فرهنگ و هنر

لالایی برای هیچکس / بررسی جایگاه ادبیات کوک در ایران و میزان مطالعه انان

لالایی برای هیچکس / بررسی جایگاه ادبیات کوک در ایران و میزان مطالعه انان

لالایی برای هیچکس / بررسی جایگاه ادبیات کوک در ایران و میزان مطالعه انان

در ایران ادبیات یکی از رشته های منفعل و در عین حال پر کاربرد به شمار می رود . منفعل به جهت راه های جایگاه شغلی – اجتماعی و ارتباطی در جامعه است و پرکاربرد در هنگام شعار های سیاسی – فرهنگی و هنری است . از این رو نمی توان ادبیات را به منظور یک رشته منفک در چنین جامعه ای مورد بررسی قرار داد ، اما انچه در این مطلب مورد بررسی قرار می گیرد ادبیات کودکان در مواجهه با نیازهای فرهنگی انان می باشد .

*کودکان بی ادب

یکی از بزرگترین موانعی که بر سر راه جبهه ادبی در ایران قرار دارد قدرت نفوذ و جذابیت کلام و تصویر ادبیات غربی در جامعه ای همچون ایران است . به عنوان مثال اگر شما اهل مطالعه مرتب باشید و کسی از شما برای ایجاد انگیزه مطالعه در فرزندش کمک بگیرد بدون شک کتاب هایی مانند : هری پاتر – شازده کوچولو و سفرهای ژولورن را به او پیشنهاد می کنید اما هرگز به این نمی اندیشید که شاید فرزندی که قرار است در اتمسفر ایرانی نفس بکشد باید خوراک فرهنگی ایرانی را خوب جویده باشد تا بتواند نوشته های ضد و نقیض غربی را درک کند . البته که در میان اثار غربی نمونه های شاخص و اخلاقی خوبی در انها دیده می شود اما رویکر رسانه ای ادبیات در حوزه کودک یک رویکرد نه درست و تا اندازه زیادی محافظه کارانه است . به همین جهت کودکانی که با ادباتی همچون اسپایدر من – بت من و دیگر ابر قهرمانان هالیوودی بزرگ می شوند نمی توانند ارمان های یک جامعه اخلاقی را به خوب درک و گسترش دهند .

لالایی برای هیچکس / بررسی جایگاه ادبیات کوک در ایران و میزان مطالعه انان

*کاربرد نقاشی در ادبیات کودکان

یکی از جذابیت های موجود در نمونه های غربی ایجاد هیجانات اکشن و تعلیق اخلاقی در مبارزات خیر و شر میان شخصیت هایی است که برای داستان هایی در حوزه کودک در نظر گرفته می شود . این داستان ها با تصویر سازی های کمیک و عمدتا با جلوه های بصری گیرا و نقاشی های کودکانه نقابی بر چهره شخصیت داستان می زنند و به راحتی به تفکر کودکان ایرانی نفوذمی کنند از همین رو اخیرا داستان هایی که در ایران چاپ شده است هیچ نمونه خوبی برای رقابت با چنین ابر قدرت هایی محسوب نمی شوند چراکه تصویر سازی برای کودک به مراتب کار سخت تری نسبت به تصویر سازی برای بزرگسالان می باشد . کودک تا قبل از سنین 12 سالگی قوه تخیل پویا و گر فراز و نشیبی دارد ممکن است از یک رعد و برق ساده برای خود ماجرایی ناگوار و شکننده را رقم بزند به همین جهات پیش بینی این موضوع که کودک با چه تخیلی می تواند به رویاهای خود نزدیک شود کار دشواری است اما ممکن و جذاب می باشد . استفاده از انیمیشن برای داستان گویی در حوزه کودک و نوجوان یکی از راه های کاربردی و اساسی در این حوزه است اما یادمان نرود در این زمینه نیز باید انیمیشن ها تمام ایرانیزه شده باشند و هه کاراکتر های موجود در ان از تاریخ پر فراز و نشیب ایرانی انتخاب شوند .

*سکوت کودکان را جدی بگیریم

اگر می بینیم کودکان میلی به مطالعه کتاب ندارند و بیشتر با ابزار الکترونیکی مانند : تبلت – کنسول های بازی و … وقت خود را می گذارند باید دست به کار شویم و اشکال در تربیت فرزند را پیدا کنیم . تربیت فرزند معقوله ای نیست که به همین سادگی ها بتوان از ان عبور کرد . شما هنگامی که درختی را می کارید اگر به ان مرتب اب ندهید از ریشه ها و ساقه هایش مراقبت نکنید آن درخت در اینده ممکن است رشد نامتناسبی داشته باشد و دیگر در ان زمان نه می توان از سایه ان استفاده کرد و نه از میوه هایش برای رفع گرسنگی . با همه این تفاسیر باید برای داشتن فرزندی اهل مطالعه مادر و پدری اهل مطالعه در جامعه تربیت کنیم چرا که بچه ها به حرف هایمان گوش نمی کنند اما تما کنش ها و واکنش هایمان را در برخورد با مسائل و ارتباطات اجتماعی زیر نظر دارند و الگو برداری می کنند . از خودمان شروع کنیم و یک کتاب برای تربیت فرزند به دست بگیریم و بخوانیم و مطمئن باشیم که کتاب تنها معجزه بشر است که می تواند به موجودیت آن کمک کند .

لالایی برای هیچکس / بررسی جایگاه ادبیات کوک در ایران و میزان مطالعه انان

لالایی برای هیچکس / بررسی جایگاه ادبیات کوک در ایران و میزان مطالعه انان

نویسنده : تحریریه سایت

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا