فناوری

لپ تاپ،نت بوک و یا تبلت،کدامیک را بخریم؟

تبلت - لپ تابوقتي وارد يک مرکز خريد کامپيوتر و قطعات جانبي مي شويد آن قدر اصطلاحات تخصصي و مدل‌هاي متنوع بر سر و کولتان مي‌ريزند که تصميم‌گيري تبديل به سخت‌ترين کار جهان مي‌شود.

يکي از نمونه‌هاي انتخاب، انتخاب بين لپ‌تاپ، نت‌بوک (با نوت‌بوک اشتباه نشود) و تبلت است. هر سه کامپيوترهاي قابل حمل هستند و هر کدام توانايي‌هاي منحصر به فرد خود را دارند ولي واقعا کدام براي شما مناسب‌تر است؟

چرا لپ تاپ؟

لپ‌تاپ‌ها مي‌توانند تا نود و نه درصد کارهايي را که يک کامپيوتر روميزي انجام مي‌دهد، انجام دهند. در مقايسه با نت‌بوک و تبلت سرعت بالاتري دارند ولي به مراتب سنگين‌تر و جاگيرتر از نت‌بوک يا تبلت هستند. پس اگر مجبوريد کامپيوترتان را در کيف دستي هر روز با خود دور شهر بگردانيد، بهتر است بي خيال لپ‌تاپ شويد.

فهرست زير را بخوانيد و اگر کامپيوتر قابل حملي مي‌خواهيد که بتواند يکي از کارهاي زير را انجام دهد، بايد لپ‌تاپ را به جاي نت‌بوک يا تبلت بخريد:

استفاده از دي‌وي‌دي براي نمايش فيلم يا کاربردهاي ديگر. نت‌بوک‌ها و بيشتر تبلت‌ها دستگاه دي‌وي‌دي خوان ندارند.

‫ بازي با آخرين نسخه بازي‌هاي کامپيوتري. نت‌بوک‌ها و تبلت‌ها قدرت گرافيکي و سرعت کافي براي اجراي اين برنامه‌ها را ندارند.

‫ انجام کارهاي پردازشي سنگين مانند تبديل فرمت فايل‌هاي ويدئويي و يا اجراي برنامه‌هاي ماشين مجازي. در مجموع اگر به دليل کارتان بايد کارهاي سنگين پردازشي انجام دهيد بهتر است دور تبلت يا نت‌بوک را خط بکشيد.

جداي از دلايل گفته شده در بالا بعضي از افراد از ظاهر لپ‌تاپ بيشتر از وسايل ديگر خوششان مي‌آيد بنابراين بهتر است فهرست فوق را که از منظر کاربردي بودن نوشته شده کنار بگذارند و آن چيزي را که دوست دارند، بخرند.


چرا نت بوک؟

 نت‌بوک‌ها دقيقا همان لپ‌تاپ‌ها هستند که کوچک شده‌اند و به همين دليل هم توانايي‌هاي‌شان کم‌تر شده است. از آن جايي که چنين کامپيوترهايي بسيار براي اينترنت گردي ايده‌آل هستند به آن‌ها نت‌بوک مي‌گويند. نت‌بوک‌ها بين لپ‌تاپ و تبلت هستند. اگر دوست داريد کامپيوترتان صفحه‌کليد و ماوس لمسي داشته باشد ولي حوصله وزن سنگين لپ‌تاپ‌ها را نداريد، نت‌بوک براي شما بهترين گزينه است.

توجه به قيمت نيز شما را به سمت نت‌بوک‌ها رهنمون مي‌شود. آن‌ها کامپيوترهايي هستند که احتياجات روتين بيشتر افراد مانند ارسال و دريافت ايميل، سر زدن به سايت شخصي يا شبکه‌هاي اجتماعي، تايپ و پرينت و اينترنت گردي را به خوبي برآورده مي‌کنند ولي از لپ‌تاپ‌ها بسيار ارزان‌تر هستند.

تفاوت بين تبلت و نت‌بوک در سيستم‌عامل‌هاي آن‌ها است. احتمالا شما با ويندوزهاي هفت و ويستا و غيره آشنا هستيد و بالطبع نرم‌افزارهايي را که براي اين محيط‌ها نوشته شده مي‌شناسيد. بيشتر نت‌بوک‌ها از ويندوز هفت به عنوان سيستم‌عامل استفاده مي‌کنند که همان سيستم‌عاملي است که بيشتر لپ‌تاپ‌ها و کامپيوترهاي رو ميزي از آن استفاده مي‌کنند در حالي که تبلت‌ها از سيستم‌عامل‌هاي تخصصي شده براي صفحات لمسي استفاده مي‌کنند. براي درک بيشتر اين تفاوت کافي است يک نت‌بوک و يک تبلت را در فروشگاه لوازم کامپيوتري و يا در خانه دوستان‌تان امتحان کنيد. خيلي سريع به تفاوت‌هاي آن‌ها پي خواهيد برد. در نتيجه مي‌توان گفت اگر دنبال کامپيوتري شبيه لپ‌تاپ هستيد که ارزان‌تر و سبک‌تر باشد نت‌بوک بهترين انتخاب براي شما است.


چرا تبلت؟

اگر تا اين جاي مطلب را خوانده‌ايد ولي هنوز احساس مي‌کنيد همه نيازهايتان در نظر گرفته نشده احتمالا مشتري تبلت هستيد. اين يک فهرست کوتاه و واضح از نيازهايي است که با خريد تبلت برطرف مي‌شود. شما بايد تبلت بخريد اگر:

 دوست داريد بچه‌هاي‌تان از آن استفاده کنند. بهترين نرم‌افزارهاي يادگيري در تبلت‌ها وجود دارند و استفاده از آن براي کودکان آسان است.

 دنبال يک کامپيوتر براي سرگرمي مي‌گرديد. تبلت‌ها پر از برنامه‌هاي سرگرم‌کننده هستند.

 پول کافي براي خرج کردن داريد و مي‌خواهيد کامپيوتري بخريد که علاوه بر تفريح کلاس بالايي هم داشته باشد.

 عشق خواندن هستيد و دوست داريد کتاب و روزنامه را در فرمت‌هاي کامپيوتري آن‌ها بخوانيد. تبلت هاي صفحه بزرگ واقعا براي اين کار ايده آلند.

 يک وسيله راحت براي استفاده از اينترنت مي‌خواهيد.دنبال نرم‌افزار سنگين و يا پردازش جدي نيستيد.داشتن صفحه‌کليد از احتياجات حياتي شما نيست.

 منبع:باشگاه خبرنگاران

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا