گوناگونی بستگی دارد مشتمل بر نقطه ای از بدن که تحت درمان باشد. رنگ پوست ،خشن بودن موها و نژاد و اینکه مو در چندین مرحله رشد می یابد و لیزر فقط بر موهایی که اکنون فعال هستند اثر می گذارد،چندین جلسه لازم است که کلیه موها در تمام مراحل رشد از بین برود به صورت کلی حدود 3 تا 4 جلسه لازم است .موهای خشن و تیره بر پوست روشن جهت درمان آسانتر است . موهای ظریف تر و موها بر پوست تیره تر جهت درمان سخت تر است و ممکن است درمان های بیشتری را لازم داشته باشد.
مناطق خاص ممکن است نیاز به جلسات بیشتری برای درمان داشته باشد .مهم است که بدانیم لیزر جهت موهای با رنگ روشن یا بسیار ظریف و موهای کرکی شکل اثر نمی کند.

فواصل بین جلسات لیزر موهای زائد چقدر است؟

معمولا فواصل درمان ها در ابتدا بین 12-3 هفته می باشد ،گرچه فواصل به پاسخ فردی به درمان بستگی دارد. به جای پیگیری یک برنامه دلخواه خود ،شما باید منتظر بمانید تا ریزش موهای درمان شده را تجربه کنید که ممکن است ظرف 2 تا 5 هفته اتفاق بیفتد و پس از آن به درمان بعدی اقدام نمایید. فواصل بین درمان ها نیز بستگی دارد به منطقه تحت درمان ،زیرا سیکل رشد مو در نقاط مختلف بدن ،متفاوت است .
عوارض احتمالی شامل احتمال سوزش پوست یا تغییر رنگ پوست با لیزر ،هیپو پیگمانتاسیون –نقاط سفید-و تشدید اکنه است که در بعضی از موارد ممکن است دیده شود .

موارد منع لیزر چیست؟

لیزر موهای زائد با احتیاط انجام می شود. خصوصا در موارد زیر:
کسانی که به تازگی اقدام به برنزه کردن پوست نموده اند .موهای نازک وکمرنگ ،درافراد با موهای بلوند و قرمز ،ودر نهایت بیمارانی که وقت کافی برای تکرارجلسات ندارند .

لیزر موهای زائد

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا