پزشکی و سلامت

فواید ورزش در آب

هر نوع ورزشی برای سلامت بدن شما مفید است. اما ورزش کردن در آب تمرین کم اثری است که می تواند از بسیاری جهات برای بدن خواص داشته باشد. هنگامی که شما در آب هستید، بدن تان حدود ۹۰ درصد سبک تر از حالت عادی می شود. این بدان معنی است که وقتی در آب ورزش می کنیم، بدن همان تاثیری را که وقتی روی زمین ورزش انجام می دهد تجربه نمی کند. در ادامه این مطلب بیشتر در مورد فواید ورزش کردن در آب برای بدن صحبت می کنیم.

ورزش کردن در آب به شما اجازه می دهد تا از یکنواختی تمرینات ورزشی جلوگیری کنید. با انجام تمرین در آب، که گاهی اوقات به نام آب درمانی نیز شناخته می شود، می توانید در تمام تمرینات خود تجدید نظر کنید و خستگی ناشی از یکنواختی را کاهش دهید. علاوه بر این، ورزش در چنین شرایطی نوعی سرگرمی است.

ورزش کردن در آب برای همه افراد در تمام گروه های سنی، از کودکان گرفته تا سالمندان سودمند است. حتی افراد دارای آسیب های عضلانی، تاندونی و استخوانی نیز می توانند از فواید ورزش کردن در آب برای بدن بهره ببرند. حتی زنان باردار نیز می توانند این سبک ورزش کردن را امتحان کنند.

به علاوه این نوع تمرین نیازی به تجهیزات زیادی ندارد. برای انجام این ورزش فقط به یک استخر نیاز دارید. ورزش کردن در آب، نوعی فعالیت درمانی است که از لحاظ جسمی و ذهنی شما را آماده می کند.

فواید ورزش کردن در آب

کمک به کاهش وزن

ورزش کردن در آب می تواند به شما در کاهش وزن کمک کند. در این شکل ورزش کردن تمرینات قدرتی با مقاومت آب ترکیب می شوند. این به این معنی است که بدن یک تمرین کامل انجام می دهد. با توجه به شدت تمرین و وزن بدن، زمانی که تمرینات آبی به صورت روزانه به مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه انجام می شود، می تواند ۳۰۰ تا ۵۰۰ کالری در روز بسوزاند.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۰ در مجله Obesity منتشر شده است دریافت که آهسته دویدن در آب می تواند به کاهش چربی بدن و دور کمر و همچنین بهبود آمادگی هوازی و کیفیت زندگی کمک کند.

محققان در یک مطالعه که در سال ۲۰۱۴ در مجله Exercise Rehabilitation منتشر شده دریافتند که ورزش کردن در آب به صورت منظم می تواند به کاهش درصد چربی بدن کمک کند.

بهبود سلامت مفاصل

تمرینات آبی تمرینات کم اثری هستند که به بهبود سلامت مفاصل کمک می کنند. هنگام انجام تمرینات آبی، شناور شدن بدن باعث می شود فشار زیادی روی مفاصل ایجاد نشود. این کار همچنین، اثرات منفی مانند درد و خستگی را به حداقل می رساند.

ورزش کردن در آب برای افراد مبتلا به نوعی از بیماری های مفصلی مانند آرتریت و کسانی که از درمان های توانبخشی فیزیکی استفاده می کنند، نیز مفید است.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۳ در International Journal of Preventive Medicine منتشر شده نشان داد که ورزش درمانی در آب می تواند یک روش مفید برای بهبود قدرت و دامنه حرکات مفاصل در بیماران هموفیلی باشد و عملکرد روزانه و کیفیت زندگی آن ها را بهبود دهد.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۶ در مجله Rheumatology منتشر شده نشان داد که شنا و ورزش کردن در آب به صورت منظم باعث کاهش درد و سفتی مفصلی مرتبط با استئوآرتریت و افزایش قدرت عضلانی و قابلیت عملکردی در افراد مسن و سالخورده مبتلا به استئوآرتریت می شود.

بهبود انعطاف پذیری و تحرک بدن

زمانی که روی زمین ورزش می کنید، حرکات بدن به دلیل اثرات گرانش زمین و ترس از افتادن، محدود می شود. اما هنگامی که ورزش در آب انجام می شود، بدن در معرض مقاومت به آب قرار می گیرد و این موضوع باعث می شود که مفصل بیشتر انعطاف پذیر باشد و دامنه حرکت آن افزایش یابد.

ورزش های آبی در بهبود انعطاف پذیری بدن و کمر نیز مفید است. انعطاف پذیری یک عنصر مهم در تناسب اندام و سلامت بدن است، زیرا عدم انعطاف پذیری می تواند دامنه حرکت و تحرک را کاهش دهد و تعادل و هماهنگی را محدود کند.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۳ در Physical Therapy Science منتشر شده گزارش می دهد که انجام ورزش ایروبیک در آب یک روش ورزشی موثر برای آموزش بزرگسالان سالخورده جهت جلوگیری از زمین خوردگی است. این اتفاق به این دلیل می افتد که این نوع فعالیت بدنی باعث بهبود قابل توجهی در الگوی راه رفتن می شود و زمان ریکاوری بدن بعد از زمین خوردن را کاهش می دهد.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۴ در مجله Exercise Rehabilitation منتشر شده نشان داد افرادی که به صورت منظم شنا می کنند، بهبود قابل توجهی در آمادگی جسمانی، استقامت عضلانی، انعطاف پذیری و استقامت قلب و عروق را شاهد هستند.

آب گرم برای افزایش انعطاف پذیری بهتر از آب سرد است، زیرا این کار باعث می شود که ماهیچه ها قابل انعطاف تر باشند. بنابراین برای بهبود انعطاف پذیری و تحرک بدن، می توانید از استخرهای آب گرم استفاده کنید.

کاهش فشار خون

هنگام ورزش کردن در آب، مقاومت آب باعث می شود که خون به طور موثری در سراسر بدن گردش داشته باشد. این روند به نوبه خود فشار خون را کاهش می دهد و در بلندمدت میزان ضربان قلب را نیز پایین می آورد.

در عین حال، تمرینات آبی یک راه عالی برای ایجاد استقامت قلب است.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۰ در Asian Journal of Sports Medicine منتشر شده است گزارش می دهد که انجام یک دوره ۱۰ هفته ای ورزش ایروبیک در آب به طور قابل توجهی فشار خون سیستولیک و متوسط ​​فشار خون بیماران مبتلا به فشار خون بالا را کاهش می دهد و به ویژه برای افراد چاق و سالخوردگان دارای مشکلات ارتوپدی یا برونکواسپاسم مفید است.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۷ در European Journal of Preventive Cardiology منتشر شده گزارش می دهد که مانند ورزش کردن روی زمین، ورزش کردن در آب نیز دارای اثر مثبت بر روی کاهش فشار خون است.

افزایش قدرت عضلانی

از آن جا که آب دائما جریان دارد و جهت آن تغییر می کند، مقاومت بیشتری نسبت به هوا بر روی بدن دارد. به همین دلیل یک کلیومتر شنا کردن خیلی بیشتر از یک کیلومتر راه رفتن روی زمین زمان می برد.

وقتی در آب ورزش می کنید، عضلات شما به صورت جدی با فعالیت مواجه می شوند و سعی می کند با این مقاومت مقابله کند. این فشار ناشی از مقاومت آب، عضلات را رشد داده و تقویت می کند. این خاصیت به بهبود انعطاف پذیری عضلات و چابکی نیز کمک می کند.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۶ در مجله Strength and Conditioning Research منتشر شد نشان داد که ورزش کردن در آب و روی زمین هر دو منجر به افزایش قدرت عضلانی می شوند. ورزش درمانی باید به عنوان یک استراتژی برای بهبود قدرت عضلانی استفاده شود. اما برای شناسایی نحوه تاثیر گذاری این ورزش به مطالعات بیشتری نیاز می باشد.

کاهش استرس

ورزش کردن در آب می تواند در کاهش استرس و اضطراب مفید باشد. فرقی نمی کند که در استخر شنا می کنید یا دریا. در هر دو صورت، ورزش کردن در آب یکی از فعالیت های تسکین دهنده است که می تواند به کاهش استرس کمک کند. به همین دلیل است که گاهی اوقات از صدای آب برای مدیتیشن استفاده می شود.

ورزش کردن در آب باعث تحریک مغز می شود تا هورمون های حساس به نام اندورفین را آزاد کنند. این هورمون ها به نوبه خود سبب کاهش استرس و ایجاد احساس خوب در بدن می شوند. همچنین، این تمرینات اکسیژن را بهتر به عضلات رسانده و تنفس را تنظیم می کنند.

عدم نیاز به تجهیزات

یکی از فواید ورزش کردن در آب این است که نیاز به تجهیزات و وسایل خاصی ندارد. مقاومت آب که بر روی کمر یا قسمت بالای سینه وارد می شود برای سیستم قلب و عروق بسیار مفید است. این مقاومت شدت ورزش را افزایش می دهد و باعث می شود که عضلات سخت تر کار کنند. ورزش کردن در آب باعث سوزاندن چربی، کاهش وزن و بهبود انعطاف پذیری بدن می شود.

تمرینات آبی، هنگامی که بدون فشار اضافه وزنه انجام می شوند، می توانند به خصوص برای کسانی که از درد مفصلی، آرتروز یا برخی آسیب هایی که نمی توانند از وزنه استفاده کنند رنج می برند، سودمند باشد. البته بهتر است این تمرینات را با تمرینات قدرتی ترکیب کنید. زیرا تمرینات تحمل وزن بسیار مهم هستند. زیرا آنها به جلوگیری از کاهش تراکم استخوان و پوکی استخوان کمک می کنند.

مجله اینترنتی زندگی سالم

فرشته موسی پور

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا