پزشکی و سلامت

لووتیروکسین را با این مواد غذایی و داروها مصرف نکنید

لووتیروکسین فرم عمومی Synthroid و در عمل هورمون مصنوعی تیروئید است. این ماده در واقع جایگزینی برای هورمونی است که به طور طبیعی توسط غده تیروئید تولید می شود تا انرژی و متابولیسم بدن را تنظیم کند. لووتیروکسین برای درمان کم کاری تیروئید، بزرگ شدن غده تیروئید، سرطان تیروئید، اختلالات هیپوفیز و تولید پایین هورمون تیروئید به دلیل جراحی، اشعه درمانی و دارو استفاده می شود. این دارو ممکن است با داروهای دیگر، و نیز غذاهای خاص و نوشیدنی ها تداخل داشته باشد. در این مطلب  درباره داروها و مواد غذایی که مصرف آن با لووتیروکسین ممنوع است، صحبت می کنیم.

زمان بندی غذا

مصرف لووتیروکسین با بعضی از مواد غذایی می تواند جذب آن را به طور قابل توجهی کاهش دهد. سطوح هورمون های تیروئید اگر شما داروهای خود را با غذا یا غذاهای حاوی آرد سویا، وعده های غذایی دانه کتان، گردو، فیبر رژیمی، آب میوه های غنی شده با کلسیم یا کلسیم ترکیب کنید، ممکن است کاهش یابد.

در نتیجه باید طی چند ساعت پس از مصرف لووتیروکسین، از این غذاها اجتناب کنید. علاوه بر این، ممکن است سطح هورمون تریروئید در صورت استفاده از این دارو سریعا افزایش یابد. برای جلوگیری از چنین نوساناتی، لووتیروکسین باید براساس برنامه منظم، با توجه به زمان مشخصی در روز و ارتباط با وعده های غذایی، طبق نظر پزشک معالج مصرف شود.

داروهای هپوگلیسمی (کاهنده قند خون)

لووتیروکسین می تواند اثربخشی داروهای هیپوگلیسمی خوراکی و انسولین را کاهش دهد. در واقع داروهای مورد استفاده برای کنترل قند خون در افراد دیابتی. ممکن است باعث ایجاد هیپوگلیسمی، عدم تحمل گلوکز، دیابت قندی جدید یا تشدید دیابت پیش از این شود. بنابراین این دارو می تواند در کنترل قند خون شما دخالت کند. در صورت مصرف دارویی برای هیپوگلیسمی، پزشک شما باید از سطح قند خون شما مطلع بوده و آن را مرتبا بررسی کند.

مولتی ویتامین ها با مواد معدنی

مکمل ها، به ویژه آنهایی که حاوی کلسیم یا آهن هستند، با لووتیروکسین مشکل دارند. مصرف کلسیم هم زمان با لووتیروکسین می تواند تاثیر قابل توجهی در سطح هورمون تیروئید داشته باشد. به گفته انجمن پزشکی مری، مصرف لووتیروکسین با کلسیم می تواند سطح هورمون را تا ۴۰ درصد کاهش دهد. این سبب کاهش قابلیت زیستی خوراکی لووتیروکسین، اتصال دارو و تغییرات pH در معده می شود؛ بنابراین اثرات دارویی مورد نظر این دارو کاهش می یابد.

توصیه می شود حداقل چهار ساعت قبل از مصرف مکمل هایی مانند آهن یا مولتی ویتامین با مواد معدنی، لووتیروکسین را مصرف کنید. همچنین با پزشک خود مشورت کنید که آیا باید رژیم مکمل خود را ادامه دهید یا خیر.

آنتی اسیدها

آنتی اسیدها، زمانی که با لووتیروکسین مصرف می شوند، می توانند از قابلیت زیست پذیری خوراکی این داروی جایگزین هورمون تیروئید را کاهش دهند. در حالی که مکانیزم این تعامل ناشناخته است؛ اما تصور می شود جذب غیر اختصاصی لووتیروکسین در دستگاه گوارش را درگیر می کند و در نتیجه اثر لووتیروکسین را کاهش می دهد.

بدترین نوع آنتی اسیدهای در این بین آنتاسیسات حاوی منیزیم، آلومینیوم، کلسیم و آهن هستند. توصیه می شود که آنتی اسیدها را حداقل چهار ساعت قبل از زمانی که لووتیروکسین مصرف می کنید، مصرف کنید. در غیر این صورت، ممکن است شما نیاز به افزایش دوز لووتیروکسین در طول استفاده از آنتی اسیدها داشته باشید.

آهن

مصرف آهن، به ویژه به عنوان یک مکمل غذایی، می تواند به کاهش قابلیت های زیستی و اثرات دارویی لووتیروکسین منجر شود. به نظر می رسد این تعامل ناشی از تشکیل pH بسیار اسیدی است و باعث ایجاد کمپلکس های نامحلول می شود که به سختی در دستگاه گوارش جذب می شوند. بنابراین، سطح هورمون تیروئید شما افزایش خواهد یافت ولی موثر نخواهد بود. اگر از حداقل دو تا چهار ساعت بین مصرف لووتیروکسین و آهن فاصله بیاندازید، ممکن است بتوانید از این تعامل جلوگیری کنید. با این حال، سطح هورمون تیروئید شما باید با دقت بررسی شود.

استروژن

استروژن با افزایش میزان گلوبولین های اتصال دهنده تیروئید در خون شما با لووتیروکسین اثر می کند. این مواد پروتئینی هستند که به هورمون تیروئید متصل می شوند تا بتوانند در سراسر بدن شما گردش کنند. در نتیجه ممکن است کاهش تیروکسین بدون سرم یا آزاد در دسترس برای تولید هورمون رخ دهد و منجر به افزایش غلظت هورمون تیروئید می شود.

افراد تریروکسین را برای جبران این اثر ترشح می کنند. با این حال، افراد مبتلا به کم کاری تیروئیدی فاقد مکانیسم برای این انطباق هستند. اگر شما در حال مصرف مکمل استروژن هستید، پزشک شما باید آزمایش های خون شما را برای بررسی میزان لوتویروکسین به صورت هر ۱۲ هفته یک بار انجام دهد و میزان دوز تیروئید را مطابق با آن تنظیم کند.

اگر احساس خستگی، عدم تحمل سرما، یبوست، افزایش وزن، افسردگی، ریزش مو، درد مفصل یا عضلانی، پوست خشک، دوره های قاعدگی غیرطبیعی، خفگی یا هر گونه تظاهرات بالین کم خونی دارید؛ باید فورا با پزشک خود تماس بگیرید.

مجله اینترنتی زندگی سالم

یاسر حمزه لوی

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا