خانه داری

فریزر جای این‌ها نیست

 فریز مواد غذایی

همشهری آنلاین:
مواد غذایی حاوی روغن باید در زمان معینی مصرف شود زیرا بر اثر نگهداری آن‌ها در یخچال یا فریزر ممکن است روغن این مواد اکسید شود و موجب تغییر مزه و طعم آن ‌شود.

در گذشته که امکانات و دسترسی به منابع غذایی تازه کم بود، مواد غذای تازه را فریز می‌کردند یا از این مواد مربا تهیه می‌کردند که ماندگاری آن را افزایش دهند. اما اکنون این مشکلات برطرف شده و بهتر است از مواد غذایی تازه استفاده شود؛ اما از طرفی با تغییر سبک زندگی میل به نگهداری مواد غذایی مورد نیاز در فریزر افزایش یافته است و خانواده‌های بسیاری مواد غذایی چند هفته خود را در آن نگهداری می‌کنند اما برای این کار، آگاهی از روش نگهداری صحیح و این که چه غذاهایی را نباید در فریزر گذاشت، بسیار مهم است.

درباره این که چه موادی را نباید در فریزر نگه داشت، نکات زیادی وجود دارد که در ادامه مطلب به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

1- مواد غذایی حاوی روغن فریز شده

از نگهداری مواد غذایی حاوی روغن در فریزر باید خودداری شود به دلیل اینکه بر اثر فعالیت آنزیم‌ها روغن اکسید می‌شود و طعم و مزه غذا تغییر پیدا می‌کند و مصرف آن می‌تواند موجب بروز بیماری شود؛ زیرا آنزیم‌های غذا فعال می‌شوند و طعم ماده غذایی را تغییر می‌دهند.

بنابراین غذاهای سرخ کردنی مانند ناگت‌های گوشت یا سیب‌زمینی سرخ‌کرده باید به سرعت مصرف شود. این غذاها را در داخل فریزر قرار ندهید چرا که روغن در داخل آن باقی می‌ماند و همان‌طور که توضیح داده شد، ضررش بیش از پیش می‌شود.

2- همه سبزیجات برای فریز کردن مناسب نیستند

سبزیجات نرم و لطیفی مانند کاهو هنگامی که فریز شود خراب می‌شود و خواص غذایی خود را از دست می‌دهد.

در ضمن بهترین زمان مصرف سبزی‌ها در فریزر حدود یک ماه است که باید سریع‌تر مصرف شود و اگر سبزی‌ها بیش از این زمان در فریزر نگهداری شود ویتامین‌های آن از بین می‌رود و نقش غذایی خود را نیز از دست می‌دهد.

3- سس‌های کرمی نیز داخل فریزر به اصطلاح می‌برد و غیرقابل استفاده می‌شود.

4- قهوه هم نباید در فریزر گذاشته شود؛ به ویژه قهوه تیره.

5- یکی دیگر از مواد غذایی که نباید در فریزر نگهداری شود، تخم‌مرغ است.

6- غذاها نباید برای مدت نامحدود داخل فریزر نگهداری شود؛ به ویژه انواع سوپ، غذاهای آب‌پز، گوشت پخته و غذاهای استیکی.

7- غذای آلوده نباید داخل فریزر قرار بگیرد. فریز کردن، تمام باکتری‌ها را نمی‌کشد. در واقع غذاهای فریز شده باکتری‌ها را غیرفعال می‌کند اما آن‌ها را از بین نمی‌برد. این سخن به معنی آن است که اگر غذای آلوده داخل فریزر قرار بگیرد، به همان میزان مضر خواهد بود و باکتری‌های آن فقط غیرفعال می‌شود. با گرم کردن دوباره آن، باکتری‌ها فعال می‌شود و غذای شما سالم نخواهد بود.

8- اگر گوشتی که طبخ نشده، بارها بیرون از فریزر قرار بگیرد و یخ آن باز شود خاصیت خود را به کلی از دست می‌دهد. بهترین راه برای نگهداری گوشت این است که آن را تازه مصرف کنید. به طور کلی فریزر برای نگهداری طولانی مدت غذا مناسب نیست.

9 – دمای داخل فریزر نیز هر زمان که در آن باز و بسته می‌شود، تغییر می‌کند. ممکن است غذا یخ زده باقی بماند اما روند فریز شدن آن کند پیش می‌رود و کریستال‌های یخی یا به اصطلاح برفک نیز داخل فریزر ایجاد می‌شود، بنابراین تا حد ممکن در فریزر را فقط در مواقع لزوم باز کنید.

10 – یکی از اشتباه‌ترین کارها در این زمینه قرار دادن غذاهای دارای تاریخ انقضا در داخل فریزر است. عده‌ای تصور می‌کنند که شاید ماندگاری این مواد در داخل فریزر بیشتر باشد اما این طرز فکر اشتباه است چرا که موادی که تاریخ انقضا دارد به هیچ عنوان بیشتر از زمان تعیین‌شده سالم باقی نمی‌ماند. بهتر است این مواد را در داخل یخچال قرار دهید و تا پایان تاریخ انقضا آن‌ها را مصرف کنید.

منبع: تبیان

لطفا نظر خود را در مورد مطلب بالا در قسمت اعلام نظرات ذکر کرده و نوع مقالات و اخبار مورد علاقه خود را بیان کنید به بهترین نظرات هدایای نفیسی تعلق خواهد گرفت . باتشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا