مشاوره زناشویی

علت کاهش رضایت جنسی در برخی خانم ها چیست؟

اطلاع رسانی در مورد مسایل جنسی یکی از مباحث مهمی است که روانشناسان و متخصصان به آن اشاره دارند چرا که با آگاهی افراد از نکات مربوط به این بحث از بسیاری بیماری های جسمی و روانی پیشگیری می شود. در مبحث  قبلی مسایل مربوط به میل جنسی به تعریف تمایلات و عواملی که در میزان رضایت زن از فعالیت جنسی  نقش دارند پرداخته شد. در این بخش نیز دکتر مهشید ساسان پور  مشاور خانواده، روانشناس بالینی، درمانگر و سکس تراپیست درباره دلایل مشکلات جنسی زنان نکاتی را بیان کرده است که در ادامه می خوانید.

مشکلات جنسی دلایل متنوع و پیچیده‌ای دارند. برخی از مشکلات، مشکلات جسمی قابل بازگشت هستند. برخی مشکلات بنیادی‌تر هستند که می‌توانند ناشی از بیماری‌های جدی، شرایط دشوار زندگی یا مشکلات روحی باشند.

موارد زیر می‌توانند مشکلات جنسی را در افراد به وجود آورند:

۱/ مشکلات ناشی از یک رابطه نابرابر: داشتن اختلاف در سایر جنبه‌های زندگی مانند اشتغال، پرورش کودکان، مشکلات مادی می‌توانند موجب بروز مشکلات جنسی در افراد شوند. اعمال قدرت و سایر آزار و اذیت‌ها از سوی یکی از طرفین رابطه می‌تواند آثار مخربی بر رابطه جنسی دو طرف داشته باشد. این معضلات می‌توانند مانعی برای ابراز تمایل و خواسته‌های جنسی از سوی زن به شریک جنسی‌اش شود.

۲/ مشکلات عاطفی: افسردگی، اضطراب (درخصوص رابطه جنسی یا سایر چیزها)، استرس، خشم و احساس گناه می‌توانند بر عملکرد و رفتار جنسی زنان تأثیر بگذارند.

۳/عدم برانگیختگی و تحریک‌شدگی کافی: عدم آگاهی زن یا شریک جنسی او در ارتباط با تحریکات جنسی و واکنش به آن‌ها می‌تواند از رسیدن به احساس رضایت جنسی در زنان جلوگیری کند. ارتباط نادرست و عدم علاقه بین طرفین هم می‌تواند یکی از موانع احساس رضایت جنسی در زنان باشد.

۴/ مشکلات و بیماری‌های مختص به زنان: برخی از اختلالات و بیماری‌ها در زنان می‌توانند موجب رابطه جنسی دردناک و کاهش احساس رضایت جنسی زنان شوند که عبارتند از :

*خشکی واژن: رایج‌ترین دلیل خشکی واژن در زنان جوان عدم تحریک و برانگیختگی کافی است. در زنان مسن‌تر کاهش سطح استروژن قبل از یائسگی یا در دوران یائسگی از دلایل اصلی خشکی واژن است. ترشحات کم و خشکی واژن همچنین ممکن است به عدم تعادل هورمونی، سایر بیماری‌ها و استفاده از داروهای خاص مرتبط باشد. خشکی واژن می‌تواند از برانگیختگی زن جلوگیری کند یا به نزدیکی دردناک منتج شود.

*واژینیسموس: انقباض و درد ناگهانی در عضلات اطراف واژن که موجب سفت شدن واژن می‌شود. این انقباض ممکن است از ورود جسم خارجی به درون واژن به طور کلی ممانعت کند یا اینکه موجب دخول دردناک شود. واژینیسموس ممکن است به دلیل زخم یا آسیب ناشی از عمل جراحی، آزار و اذیت، عفونت یا زایمان یا التهاب ناشی از وسایل پیشگیری از بارداری مثل اسپرم کش‌ها یا کاندوم به وجود آید. ترس، ازجمله عوامل دیگر این مشکل است.

*بیماری‌های مقاربتی: سوزاک، تبخال، زگیل تناسلی، کلامیدیا، سفلیس و سایر بیماری‌های عفونی که از طریق رابطه جنسی گسترش می‌یابند، می‌توانند موجب تغییر در اندام تناسلی شوند که رابطه جنسی دردناک را به دنبال دارند.

* واژینیت (عفونت واژن): التهاب بافت درون واژن که به دلیل عفونت ایجاد می‌شود. عفونت واژن از جمله عوامل رابطه جنسی دردناک است.

* اندومتریوز، توده‌های لگنی، کیست تخمدان و زخم‌های ناشی از جراحی: هرکدام از موارد ذکرشده می‌توانند موجب انسداد و تغییرات فیزیکی که مانع دخول می‌شوند یا رابطه جنسی را دردناک و آزاردهنده می‌سازند شوند.

* بیماری التهابی لگن: عفونت واژنی که به دهانه رحم، رحم و تخمدان سرایت کرده است. این بیماری با درد همراه است که رابطه جنسی را بسیار دردناک می‌کند.

۵/ تغییرات فیزیکی: بسیاری از تغییرات فیزیکی یا استفاده از داروهای مختلف می‌توانند به کاهش رضایت زنان در رابطه جنسی منجر شوند:

 * خستگی

* بیماری‌های مزمن مانند دیابت، بیماری‌های قلبی، بیماری‌های کلیوی و کبدی

* سرطان

* اختلالات عصبی

* اختلالات عروقی (فشارخون)

*عدم تعادل هورمونی

* یائسگی

* بارداری

* استفاده از الکل و مواد مخدر

*مصرف دارو: مصرف برخی داروها کاهش میل جنسی و برانگیختگی را به دنبال دارند. یکی از گروه‌های شناخته‌شده از داروهای ذکر شده داروهای ضدافسردگی مانند پروزاک و سرترالین هستند. از دیگر داروها می‌توان به داروهای شیمی درمانی، داروهای فشارخون و داروهای آنتی سایکوتیک اشاره کرد.

۶/ تجربیات جنسی آزاردهنده: گاهی اوقات دلیل داشتن رابطه جنسی دردناک در زنان، عدم اطمینان کامل به شریک جنسی خود است که موجب بروز استرس و عدم برانگیختگی در آن‌ها می‌شود. زن ممکن است احساس ترس، گناه و خشم داشته باشد که همین احساسات عدم رضایت در رابطه جنسی را به دنبال خواهند داشت. این احساسات ممکن است در روابط پایدار مثل رابطه زناشویی هم وجود داشته باشد.

۷/ نگرش فرد نسبت به رابطه جنسی: برخی از افراد در بیشتر مواقع به دلیل نوع تربیت کودکی یا تجربیات بد در گذشته، به رابطه جنسی به‌عنوان یک رابطه نرمال و لذت‌بخش بین خود و شریک جنسی‌شان نگاه نمی‌کنند. آن‌ها ممکن است در هنگام سکس احساس شرم، ترس، گناه یا خشم داشته باشند. از سوی دیگر ممکن است فرد دارای انتظارات غیرواقعی از یک رابطه جنسی باشد. پورنوگرافی یا تصویرهای جنسی که فرد در فیلم‌ها  یا تلویزیون می‌بیند گاهی موجب فانتزی‌ها و تصورات غیرواقعی از رابطه جنسی در افراد می‌شود. این افراد هنگامی‌که در رابطه جنسی به مشکل می‌خورند یا احساس رضایت نمی‌کنند دچار احساس شکست، اضطراب  یا سرخوردگی می‌شوند.

مجله اینترنتی زندگی سالم

لادن سلطانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا