فرهنگ و هنر

فیلم‌ها را قانونی اینجا دانلود کنید

 

سینماگران ایرانی با انتشار بیانیه‌ای به زبان فارسی و انگلیسی، سایت «IMVbox.com» را به عنوان یک وب‌سایت قانونی برای دسترسی به «نمایش آنلاین» فیلم‌های ایرانی معرفی کرده‌اند؛ اما این وب‌سایت چیست؟ چند فیلم دارد؟ و چگونه کار می‌کند؟

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دو سال قبل بود که در بحبوحه‌ی اختلافات شدید سینماگران و مدیریت سینمایی، «پژمان دانایی» که مدیر جشنواره فیلم‌های ایرانی لندن بود، برای انتخاب فیلم و مذاکره با سینمایی‌ها به ایران آمد.

همان زمان بود که او به عنوان مشاور یک شرکت خارجی، ایده‌ی سایتی برای فروش قانونی حق نمایش فیلم‌های ایرانی را با مسئولان، تهیه‌کنندگان و کارگردان مطرح کرد؛ طرحی که قرار بود توسط یک تیم قوی، با سرمایه‌گذاری زیاد و تحت عنوان مجموعه «IMVbox.com» شروع به کار کند.

این ایده مبتنی بر شیوه یک‌بار نمایش فیلم بود. از سال‌ها قبل، شیوه‌ی «نمایش آنلاین» فیلم‌ها با پرداخت حق رایت اندک از طریق سایت‌های مختلف بین‌المللی وجود داشت اما هیچگاه هیچ فیلم ایرانی از طریق این سایت‌ها برای مشترکان خارجی‌شان به اشتراک گذاشته نشد و کاربران بین‌المللی در صورت نیاز، فیلم‌ها را به صورت غیرقانونی دانلود می‌کردند.

اما یک‌شنبه صبح (29 تیرماه)، سینماگران ایرانی بیانیه‌ای را به زبان فارسی و انگلیسی منتشر کردند که در آن، علاوه بر گلایه از کپی غیرمجاز فیلم‌های‌شان، سایت IMVbox.com را به عنوان محملی قانونی برای عرضه فیلم‌های‌شان معرفی کرده‌اند و از کاربران بین‌المللی خواسته‌اند که برای احترام به حق و حقوق قانونی آن‌ها، فیلم‌های ایرانی را از روی این وب‌سایت مشاهده کنند.

IMVbox چگونه کار می‌کند؟

به گزارش ایسنا، کاربران با ورود به این سایت، با تعداد زیادی از فیلم‌های ایرانی (فعلا 340 فیلم) مواجه می‌شوند که پس از ثبت نام می‌توانند با کلیک بر روی پوستر هر کدام، آن‌ را به صورت آنلاین و با زیرنویس انگلیسی مشاهده کنند.

هزینه ثبت‌نام در این سایت برای ماه اول (و به عنوان هدیه) تنها یک دلار است اما در ماه‌های بعد این هزینه افزایش پیدا می‌کند. هزینه اشتراک این سایت و تماشای آنلاین فیلم‌های ایرانی برای یک ماه 7.99 دلار، برای 6 ماه 20 دلار (پس از کسر 50درصد تخفیف) و برای یک سال 30 دلار (پس از کسر 68 درصد تخفیف و برای مدت محدود) تعیین شده است.

نکته قابل توجه این است که استفاده از IMVbox.com فعلا برای کاربران خارج از ایران میسر است چرا که تنها با استفاده از کارت‌های اعتباری بین‌المللی (که در ایران بسیار بسیار اندک و تنها توسط بعضی از تجار استفاده می‌شود)، می‌توان حق اشتراک آن را پرداخت کرد اما مسئولان این سایت می‌گویند که به دنبال دریافت مجوز‌های لازم برای فعالیت در ایران هستند و بلافاصله پس از این اتفاق، دفترشان در ایران را فعال‌تر خواهند کرد.

به هرحال، فعلا کاربران می‌توانند تنها با استفاده از کارت‌های اعتباری ویزا، مستر، آمکس (آمریکن اکسپرس) و دیسکاور حق اشتراک IMVbox را پرداخت کنند.

چند فیلم‌ در این سایت قابل دسترس هستند؟

این وب‌سایت علاوه بر فیلم‌های بلند ایرانی، چندین و چند فیلم کوتاه، مستند و انیمیشن و همچنین دو مجموعه تلویزیونی را نیز برای کاربران خود به اشتراک گذاشته است. تاکنون 340 فیلم در بخش‌های مختلف روی IMVbox آپلود شده‌اند و 25 فیلم دیگر نیز هفته آینده به این جمع اضافه خواهند شد.

به طور کل، تاکنون 1600 فیلم برای نمایش آنلاین از روی وب‌سایت، با این شرکت قرارداد بسته‌اند که اکنون در حال آماده‌سازی هستند و به مرور زمان در فضای مجازی بارگذاری می‌شوند.

فیلم‌هایی مانند ضد گلوله، ورود آقایان ممنوع، برف روی کاج‌ها، به رنگ ارغوان، یه حبه قند، تلفن همراه رییس‌جمهور، آدم برفی، خیلی دور خیلی نزدیک، آخرین ملکه زمین، گل یخ، شیدا، به خاطر پونه، ارتفاع پست، اینجا بدون من، چیزهایی هست که نمی‌دانی، آینه‌های روبرو، بیست، پسر آدم دختر حوا، چهارشنبه سوری و… به عنوان فیلم‌های بلند در این سایت در دسترس قرار گرفته‌اند.

همچنین مستند‌های برای گونگادین بهشت نیست، مشترک مورد نظر، بانو مرا دریاب، آزادی در مه، نفت سفید، و…، فیلم‌های کوتاه چون پرده برافتد، خانه من کجاست و…، مجموعه‌های تلویزیونی شهریار و میوه ممنوعه روی این وب‌سایت دیده می‌شود.

البته یک نکته جالب در لیست فیلم‌های وب‌سایت این است که گویا چند فیلم آن از داخل ایران قابل دیدن نیست که جای تعجب دارد. (مانند فیلم کوتاه جای دوست، جای دشمن)

مسئولان این وب‌سایت در این‌باره به خبرنگار ایسنا توضیح داده‌اند که طبق قرارداد‌شان اجازه پخش بعضی از فیلم‌ها (و به طور مشخص فیلم کوتاه جای دوست، جای دشمن) را در ایران ندارند و به همین دلیل امکان نمایش این فیلم مشخص بسته شده است.

آیا نمی‌توان فیلم‌ها را از روی این سایت کپی کرد؟

برای پاسخ به این پرسش ابتدا باید توجه کرد که مشترکان این وب‌سایت، تنها می‌توانند فیلم‌ها را روی آن مشاهده کنند و دانلودی در کار نیست.

ضمن آنکه این سایت در بخش معرفی خود تاکید کرده است که تحت لیسانس «DMCA» فعالیت می‌کند که وظیفه‌اش حمایت از محتوای منتشر شده توسط سایت‌ها و جلوگیری از دزدیده شدن‌شان است.

نکته مهم دیگر درباره IMVbox این است که این سایت طبیعتا باید برای رونق کسب و کار خود، با لینک‌های غیرقانونی انتشار فیلم‌های ایرانی در محیط وب رقابت کند؛ اتفاقی که دو سال قبل مشاور این وب‌سایت به آن اشاره و تاکید کرد که یکی از برنامه‌های آن‌ها، مسدود کردن این لینک‌هاست که می‌تواند اتفاق مهمی هم برای کسب و کارشان باشد و هم برای سینمای ایران.

یکی از کارمندان این شرکت در این‌باره به خبرنگار ایسنا توضیح داد: «بیش از 500 فیلم غیرقانونی که IMVbox قرارداد انحصاری پخش آن‌ها را دارد، از وب‌سایت‌های غیرقانونی جمع‌آوری و پایین آورده شده‌اند. سایت ما فعالیت خود را تنها به فیلم‌هایی که با آن ها قرارداد دارد محدود می‌کند و قانونا تنها می‌تواند فیلم‌های قرارداد بسته شده را از روی سایت‌های پخش‌کننده غیر مجاز پایین بکشد. ضمن آنکه باید توجه کرد که مشکل انتشار فیلم‌ها از طریق سایت‌های غیرقانونی، مشکل سینمای کل دنیاست اما برگ برنده سینمای ایران، مخاطبان دلسوز آن هستند».

وی سپس در پاسخ به پرسشی درباره حل مشکل نمایش غیر قانونی فیلم‌های ایرانی در شبکه‌های ماهواره‌ای هم گفت: «در حال حاضر شرکت IMVbox در مورد شبکه‌های ماهواره‌ای فعالیتی نخواهد کرد». این در حالیست که سینماگران ایرانی وکلایی را استخدام کرده‌اند که و به شدت پیگیر بحث نمایش غیرقانونی آثارشان هستند؛ اتفاقی که باعث شده است تعدادی از شبکه‌های ماهواره‌ای پای میز محاکمه کشیده شوند.

آیا IMVbox می‌تواند در میان کاربران خارجی جا باز کند؟

سینمای نجیب ایران سال‌هاست که توانسته نظر مخاطبان فستیوال‌های بین‌المللی را به خود جلب کند اما نمایش‌های بسیار محدود فیلم‌های ایرانی در خارج از کشور باعث شده است که مخاطب عام و دوست‌دار سینما در دنیا به فیلم‌های ایرانی دسترسی نداشته باشد. به همین دلیل است که هر از چندگاهی، تهیه‌کنندگان، سرمایه‌گذاران و کارگردانان ایرانی درخواست ایجاد ساز و کاری برای نمایش مناسب فیلم‌شان در سالن‌های سینمایی خارج از کشور را دارند؛ امکانی که تاکنون برای اکثر فیلم‌ها فراهم نشده است.

به نظر می‌رسد باید IMVbox را نخستین گام ارتباط‌گیری سینمای ایران با مخاطب عام خارجی دانست. در این میان، نکته جالب توجه این است که بیش از 15 جشنواره بین‌المللی، فیلم پارتنر IMVbox هستند و طبیعتا می‌توانند برای آشنایی مخاطبان خارجی با فیلم‌های ایرانیِ به اشتراک‌گذاشته شده روی این وب‌سایت نقش عمده‌ای ایفا کنند.

البته مسئولان وب‌سایت می‌گویند در روز اول رونمایی از این وب‌سایت (یک‌شنبه 29 تیرماه)، تعداد بازدید‌کنندگان بسیار خوب بوده است.

IMVbox با کدام سازمان‌ها و سینماگران کار می‌کند؟

بر اساس اطلاعات خبرنگار ایسنا، شرکت IMVbox تقریبا با تمام سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی که به نوعی کار فیلمسازی در ایران را برعهده دارند وارد مذاکره شده بود و به نظر می‌رسد که توانسته است، نظر آن‌ها را به این ایده‌اش جلب کند.

نام موسساتی مانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بنیاد سینمایی فارابی، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، صدا و سیما، موسسه رسانه‌های تصویری، موسسه سوره، انجمن سینمای جوانان ایران و همچنین موسسات خصوصی مانند فیلمیران، استودیو هفت‌سنگ، آریا صنعت تخیل، تصویر دنیا هنر و…. در بخش لینک‌های مفید این سایت دیده می‌شود که طبیعتا موسساتی هستند که مسئولان این سایت با آن‌ها به توافقاتی رسیده‌اند.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا