بانوان

علل ترشحات واژن

برای اکثر خانم ها ترشح سفید و غلیظ واژن به مقدار طبیعی در طول چرخه قاعدگی عادی است. قوام ترشح واژن در طول زمان تخمک گذاری بیشتر می شود. ترشح چسبنده سفید نیز می تواند نشانه اولیه بارداری یا تغییرات هورمون در بدن باشد. با این حال، گاهی اوقات ترشح سفید و غلیظ واژن می تواند عفونت واژن را نشان دهد.

بسته به علت ترشح، ظاهر و احساس همراه با ترشح می تواند تغییر کند. به عنوان مثال، ترشح قهوه ای شدید می تواند نشانه ای از شروع پریود باشد. اما ترشح سفید بدون بو و درد ممکن است عفونت مخمر واژینال را نشان دهد. با این حال، ترشح سفید خامه ای ممکن است فقط بخشی طبیعی از چرخه ماهیانه شما باشد.

در ادامه این مطلب بیشتر در مورد علل ترشح سفید و غلیظ واژن صحبت می کنیم.

ترشح واژن چیست؟

ترشح واژن که به رنگ سفید روشن است، راه بدن برای سالم نگه داشتن واژن است. ترشح دهانه رحم (مایع سرویکس نیز نامیده می شود) توسط غددی که در دهانه رحم وجود دارد و در دوران قاعدگی تولید می شود.

پزشکان MedicalNet می گویند که ترشح واژن برای همه زنان در سال های باروری طبیعی است. رنگ، ضخامت و میزان ترشحات دهانه رحم در دوران قاعدگی و از زنی به زن دیگر متفاوت است. طبق گفته دکتر Melissa Conrad Stöppler، ترشح طبیعی معمولا به رنگ سفید شیری است که بدون بو است.

معمولا افزایش میزان ترشح همراه با تغییر قوام آن می تواند علامت عفونت باشد. ترشح واژن که نشان دهنده عفونت است، معمولا با خارش، سوزش و بوی بد واژن همراه است.

ترشح غلیظ واژن چیست؟

ترشح غلیظ واژن نیز می تواند بخشی طبیعی از چرخه قاعدگی باشد و لزوما بدین معنی نیست که چیزی در بدن اشتباه است.

دکتر ژاکلین پین توضیح می دهد که نوسان در سطح هورمون می تواند باعث ایجاد ترشح غلیظ شود. به عنوان مثال، هنگامی که سطح استروژن کم می شود، ترشح واژن، غلیظ و چسبنده خواهد بود. از آنجا که سطح هورمون در چرخه ماهانه تغییر می کند، ترشحات واژینال فشرده و چسبنده تر می شود.

پزشکان National Health Service می گویند که ترشحات واضح، چسبنده، غلیظ و سفید واژن کاملا طبیعی است و تا زمانی که بوی بدی نداشته باشد هیچ جای نگرانی ندارد.

علل ترشح سفید و غلیظ واژن

اگر چه ترشح سفید و غلیظ واژن ممکن است برای بعضی از زنان نگران کننده باشد، اما در بیشتر موارد این نوع ترشح کاملا طبیعی است. نوسانات هورمونی در طول دوره قاعدگی به این معنی است که ترشح واژن ممکن است ضخیم تر و گاهی اوقات رقیق تر شود.

بعضی از زنان نیز نسبت به دیگران بیشتر ترشح سفید و غلیظ واژن دارند. البته بارداری نیز ممکن است باعث ایجاد مخاطی غلیط و سفید در واژن شود.

ترشح سفید کرمی

شایع ترین علت ترشح سفید کرمی تخمک گذاری است. اما به طور کلی علل ایجاد این گونه ترشحات در واژن به شرح زیر می باشد.

ترشح تخمک گذاری

مجله Fertility and Sterility گزارش می دهد که مخاط غلیظ و کرمی دهانه رحم (CM) که به نظر سفید یا زرد می رسد، در مرحله میانی مرحله قبل از تخمک اتفاق می افتد. پس از تخمک گذاری، ترشح سفید کرمی شبیه به سفیده تخم مرغ می شود. این نوع ترشح سفید، وقتی بین دو انگشت قرار می گیرد، حالت کششی دارد.

نشانه های دیگر تخمک گذاری عبارتند از:

  • حساسیت یا درد پستان
  • درد شکم
  • ترشح تخمک گذاری که شبیه لکه بینی قهوه ای است
علائم اولیه بارداری

به غیر از ترشح تخمک گذاری، ترشح سفید می تواند نشانه ای از بارداری نیز باشد. متخصصان انجمن بارداری آمریکا گزارش می دهند که ترشح طبیعی واژن (گاهی اوقات به نام لوکره نیز شناخته می شود) شیری سفید است و ممکن است دارای بوی ملایم باشد.

سایر نشانه های اولیه حاملگی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • افزایش اندازه سینه و حساسیت به لمس
  • لکه بینی صورتی درست قبل از دوره خونریزی
  • نیاز سریع برای دفع ادرار
  • سردرد

مهم است که به یاد داشته باشید که ترشحات صورتی همراه با بارداری معمولا در سه ماهه اول اتفاق می افتد. اگر متوجه خونریزی غیرطبیعی واژن شدید، باید با پزشک خود صحبت کنید.

استرس

استرس نیز عاملی برای ایجاد ترشح سفید و غلیظ واژن است. به عنوان مثال، مجله International Journal of Epidemiology می گوید که بسیاری از زنان در هنگام استرس و اضطراب شدید ترشح واژن را گزارش می دهند. استرس بر تولید هورمون در بدن تأثیر می گذارد و می تواند در نظم چرخه قاعدگی تداخل ایجاد کند.

یائسگی

با نزدیک شدن به یائسگی، ممکن است چند ماه ترشح سفید داشته باشید.

مجله Endocrinology Metabolism Clinics در آمریکای شمالی گزارش می کند که استروژن در طول دوره یائسگی تغییر می کند. در ماه هایی که سطح استروژن بالا است، ممکن است متوجه شده باشید که ترشحات واژنتان سفید و شدید شده است. تغییر در سطح هورمون نیز ممکن است سایر علائم یائسگی مانند موارد زیر را ایجاد کند:

  • گرگرفتگی
  • تعریق شبانه
  • خستگی شدید
  • نوسانات خلقی و احساس افسردگی
  • کاهش میل جنسی

پس از یائسگی، علائم خشکی واژن را تجربه می کنید. برای کمک به مقابله با تغییرات جسمی و احساسی یائسگی، می توانید برخی از درمان های طبیعی ارائه شده توسط متخصصین طب فیریکی را امتحان کنید.

ترشح سفید و غلیظ واژن همراه با چسبندگی زیاد

دلایل چسبنده و غلیظ شدن ترشحات واژن معمولا با عفونت مخمر واژن ارتباط دارد.

عفونت کاندیدا

ترشحات سفیدی که شبیه پنیر است، معمولا با وجود کاندیدیازیس در بدن دیده می شود. با توجه به اطلاعات کتاب StatPearls، رشد بیش از حد عفونت مخمر کاندیدا آلبیکنس باعث ایجاد ترشح سفید و غلیظ واژن یا ترشح پنیری می شود.

این نوع ترشح معمولا بوی ناخوشایندی نیز دارد. بعضی از علائم دیگر عفونت کاندیدا عبارتند از:

  • خارش واژن
  • تورم لگن
  • احساس سوزش در مهبل (واژن)
  • علائم قرمزی و التهاب در اطراف مهبل (واژن)

برای کمک به از بین بردن مشکلات واژن ناشی از عفونت کاندیدیایی، می توانید روغن نارگیل را برای درمان عفونت های مخمر مورد آزمایش قرار دهید. دیگر داروهای طبیعی برای کاهش این عارضه عبارتند از:

  • سیر
  • سرکه سیب
  • ماست خام و ساده

شما می توانید اثرات روغن نارگیل را با افزودن چند قطره روغن درخت چای، به دلیل داشتن خواص ضد قارچی، افزایش دهید.

ترشح چسبنده سفید یا کش دار واژن

همانطور که در این مقاله گفته شد، خروج مخاط سفید از واژن ممکن است به عنوان بخشی از چرخه طبیعی قاعدگی در نظر گرفته شود. بهترین راه برای دانستن اینکه آیا ترشح چسبنده سفید عادی است یا نه، یادداشت برداری از تغییرات پی در پی قاعدگی در ماه های مختلف است.

پزشکان کلینیک مایو می گویند که ترشح طبیعی واژن پس از دوره خونریزی شروع به سفید شدن می کند. این ترشح بعد از خونریزی چسبندگی خود را نیز از دست می دهد.

تغییر در حجم و قوام ترشح تا حدود ۲ هفته قبل از قاعدگی بعدی ادامه پیدا می کند. ۲ هفته مانده به قاعدگی بعدی به دلیل نزدیک شدن به دوره تخمک گذاری، ترشحات مجددا غلیظ می شود. این موضوع نشان می دهد که شما آماده بارداری هستید.

ترشح سفید و غلیظ واژن و بارداری

ترشح سفید شیری یکی از نشانه های اولیه بارداری است. هنگامی که لانه گزینی اتفاق می افتد، پوشش دهانه رحم و رحم ضخیم تر شده و بدن آماده نگهداری از جنین می شود. در این زمان ممکن است گرفتگی شکم و کمر و لکه بینی صورتی روشن را نیز تجربه کنید.

معمولا این ترشحات غلیظ و سفید در تمام دوره بارداری ادامه می یابد و طبیعی است. تا زمانی که علائم عفونت واژن مانند خارش، سوزش یا قرمزی وجود نداشته باشد، نباید نگران ترشحات سفید در حاملگی باشید.

اما ترشحات چسبنده در طول بارداری طبیعی نیست و معمولا علامت عفونت مخمر است. اگر متوجه ترشح سفید چسبنده در دوران بارداری شدید، باید با متخصص زنان و زایمان صحبت کنید.

ترشح سفید و غلیظ واژن در طول رابطه جنسی

بعضی از زنان ترشح چسبنده سفیدی را در طول رابطه جنسی تجربه می کنند. چند دلیل برای وقوع این حالت وجود دارد.

تخمک گذاری

داشتن رابطه جنسی در طول زمان تخمک گذاری، شانس بارداری را افزایش می دهد. با این حال، چون ترشح سفید شبیه تخم مرغ در طول تخمک گذاری بیش از حد زیاد است، ممکن است در طول رابطه جنسی نیز شاهد آن باشید. این ترشحات به طور مستقیم با رابطه جنسی ارتباط ندارند. بنابراین، ترشح سفید و غلیظ واژن در هنگام رابطه جنسی ممکن است فقط مخاط طبیعی بدن شما باشد.

تحریک جنسی

واژن در طول رابطه جنسی ماده ای سفید تولید می کند تا بدن را از نظر جنسی آماده کند. به گزارش مجله Consulting and Clinical Psychology این نوع تحریک باعث افزایش میزان مایعات در واژن شده و این ناحیه را روانکاری می کند.

مایع منی

اگر رابطه جنسی بدون کاندوم داشته باشید، ممکن است بعد از رابطه جنسی، ترشح مایع منی داشته باشید.

عفونت باکتریایی

اگر  دارای واژینوز باکتریایی هستید (BV)، پس از داشتن رابطه جنسی، ترشح سفید همراه با بوی بد را تجربه می کنید. محققان کلینیک کلیولند می گویند که ترشح سفید و خاکستری دهانه رحم ناشی از BV پس از رابطه جنسی، معمولا رایج است.

ترشح سفید و غلیظ واژن قبل از دوره خونریزی

افزایش ترشح سفید و غلیظ واژن قبل از شروع چرخه بعدی، معمولا به دلیل تخمک گذاری رخ می دهد. باید بدانید که مایعات واژن از نظر حجم و قوام در طول قاعدگی تغییر می کند.

ترشح سفید و غلیظ واژن دارای بو

ترشح سفید، زرد یا سبزی که بوی تند و تلخی دارد، معمولا به دلیل عفونت باکتریایی ایجاد می شود.

واژینوز باکتریایی (BV)

واژینوز باکتریایی ناشی از رشد بیش از حد باکتری است که باعث اختلال در باکتری های طبیعی واژن می شود. فعالیت هایی مانند فعالیت جنسی، سیگار کشیدن یا شستن زیاد واژن می تواند سطوح طبیعی باکتری های خوب را تغییر دهد و باعث ایجاد BV شود.

اکثر پزشکان می گویند که واژینوز باکتریایی معمولا باعث ترشح آبی می شود که بوی بدی دارد. BV می تواند باعث خارش واژن، احساس سوزش هنگام ادرار کردن یا درد در هنگام مقاربت شود.

عدم رعایت بهداشت

بوی بد ناشی از ترشح سفید و غلیظ واژن می تواند به عادت های نادرست بهداشتی باز گردد.

پزشکان کلینیک مایو می گویند که کثیف بودن واژن می تواند موجب ایجاد ترشح سفید با بو شود. خشک کردن خودتان از عقب به جلو و جا ماند تامپون در واژن نیز می تواند ترشحات بد بویی را در واژن ایجاد کند.

ترشح سفید و غلیظ واژن بدون بو

ترشح سفیدی که بو نمی دهد ممکن است با چرخه قاعدگی شما ارتباط داشته باشد. ترشح سفید، غلیظ و چسبنده، بدون علائم دیگر، معمولا به دلیل تخمک گذاری یا حاملگی رخ می دهد.

اما ترشح سفید و غلیظ واژن همراه با علائم زیر معمولا به دلیل عفونت ایجاد می شود:

  • خارش واژن
  • سوزش
  • قرمزی

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

ترشحاتی که به رنگ سفید روشن و بدون بو هستند برای حفظ سلامت اندام های تولید مثل ضروری می باشند. حتی ترشح سفید و غلیظ واژن در چرخه قاعدگی طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

اگر متوجه تغییراتی در مقدار، انسجام یا بوی ترشح واژن خود شدید، حتما این موضوع را با پزشک مطرح کنید. دکتر لورنس نوت می گوید که علائم ترشح غیر طبیعی واژن شامل موارد زیر است:

  • ترشحی که تغییر رنگ دارد و زرد، سبز یا آغشته به خون است.
  • خروج مایع ای از واژن که بو ماهی می دهد.
  • ترشحی که بیش از حد سفید و چسبیده می شود.
  • افزایش حجم ترشحاتی که با چرخه قاعدگی مرتبط نیست.
  • خارش واژن
  • گرفتگی لگن
  • درد هنگام دفع ادرار و مدفوع
  • خونریزی نامنظم بین دوره ای

مجله اینترنتی زندگی سالم

فرشته موسی پور

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا