پزشکی و سلامت

قارچهای پوستی و راه درمان آنها

 

دوره درمان یک هفته‌ای تا چند ماهه برای انواع بیماری‌های قارچی پوست لازم است.

دکتر ساکت متخصص پوست و مو در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان درباره‌ علل عمده بیماری قارچی پوست بدن گفت: قارچ‌ها میکروارگانیسم‌هایی هستند که در هوای مرطوب و گرم رشد می‌کنند، بنابراین یکی از دلایل رشد قارچ‌ها در بدن رطوبت و گرما است. علاوه بر این رعایت نکردن بهداشت، تماس افراد با یکدیگر و با حیوانات و از طریق لباس و نپوشیدن کفش مناسب و … نیز قارچ به بدن فرد منتقل می‌شود.

 

وی افزود: افرادی که بیماری قند دارند و افرادی که چاق هستند، بیشتر عرق می‌کنند، پوست آنها مرطوب می‌شود و در نتیجه موجب ابتلا به بیماری قارچی پوستی در فرد می‌گردد.

 

دکتر ساکت در خصوص علائم بیماری قارچی پوست گفت: علائم بیماری قارچی پوست به بخشی از بدن که قارچ در آن است بستگی دارد.

 

وی ادامه داد: بعضی از قارچ‌ها به صورت ضایعات گرد قرمز و کمی پوسته دهنده است که قابل مشاهده است ولی علائمی ندارد و از دیگر قارچ‌ها می‌توان به قارچ‌هایی اشاره کرد که در کشاله‌ران، زیر بغل و زیر سینه بوجود می‌آید که از علائم آن خارش، سوزش و قرمزی است.

 

دکتر ساکت درباره بیماری قارچی در پوست سر اذعان کرد: وجود قارچ در ناحیه‌ی سر با پوسته ریزی و گاهی با آبسه، ترشح و کچلی سر همراه است که بیشتر در افراد 12-7 سال شیوع دارد.

 

وی با اشاره به اینکه دوره‌ درمان با توجه به نوع قارچ متفاوت خواهد بود، عنوان کرد: با توجه به نوع قارچ، دوره‌ درمان آن از یک هفته تا چند ماه زمان می‌برد به طور مثال قارچ ناخن که موجب تغییر صفحه  ناخن و پوسته‌دهی زیر ناخن و… می‌گردد حدود 4 ماه دوره درمان آن زمان خواهد برد. اما درمان قارچ‌های سطحی پوست ممکن است یک هفته هم کافی باشد.

 

این متخصص گوش و حلق و بینی درباره‌ی راه‌های پیشگیری از بیماریهای قارچی گفت: برای پیشگیری از ابتلا به قارچ بین انگشتان پا و کف ‌پا لزوماً از کفش مناسب و راحت استفاده کنیم و از رفتن به محیط‌هایی مثل استخر که رطوبت زیادی دارد بدون کفش‌ یا دمپایی خودداری کنیم زیرا فردی که قارچ پا دارد اگر در محوطه‌ استخر راه برود و پوسته‌های قارچ پای او روی زمین بریزد و دیگری روی آن راه برود، قارچ به بدن شخص ثانی هم منتقل می‌شود که توصیه می‌شود در محیط‌های عمومی گرم و مرطوب مثل استخر و سونا از دمپایی و در محیط‌های دیگر از کفش چرمی و باز که به استاندارد نزدیک باشد، استفاده کنید.

 

وی افزود: در فصل تابستان میزان تعریق زیاد است و از آنجا که عرق‌کردن پوست بدن را مرطوب می‌کند لذا موجب رشد قارچ‌های موجود در بدن فرد می‌گردد، بنابراین  توصیه می‌شود که هر روز و یا حتی روزی دوبار دوش بگیرید و لباس‌های خود را زود به زود تعویض کنید. زیرا که لباس‌ها خود از عوامل ایجاد بیماری‌های قارچی پوست هستند.

 

دکتر ساکت درباره استفاده از شامپو بدن برای کنترل قارچ گفت: شامپو ضد شوره و ضد قارچ بر روی بعضی از قارچ‌ها مؤثر است که این قارچ‌ها معمولاً در بدن نوجوانان و جوانان به صورت لکه‌های رنگی ( در سفید پوست‌ها، لکه‌های قهوه‌ای و در سبزه پوست‌ها به صورت لکه‌های سفید یا قرمز ) ظاهر می‌شود.

 

وی در پایان گفت: توصیه می‌کنم که بیشتر به بهداشت خود اهمیت دهید تا هم بیمار نشوید و هم هزینه و زمان خود را صرف درمان نکنید.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا