پزشکی و سلامت

علت تپش قلب چیست؟ چرا تپش قلب میگیریم؟درمان تپش قلب چیست؟

علت تپش قلب چیست؟ چرا تپش قلب میگیریم؟درمان تپش قلب چیست؟

صدای ضربان تند قلب به ظاهر کمی عجیب و ترس‌آور است، اما این اتفاق تا حدود زیادی به مشکل قلبی مربوط نمی شود. تنها 34 درصد از افرادی که به دلیل تپش قلب به اورژانس مراجعه می کنند، دچار مشکل قلبی هستند.
در زنان اغلب استرس، اضطراب، ترس، ورزش شدید، استفاده از برخی داروها، مشکلات تیروئید، تغییرات هورمونی ناشی از قاعدگی، بارداری و یائسگی، علت تپش قلب است. تمام این عوامل با تغییرات هورمونی مسبب این مشکل می شوند.
همچنین تحقیقات اخیر نشانگر این است که مصرف زیاد مواد کافئین دار مانند نوشابه ها و قهوه در طول روز  نیز یکی از عوامل تپش قلب محسوب می شوند.
از سوی دیگر ناراحتی های قلبی و ژنتیک نیز در بروز این مشکل نقش دارند، اما اغلب تپش زیاد قلب به طور خودبه خود کاهش می یابد و قلب به ریتم عادی خود باز می گردد.
قلب انسان سالم 60 تا 100 بار در دقیقه می زند که می شود حدود 52 میلیون بار در سال!

کی تپش قلب را جدی بگیریم؟

نگرانی در مورد تپش قلب به دو عامل بستگی دارد :
– هر چند وقت یک بار تپش قلب می گیرید؟
–  این مشکل تا چند وقت ادامه پیدا می کند؟
در بی نظمی ضربان قلب، خون به طور مناسب جریان نمی یابد و در جایی بی حرکت مانده و به لخته خون تبدیل می شود. سپس به مغز رسیده و باعث بروز سکته مغزی می شود.
اگر مدت تپش قلب دو یا سه دقیقه باشد یا برای مثال در هفته یک بار رخ دهد، نیاز به عجله برای مراجعه به پزشک نیست.
اما اگر طولانی مدت و پر تکرار است، باید با یک پزشک ملاقات کنید.
تپش طولانی مدت بی علائم یا علامت دار (ناراحتی قفسه سینه یا درد، تنگی نفس، سرگیجه و بیهوشی ناگهانی) نشانه ای از یک آریتمی (بی نظمی ضربان) جدی قلب یا تغییر در سیگنال های الکتریکی آن است.
همچنین فیبریلاسیون دهلیزی که در طی آن ضربان قلب بسیار نامنظم شده و ممکن است فرد را در معرض سکته مغزی قرار دهد، یکی از مسائل نگران کننده مربوط به تپش های طولانی مدت قلب است. دلیلش این است که خون به طور مناسب جریان نمی یابد و در جایی بی حرکت مانده و به لخته خون تبدیل می شود. سپس به مغز رسیده و باعث بروز سکته مغزی می شود.

درمان تپش قلب

اول اینکه باید با پزشک خود مشورت کنید تا بر اساس علت آن، راه درمان را پیش بگیرید، برای مثال اگر علت تپش قلب، مصرف مواد یا قرص‌های کافئین دار یا استرس باشد، درمان زیر بنایی و اساسی می تواند تپش قلب را ریشه کن کند. در واقع دوره اول درمان، بر اساس شناسایی محرک ها  و ریشه کن کردن علت است.
اگر علت چیز دیگری باشد، با گرفتن نوار قلب یا یک سونوگرافی ساده می توان علت مشکل را شناسایی کرد.
اگر پزشک علت تپش قلب را آریتمی اعلام کرد، دو گزینه ی درمان در پیش است:
– مصرف داروهای ضد انعقاد برای جلوگیری از لخته شدن خون و کاهش خطر سکته مغزی یا داروهای مسدود کننده بتا یا مسدود کننده کانال‌های کلسیمی.
– ترمیم سیستم الکتریکی قلب که یک مسیر فرسایشی برای درمان به حساب می آید.
علت تپش قلب چیست؟
علت تپش قلب چیست؟ چرا تپش قلب میگیریم؟درمان تپش قلب چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا