پزشکی و سلامت

علت و علایم بروز سرطان دهان چیست؟

سرطان های دهان جزئی از یک گروه از سرطان ها هستند که سرطان های سر و گردن نامیده می‌شوند.

در ترجمه دکتر سعیده خرم نیا با عنوان راهنمای بیماران در مورد این نوع سرطان بطور کامل توضیح داده شده است که بخشی از آن را در ادامه می خوانید. سرطان دهان می‌تواند در هر بخشی از حفره دهان یا حلق دهانی ایجاد شود اکثر سرطان های دهان و زبان و کف دهان شروع می شود. تقریبا تمام سرطان های دهان از سلول های مسطح(سلول های سنگفرشی) پوشاننده سطح دهان، زبان و لب منشاء
می گیرند. این سرطان ها کارسینوم سلول سنگفرشی نام دارند.
گسترش سرطان های دهان (متاستاز) معمولاً از طریق سیستم لنفاوی صورت می‌گیرد. سلول های سرطانی که وارد سیستم لنفاوی می‌شوند از طریق لنف حمل می گردند که یک مایع شفاف و آبکی است. سلول‌های سرطان اغلب نخست در نزدیکی غدد لنفاوی گردن ظاهر می شوند. همچنین سلول‌های سرطان می توانند به سایر قسمت‌های گردن، ریه ها و سایر قسمتهای بدن نیز گسترش یابند. در این صورت تومور جدید دارای همان نوع سلول غیر طبیعی مشابه با تومور اولیه خواهد بود. به عنوان مثال اگر سرطان دهانی به ریه ها گسترش یابد سلول‌های سرطان در ریه ها عمدتاً از نوع سلول های سرطان دهان هستند. این بیماری، سرطان دهان متاستاتیک است نه سرطان ریه و مانند سرطان دهان درمان می شود. پزشکان گاه تومور جدید را بیماری متاستاتیک یا دوردست می خوانند.

*علایم سرطان دهان

علائم سرطان دهان عبارتند از:
۱/ پلاک هایی داخل دهان یا روی لب ها به رنگ سفید، ترکیب سفید و قرمز یا قرمز

۲/ پلاک های سفید(لکوپلاکی) شایعتر و گاه بدخیم هستند.
۳/ احتمال بدخیم بودن ترکیب سفید و قرمز(اریترولکوپلاکی) بیشتر از پلاکهای سفید است.
۴/ پلاک های قرمز(اریتروپلاکی)نواحی صاف و روشنی هستند که اغلب بدخیم می شوند.
۵/ وجود زخم روی لب یا داخل دهان که بهبود نمی‌یابد.
۶/ خونریزی در دهان
۷/ دندان لق
۸/اختلال بلع یا درد هنگام بلع
۹/ سخت بودن استفاده از دندان مصنوعی
۱۰/ توده در گردن
۱۱/ گوش درد
در صورت وجود این علایم باید به پزشک یا دندانپزشک مراجعه کنید تا مشکلات احتمالی هر چه سریع‌تر شناسایی شود و تحت درمان قرار گیرد وجود این علایم حتما به معنی سرطان نیست بلکه عفونت و مشکلات دیگر هم می تواند چنین علایمی ایجاد کند.

*تشخیص زودهنگام

بررسی های دوره ای ، زمان خوبی برای ارزیابی نشانه های سرطان در دهان به وسیله پزشک و دندانپزشک هستند. با این روش می‌توان مراحل اولیه سرطان های دهان یا بیماری هایی را که ممکن است در نهایت به سرطان دهان بیانجامد تشخیص داد. از پزشک یا دندانپزشک خود بخواهید تا مصرف یا بافت های دهانی را جزئی از برنامه معاینه خود قرار دهد.

مجله اینترنتی زندگی سالم

لادن سلطانی

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا