پاسخ های ویزیت رایگان

فیشور سیلانت چیست؟

فیشور سیلانت چیست، چه مزایایی دارد و برای چه کسانی مناسب است؟

فیشور سیلانت (fissure sealant) یک روش پیشگیری از پوسیدگی دندان است که بدون درد انجام می‌گیرد و برای کودکان بسیار مناسب است.

آیا تا به حال در مورد فیشور سیلانت شنیده‌اید؟ این اصطلاح ممکن است برایتان ناآشنا باشد، اما خوب است بدانید که این یک روش پیشگیری ساده است که برای محافظت از پوسیدگی دندان‌ها انجام می‌شود. از همه مهم‌تر، این متد کاملا بدون درد بوده و بنابراین برای کودکان مناسب است. سیلانت یا پر کردن شیار‌های دندان اغلب در کودکان و نوجوانان، پس از در آمدن دندان‌های دائمی‌شان انجام می‌شود، اما بزرگسالان نیز می‌توانند از اثرات محافظتی این روش بهره‌مند شوند.

فیشور سیلانت چیست؟

دندان‌های آسیای ما دارای سطح نامنظمی هستند که به ما در جویدن غذا کمک می‌کند. اما شکاف‌ها و شیار‌های روی دندان گاهی به قدری عمیق است که باعث می‌شود پلاک و مواد غذایی در آن به دام بیافتد و تمیز کردن دندان دشوار شود. این امر، در گذر زمان منجر به ایجاد حفر‌های عمیق‌تر و دردناک در دندان می‌گردد. به همین خاطر است که بیشتر پوسیدگی‌های دندان در کودکان و بزرگسالان در دندان‌های آسیا اتفاق می‌افتد.
سیلانت دندان روشی است که به منظور پر کردن جزئی چاله‌ها و شکاف‌های روی سطح دندان انجام می‌شود تا تمیز کردن آن‌ها آسان‌تر گردد. به این ترتیب از دندان‌ها در برابر پوسیدگی محافظت شده و احتمال نیاز به پر کردن دندان در ادامه کاهش می‌یابد. سیلانت دندان باعث صاف شدن کامل سطح دندان نمی‌شود، بلکه تنها شیار‌هایی که عمیق‌تر هستند را به شکلی طبیعی پر می‌کند.
ماده‌ای که برای سیلانت دندان استفاده می‌شود، معمولا ماده‌ای از جنسی رزین پلاستیکی و به رنگ دندان است. این ماده ممکن است دقیقا با رنگ دندان مطابقت نداشته باشد، اما از آنجا که تنها در دندان‌های پشتی اعمال می‌شود، در دیدرس قرار ندارد. یک ماده‌ی دیگر نیز از جنسی «گلاس ایونومر» می‌تواند برای پر کردن شیار‌ها به کار رود که براساس تجربه، ماندگاری کمتری نسبت به رزین دارد.

چه کسانی به فیشور سیلانت نیاز دارند؟

اگرچه دندان‌های آسیا همواره دارای شیار‌هایی هستند، عمق آن‌ها همواره به قدری نیست که نیاز به فیشور سیلانت داشته باشند. دندانپزشک شما پس از معاینه به شما خواهد گفت که آیا به این کار احتیاج دارید یا خیر. کودکان به محض آنکه دندان‌های دائمی‌شان رشد کرد، می‌توانند از این روش استفاده کنند.
کودکانی که به احتمال زیاد به سیلانت دندان احتیاج خواهند داشت عبارتند از:
  • دندان‌های شیریشان پوسیدگی دارد
  • به نظر می‌رسد دندان‌ها در حال پوسیده شدن هستند

اغلب، به محض ظاهر شدن دندان‌های عقبی، فیشور سلانت انجام می‌شود، یعنی یک بار تقریبا در سن ۶ – ۷ سالگی و سپس یک بار دیگر در سن ۱۴ سالگی برای دندان‌های جدید. اگر دندان‌ها دچار مقداری پوسیدگی باشند، احتمالا پر کردن جایگزین مناسبی برای سیلانت دندان است و سپس بر روی آن از سیلانت استفاده می‌شود تا آسیب پذیری دندان کاهش یابد.
خوب است بدانید که اگر در کودکی فیشور سیلانت بر روی دندان‌های شما انجام نشده است، هنوز هم می‌توانید با این کار خطر پوسیدگی دندان‌هایتان را کاهش دهید. بنابراین اگر تنها مقداری شکاف عمیق‌تر از حد طبیعی، بر روی دندان‌ها مشاهده می‌کنید، این روش برای شما به عنوان یک بزرگسال مناسب خواهد بود، اما در صورتی که پوسیدگی روی دندان وجود دارد، شما نیاز به پر کردن خواهید داشت. مثل سایر روش‌های درمانی، این دندانپزشک شماست که می‌تواند گزینه‌های درمانی مختلف را برای شما بررسی نماید.

ماندگاری فیشور سیلانت چقدر است؟

درست مانند پر کردن دندان، انتظار می‌رود که فیشور سیلانت نیز برای چند سال دوام بیاورد. با این وجود، انجام معاینات دندانپزشکی نشان می‌دهد که سیلانت به خوبی در جای خود باقی مانده‌ است یا خیر. در صورتی که ماده محافظتی روی دندان ترک بخورد، باکتری‌ها می‌توانند از آن طریق به مینای دندان برسند و موجب پوسیدگی شوند. سیلانت با گذشت زمان فرسوده می‌شود، اما در صورت نیاز می‌توان آن را ترمیم یا جایگزین کرد. همچنین مراقبت از دندان‌هایی که روی آن‌ها سیلانت به کار رفته است، بسیار مهم است و این روش قطعا جایگزین نخ دندان و مسواک نخواهد بود.

عوارض جانبی فیشور سیلانت

از آنجا که فیشور سیلانت، یک روش غیرتهاجمی است، ساختار دندان دست نخورده باقی می‌ماند و هر زمان که لازم باشد می‌توان آن را برداشت. این روش از پوسیدگی دندان‌های کودکان و بزرگسالان جلوگیری می‌کند. یکی از خطراتی که در رابطه با این روش محافظتی وجود دارد، این است که اگر مواد پوششی دندان، ترک بخورند و ترمیم نشوند، ممکن است یک پوسیدگی زیر آن ایجاد شده و برای مدتی از دید پنهان بماند. به همین دلیل مراجعه‌ی منظم به دندانپزشک در کل دوران کودکی و بزرگسالی (حداقل یک‌بار در سال) بسیار مهم است.
همچنین در میان متخصصان، نگرانی‌ها و بحث‌هایی در رابطه با این روش وجود دارد. گفته می‌شود که در ماده‌ی پلاستیکی فیشور سیلانت، ترکیبی به نام بیسفول ای (BPA) – ترکیبی مضر که در مواد پلاستیکی وجود دارد – یافت می‌شود. اما سازمان غذا و داروی آمریکا پس از انجام مطالعاتی نتیجه گرفت: «اگرچه مواد مورد استفاده در معالجات دندانپزشکی، از جمله سیلانت، بر اساس شواهد فعلی، افراد را در معرض سطح پایینی از بیسفول A قرار می‌دهد، مطالعات نشان می‌دهند که هیچ نگرانی خاصی در رابطه با سلامت این افراد و این روش‌های درمانی وجود ندارد.»

فواید فیشور سیلانت محافظت کننده دندان

امروزه فیشور سیلانت به ویژه برای کودکان و همچنین نوجوانانی که در معرض خطر بیشتری از پوسیدگی هستند، توصیه می‌شود. مهم‌ترین مزایای این روش عبارتند از:
۱- از دندان در برابر تجمع پلاک و مواد غذایی محافظت می‌کند.
۲- بدون درد است.
۳- در صورتی که به درستی اجرا شود، می‌تواند تا ۱۰ سال موثر باشد.
۴- قابل ترمیم است و می‌توان به سادگی از آن مراقبت کرد.

پاسخ به سوالات متداول

هدف از فیشور سیلانت چیست؟

فیشور سیلانت در برابر پوسیدگی از دندان‌های شما محافظت می‌کند. هدف از این کار، پر کردن شکاف‌های عمیق‌تری است که ممکن است روی سطح دندان‌های آسیا ایجاد شده باشد. پر کردن این شکاف‌ها موجب می‌شود تا دندان‌ها راحت‌تر تمیز شوند و احتمال پوسیدگی آن‌ها تا حد زیادی کاهش یابد.

فیشور سیلانت از چه چیز ساخته شده است؟

فیشور سیلانت معمولا از مواد رزینی پلاستیکی به رنگ دندان ساخته می‌شود. گاهی نیز آن‌ها را از یونیوم شیشه‌ای می‌سازند، که البته نوع دوم دوام کمتری دارد.

آیا می‌توان فیشور سیلانت را برداشت؟

بله، این روش، روشی غیر تهاجمی و قابل بازگشت است و بدین ترتیب می‌توان آن را برداشت.

آیا فیشور سیلانت ضروری است؟

این روش می‌تواند یک روش بسیار مفید برای کمک به مراقبت از دندان‌ها باشد. اگرچه این کار بسیار تاثیرگذار است، اما هرگز جایگزین مسواک و نخ دندان نیست.

آیا فیشور سیلانت خطری نیز به همراه دارد؟

به دلیل آنکه مواد سیلانت دندان، از پلاستیک درست می‌شوند، مقدار کمی بیسفول‌ ای ممکن است در آن وجود داشته باشد، اما خوشبختانه این مقدار خطر خاصی به دنبال ندارد و افراد می‌توانند بدون نگرانی شیار‌های دندان‌های خود را با این روش پر کنند.

آیا فیشور سیلانت بدون بیسفول ای وجود دارد؟

ادعا‌هایی مربوط به سلانت بدون بیسفول ای در تبلیغات مشاهده می‌شود که شما قطعا می‌توانید در رابطه با آن‌ها تحقیقات انجام دهید. اما در حال حاضر هیچ یک از این مواد توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تائید نشده‌اند و بنابراین شما باید با احتیاط و با مشورت متخصص از آن‌ها استفاده کنید.

نتیجه‌گیری

براساس آنچه گفته شد، می‌توان گفت کاهش خطر پوسیدگی دندان، مراقبت آسانتر از دندان‌ها، غیرتهاجمی بودن روش درمانی و بدون درد بودن از مزایای فیشور سیلانت است. با این حال به بررسی منظم توسط دندانپزشک احتیاج دارد و ممکن است در زیر آن پوسیدگی ایجاد شود. به شرط ادامه معاینات منظم دندانپزشکی، خطرات این روش بسیار ناچیز خواهد بود. به علاوه اینکه این روش احتمال نیاز به روش‌های درمانی تهاجمی را در آینده کاهش می‌دهد.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا