تغذیه سالم

اثرات مثبت ماست بر روی بدن را بشناسید

خواص و فواید ماست برای بدن شما | ماست ماده‌ای سرشار از مواد مغذی است که برای سلامت جسمی و روانی بسیار مفید است. از جمله تاثیرات مثبت ماست بر روی سلامت جسم می‌توان به حفظ وزن و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و پوکی استخوان اشاره کرد. فرایند تولید ماست به اینگونه است که شیر توسط باکتری‌ها تخمیر شده و به یک لبنیات خوشمزه تبدیل می‌شود.

با افزودن ماست به رژیم غذایی خود از فواید بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید

ماست ماده‌ای سرشار از مواد مغذی و مورد پسند تمام سنین و سلیقه‌هاست. این لبنیات خوشمزه سرشار از کلسیم، پروتئین، فسفر، پتاسیم و منیزیم و همچنین ویتامین‌های B کمپلکس می‌باشد.

ماست به افزایش متابولیسم و احساس سیری کمک بزرگی می‌کند. ماست علاوه بر طعم بی‌نظیرش به دلیل فواید زیادش دارای محبوبیت می‌باشد.

افرادی که نسبت به لاکتوز یا شیر حساسیت دارند، یا حتی هضم لاکتوز برایشان دشوار است، نباید ماست مصرف کنند، چراکه ممکن است عوارض بدی را تجربه کنند.

در ادامه به معرفی فواید و خواص ماست برای بدن پرداخته‌ایم، با زندگی سالم همراه باشید.

خواص ماست برای بدن
خواص ماست برای بدن

ماست سرشار از مواد مغذی ضروری

ماست علاوه بر طعم بی‌نظیرش، سرشار از مواد مغذی و کلسیم، یک ماده‌ی معدنی حیاطی برای رشد استخوان و دندان، است. دو ویتامین موجود در ماست، ویتامین B12 و ریبوفلاوین، به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و چندین نقص مادرزادی صفحه عصبی کمک می‌کنند.

یک فنجان ماست حاوی 28 درصد فسفر معمولی، 10 درصد منیزیم و 12 درصد پتاسیم مورد نیاز بدن است. بسیاری از عملکردهای بیولوژیکی بدن از جمله تنظیم فشار خون، متابولیسم و سلامت استخوان، متکی به وجود مواد معدنی ذکر شده هستند.

ماست سرشار از پروتئین

هر 227 گرم ماست حاوی حدود 12 گرم پروتئین می‌باشد. پروتئین باعث افزایش میزان متابولیسم بدن و در نتیجه کمک به حفظ وزن سالم می‌شود. پروتئین به افزایش احساس سیری و کاهش گرسنگی کمک می‌کند. کمک به سلامت روده (انواع خاصی از ماست‌ها)

برخی از انواع ماست‌ها حاوی باکتری‌های زنده یا پروبیوتیک‌ها می‌باشند، که یا به‌طور طبیعی و یا در نتیجه افزودنی‌ها در ماست موجود هستند. مصرف این نوع باکتری‌ها به بهبود سلامت دستگاه گوارش کمک شایانی می‌کند. اما خب متاسفانه در طی روند پاستوریزه کردن ماست، بسیاری از باکتری‌های مفید آن از بین می‌روند.

ماست و تقویت سیستم ایمنی بدن

ماست، به‌ویژه ماست غنی از پروبیوتیک، باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی و کاهش حساسیت به بیماری می‌شود. بعلاوه، با مصرف پروبیوتیک‌ها التهاب مرتبط با بسیاری از بیماری‌ها، از جمله بیماری‌های عفونی و بیماری‌های دستگاه گوارش کاهش خواهد یافت.

طبق تحقیقات انجام شده، پروبیوتیک‌ها تاثیر چشمگیری در کاهش علائم و طول مدت سرماخوردگی دارند.

تاثیرات ماست بر بدن
خواص و فواید ماست برای بدن

ماست برای بهبود سلامت قلب

ماست حاوی چربی اشباع زیاد و چربی‌های اشباع نشده و تک غیراشباع بسیار کم و محدودی می‌باشد. از این‌رو برای سلامت قلب مفید است.

کمک به بهبود رژیم غذایی و ورزش

ماست، به ویژه ماست یونانی، به خاطر داشتن بسیاری از اجزای سالم باعث کنترل وزن می‌شود. ماست به دلیل دارا بودن پروتئین و کلسیم زیاد به افزایش هورمون‌های سرکوب کننده اشتها و ایجاد احساس سیری کمک می‌کند. م ماست برای حفظ وزن سالم و کاهش سایز میفد است.

سخن پایانی

ماست به دلیل دارا بودن ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری، به سلامت بدن کمک بزرگی می‌کند. بعلاوه، از برخی بیماری‌ها پیشگیری کرده و اثرات مثبتی بر سلامت گوارش و مدیریت وزن خواهد داشت. البته در انتخاب نوع ماست نیز باید دقت کنید. برای بهره‌مندی از مزایای ماست، انواع شیرین نشده و حاوی پروبیوتیک را انتخاب کنید. همه‌ی انواع ماست‌ها برای سلامتی مفید نیستند، تنها مواردی که حاوی شیرینی و دیگر مواد افزودنی اضافه نیستند می‌توانند برای رژیم غذایی مفید باشند.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا