پزشکی و سلامت

فواید حمام درمانی

با حمام درمانی یا همان آب درمانی آشنا هستید؟ آیا می دانید حمام درمانی اثرات درمانی دارد؟ از گذشته های دور آب به عنوان یک عامل درمانی ارزشمند مورد استفاده قرار می گرفته است. در تمامی تمدن های بزرگ و قدیمی، حمام رفتن اقدام مهمی برای حفظ سلامتی و پیشگیری از بیماری ها به حساب می آمده است. حمام رفتن همچنین برای اثرات درمانی خود بسیار ارزشمند بوده است. ادبیات ودیک (Vedic) قدیم در هندوستان دارای اشارات گوناگونی به کارایی آب در درمان بیماری ها بوده است.

در دوران معاصر، ارزش درمانی آب را وینسنت پریسنیتز (Vincent Priessnitz)، پدر سباستین نیپ (Sebastian kniepp)، لوییز کوهنه (Louis Kuhne) و سایر پیشگامان آب درمانی در اروپا به همگان شناساندند. آنها از آب درمانی با موفقیت برای درمان تقریبا هر بیماری شناخته شده ای استفاده کردند. چشمه های آب معدنی گوناگونی در بیشتر کشورهای اروپایی وجود دارد که در آنها حمام های درمانی به عنوان یک عامل شفابخش مهم استفاده می شود.

آب دارای اثرات مفیدی بر بدن انسان است. آب چرخش خون را یکنواخت کرده، کشش ماهیچه ای را افزایش داده و به سیستم گوارش و تغذیه نیز کمک می کند. آب همچنین فعالیت غده عرق ریز را تقویت کرده و در این فرایند سلول های آسیب دیده و مواد سمی را از بدن دفع می کند.

دمای مناسب آب

نمودار متداول برای دمای آب بدین قرار است: آب سرد ۱۰ تا ۱۸ درجه سانتی گراد، آب خنثی ۳۲ تا ۳۶ درجه سانتی گراد و آب گرم ۴۰ تا ۴۵ درجه سانتی گراد. دمای بالای ۴۵ درجه سانتی گراد، آب ارزش درمانی خود را از دست می دهد و مضر می شود.

مهمترین روش های آب درمانی

مهمترین روش های آب درمانی که می توان در درمان بیماری های گوناگون از آن ها استفاده کرد بدین قرار است.

تنقیه

تنقیه که به شستشوی مقعد نیز معروف است شامل وارد کردن مایعی به داخل مقعد است. در درمان های طبیعی، فقط آب ولرم برای تمیز کردن روده به کار می رود. از بیمار خواسته می شود تا به طرف سمت چپ بدنش بخوابد، پای چپش را دراز کند و پای راستش را کمی خم کند. سر لوله تنقیه که با روغن یا وازلین چرب شده است وارد مقعد بیمار می شود. سپس محفظه تنقیه که دارای آب ولرم است به آرامی باز شده و آب وارد مقعد می شود. غالباً، یک یا دو لیتر آب وارد بدن می شود. بیمار می تواند هنگامی که آب در داخل بدن است یا بر پشت دراز بکشد یا کمی راه برود. بعد از ۵ تا ۱۰ دقیقه، آب به همراه مواد زائد جمع شده از بدن خارج می شود.

تنقیه با آب گرم به شستشوی مقعد از مواد مدفوع جمع شده در بدن کمک می کند. تنقیه نه تنها امن ترین شیوه برای شستشوی روده است، بلکه همچنین حرکت دودی روده ها را نیز بهبود بخشیده و در نتیجه یبوست را درمان می کند. تنقیه با آب سرد در درمان بیماری های التهابی روده بزرگ، به ویژه اسهال خونی، اسهال، کولیت زخم کننده، بواسیر و تب مفید است. تنقیه با آب گرم در درمان بیماری هایی که بر اثر التهاب مقعد به وجود می آیند و همچنین بو اسیر مؤثر است. این نوع تنقیه همچنین در درمان لوکوره در زنان موثر است.

کمپرس سرد

کمپرس سرد درمان موضعی با استفاده از پارچه ای است که در آب سرد قرار داده شده است. این پارچه را باید به تکه های کوچکتری خم کرد و آن را در آب سرد یا آب یخ فرو برد. این کمپرس غالباً بر روی سر، گردن، سینه، شکم و پشت قرار داده می شود. کمپرسی سرد ابزار مفیدی در درمان بیماری های التهابی کبد، طحال، معده، کلیه ها، روده ها، شش ها، مغز، اندام های مربوط به لگن و غیره میباشد. این کمپرس همچنین برای درمان تب و بیماری های قلبی نیز سودمند است. کمپرس سرد التهاب پوست و التهاب های بخش های بیرونی چشم را رفع می کند. هنگامی که کره چشم آسیب میبیند، کمپرس سرد را باید برای مدت کوتاهی با کمپرس آب گرم استفاده کرد.

کمپرس گرم

کمپرس گرم، در واقع، کمپرس سردی است که به شیوهای پوشانده شده تا گرما را منتقل کند. کمپرس گرم شامل سه یا چهار تکه پارچه کتانی است که در آب سرد گذاشته شده است و سپس کاملا با پارچه فلانل خشک یا پتو پوشانده می شود تا از جریان هوا در آن جلوگیری شده و به جمع شدن گرمای بدن کمک کند. این کمپرس، بعضی وقت ها، برای چندین ساعت به کار میرود. طول مدت استفاده از این کمپرس را شدت و مکان سطح درگیر، نوع و ضخامت پوشش ها و دمای آب مشخص می کند. بعد از برداشتن کمپرس، ناحیه درگیر را باید با یک پارچه خیس مالش داد و سپس با حوله ای خشک کرد. کمپرس گرم را می توان بر روی گلو، سینه، شکم و مفاصل قرار داد. قرار دادن کمپرس گرم بر روی گلو، گرفتگی صدا، گلودرد، التهاب لوزدها، التهاب حلق و التهاب حنجره را درمان می کند.

قرار دادن کمپرس گرم بر روی شکم به افرادی که از التهاب معده، ترشح بیش از حد اسید، سوء هاضمه، یرقان، یبوست، اسهال، اسهال خونی و سایر بیماریهای مرتبط با اندام های شکمی رنج میبرند کمک می کند. قرار دادن کمپرس گرم بر روی سینه سرماخوردگی، برونشیت، ذات الجنب، ذاتالریه، تب ، سرفه و غیره را درمان می کند، در حالیکه قرار دادن این کمپرس بر روی مفاصل برای درمان مفاصل ملتهاب، روماتیسم، تب روماتیسمی و رگ به رگ شدگی موثر است.

مجله اینترنتی زندگی سالم

مجید حسین زاده

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا