روانشناسی

چرا خسته از خواب بیدار می شوم؟

علت خستگی بعد از خواب | من همیشه خودم را کسی می دانم که در راحت خوابیدن خوب است. من می توانم معمولاً ظرف 10 دقیقه از برخورد سرم به بالش بخوابم و باوجود صدای شلوغ خیابان در بیرون پنجره آپارتمانم در نیویورک ، اغلب در طول شب خوب می خوابم. چیزی که من در آن مهارت ندارم ، بیدار شدن و بیدار ماندن در صبح است. اما علت خستگی بعد از خواب چیست و چرا اغلب اوقات خسته از خواب بیدار می‌شویم ؟

مهم نیست که چقدر مصمم هستم که روزم را شروع کنم ، به نظر می رسد مغز من همیشه برای خوابیدن مصمم تر است. گاهی اوقات ، ذهن نیمه هوشیار و نیمه خواب حتی باعث می شود که فکر کنم باید به یک چیز مهم در خواب برگردم، مثل یک جلسه کاری خاص! این رنج بیدارشدن صبح برای من به یک مسئله روزمره تبدیل شده است ، بنابراین برای درک بهتر دلیل بیدار نشدن از خواب از کارشناسان خواب مشورت گرفتم.

چرا من بد از خواب بیدار می شوم

آنچه که من فهمیدم این است که دلایل متعددی وجود دارد که چرا من بد از خواب بیدار می شوم و هیچ یک از آنها به این دلیل نیست که من مشکل خاصی در صبح ها داشته باشم .در حقیقت ، صبح ها لزوماً مشکل اصلی نیستند. این اوقات دیگر روز و شب است که می تواند بیشترین تفاوت را در احساس من و بقیه هنگام بیدار شدن از خواب ایجاد کند. اریک نوفزینگر ، محقق خواب، خواب را به عنوان “فرایند ترمیم” توصیف می کند. اگر خواب شبانه ما به اندازه کافی ترمیم کننده نباشد این می تواند به معنای این باشد که هفت تا هشت ساعت خود را نداریم و خوب نمی خوابیم، شب خیلی بیدار می شویم یا به اندازه کافی عمیق نمی خوابیم و اثرات آن را در صبح احساس خواهیم کرد.

علت خستگی بعد از خواب
علت خستگی بعد از خواب

دلایل عمده اینکه ممکن است خواب خوبی نداشته باشیم

یکی از دلایل عمده اینکه ممکن است خواب خوبی نداشته باشیم ، استرس و اضطراب است و مشکلاتی که در طی روز با آن مقابله می کنیم. به خصوص در حال حاضر ، با طولانی شدن کرونا ، از بین بردن استرس و اضطراب از زندگی کار ساده ای نیست اما روش هایی وجود دارد که می توانید با این احساسات کار کنید و خواب شبانه بهتری ایجاد کنید تا با این همه حال بد به رختخواب نرویم.

وقتی ما در تمام طول روز مشغول هستیم ، آسان نیست که نگرانی های خود را در برگه “ذخیره برای بعد” در مغز خود تقسیم کنیم. اگرچه این ممکن است به ما کمک کند تا در طول روز روی چیزهای دیگر تمرکز کنیم ، اما این افکار اغلب هنگامی که می خواهیم شب بخوابیم ، کاملاً بیدار می شوند. دکتر نوفزینگر می گوید: “برای اینکه بتوانید به خواب عمیق بروید ، نوع ذهن شما باید از نگرانی خلاص شود. وقتی شب می خوابیم ، باید احساس امنیت کنیم.”

دکتر نوفزینگر برای جلوگیری از خوابیدن با چنین ذهن پرمشغله و سنگینی می گوید مهم این است که سعی کنیم با عوامل استرس زا در طول روز کنار بیاییم. این می تواند مانند رفتن به روان درمانی ، مطالعه وصحبت با یک دوست باشد.

روش تخلیه مغز

یک روش خاص که کلی اوبریان مربی دارای مجوز بهداشت و سلامتی در Proper – توصیه می کند ، “تخلیه مغز” نامیده می شود ، روشی که در درمان رفتاری شناختی استفاده می شود. همانطور که در روانشسناسی شرح داده شده است ، شامل تقسیم یک صفحه به چهار بخش “افکار” ، “انجام” ، “قدردانی” و “سه اولویت برتر” است و متناسب با آن هر بخش را پر کنید. این فرآیند می تواند به شما کمک کند تا افکار خود را مدیریت ، سازماندهی و تأیید کنید تا در ذهن شما احساس بد ایجاد نکنند و خوب بخوابید.

مورگان نول

بیشتر بخوانید : بدهی خواب را در آخر هفته تسویه کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا