پزشکی و سلامت

قبل از غذا خوردن 9 نفس عمیق بکشید!

 

انجام تمرینات نفس عمیق پیش از آغاز خوردن غذا کمک می‌کند تا غذا به درستی هضم شده و با افزایش وزن بدن مقابله می‌کند.

به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گروه ادوارد از مرکز سلامتی جهانی یکی از دلایل اصلی چاقی جامعه امروز و اینکه چرا افراد فرصت درست غذا خوردن را پیدا نمی‌کنند را اینگونه اعلام می‌کنند که افراد وعده‌های غذایی خود را در حالت پاراسمپاتیک نمی‌خورند.

این حالت که یکی از مهمترین مولفه‌ها در غذا خوردن به شمار می‌رود، متسافانه در هیچ برنامه و کتاب‌های رژیم غذایی عنوان نشده است. همچنین باید گفت که این حالت ارتباط مستقیمی با افزایش مجدد وزن افراد دارد.

گفتنی است، سیستم عصبی سمپاتیک (دلسوز) حالتی است که باعث پرواز و یا مبارزه می‌شود و مسئول این است که بدن را با استرس و یا خشونت تطبیق کند.متاسفانه افراد در جامعه امروزی مدام با انواع استرس‌های ناشی از اخبار منفی، مشکلات مالی و کاری، ترافیک، نزاع‌های خانوادگی دست و پنجه نرم می‌کنند.

زمانی که افراد در حالت سمپاتیک قرار دارند، به طور مکرر در جریان خون آنها آدرنالین تولید می‌شود تا با این حالت پرتنش و اضطرابی مقابله کند.زمانی که واکنش‌های استرسی از بین می‌رود، فرد دچار خستگی و گرسنگی می‌شود.

همچنین، هنگامی که بدن در وضعیت سمپاتیک قرار دارد، سیستم هاضمه آنها از کار کردن می‌ایستد و حتی ممکن است غذا را به عنوان سم در بدن تولید کند. در این حالت غذاها به درستی هضم نشده و تجزیه و هضم آنها به طور کامل محدود می‌گردد. نتیجه این اتفاق افزایش وزن، مشکلات گوارشی و نفخ می‌باشد.

بدن ما به گونه‌ای طراحی شده است که در زمان‌های مبارزه و یا پرواز قادر به خوردن هیچ چیزی نمی‌باشد. تنها زمانی که از حالت استرسی خارج می‌شود، قادر به خوردن خواهد بود.
از جمله حالت‌های سمپاتیک عبارت است از خوردن غذا در زمان های رانندگی، پشت میز محل کار، هنگام کار با کامپیوتر، زمان‌های پرتنش کاری، هنگام صحبت با تلفن، حین دیدن اتفاقات ورزشی و زمانهای خشونت و جنگ با افراد.

سیستم پاراسمپاتیک (آرامش)

این سیستم عصبی مسئول تمدد اعصاب، بهبودی و شارژ کردن بدن است. زمانی که بدن در این حالت قرار دارد، قادر است با استرس مقابله کرده و هضم غذاها را به خوبی و درستی انجام دهد.

یکی از سریع‌ترین و راحت‌ترین راههای قرارگیری در این وضعیت (پاراسمپاتیک) این است که افراد نفس عمیق بکشند.تحقیقات نشان داده است که تنفس عمیق بلافاصله آرامش را به مغز و بدن انتقال می‌دهد. این کار به ضربان قلب و سلامت شش‌ها کمک بزرگی می‌کند.

باید گفت که فرهنگ شرقی از این کار برای کاهش استرس، جلوگیری از افزایش وزن و رسیدن به تعادل فیزیولوژی در بدن استفاده می‌کردند.

تنفس عمیق را می‌توان در هر مکان و زمانی پیش از وعده‌های غذایی انجام داد. همچنین لازم است که افراد در زمان‌هایی که دچار استرس می‌شوند این کار را انجام دهند. برای این کار کافی است مکانی آرام و ساکت پیدا کرده و چشمان خود را ببندید. سپس 9 بار نفس عمیق بکشید.بهتر است این کار را از عمق شکم خود و در آن به روی شش‌ها ادامه دهید و آن را از دهان خود خارج کنید.

در پایان باید گفت که بسیاری از افرادی که آلرژی غذایی دارند، غالبا وعده‌های غذایی خود را در حالت سمپاتیک مصرف می‌کنند، لذا توصیه می‌شود که برای بهبود این وضعیت تمرینات تنفس عمیق را پیش از آغاز خوردن غذا انجام دهید.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا