بانوان

عدم میل جنسی از مشکلات متداول بین زوجین است

صحبت کردن درباره مسائل جنسی به‌خصوص مسائل جنسی مرتبط با زنان برای مدت‌زمان طولانی تابو بوده است. امروزه اما در مجلات، شبکه‌های تلویزیونی و فضای مجازی، این موضوع آشکارا به بحث کشیده می‌شود. نکته مهم‌تر این که، زنان به‌طور فزاینده آگاهی‌شان نسبت به مسائل جنسی و سلامت جنسی خود در حال افزایش است. زنان در سنین مختلف در حال یادگیری بیشتر در ارتباط با تمایلات جنسی خود هستند. برای آگاهی بیشتر در مورد مسائل جنسی و مشکلات موجود زندگی سالم گفتگویی با دکتر مهشید ساسان پور ،دکترای روانشناسی بالینی و درمانگر مشکلات زناشویی، ترتیب داده که در ادامه می خوانید.

تمایلات جنسی چیست ؟

تمایلات جنسی یک زن همانند تمایلات جنسی در مردان، شامل طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های فیزیکی و تجربیات روانی است. تمایلات جنسی تنها محدود به عمل جنسی نمی‌شود. احساسی که نسبت به خود یا دیگران دارید و احساسی که به رابطه جنسی و تجربیات گذشته خود دارید، همه و همه تمایلات جنسی امروزه شما را می‌سازد. احساس شما نسبت به شریک جنسی‌تان و ارتباطی که با او دارید قطعا بر روی احساس رضایت جنسی‌تان تأثیر می‌گذارد .

میزان رضایت زن از فعالیت جنسی اش به چه عواملی بستگی دارد؟

تمایل زنان به سکس و تحریکات جنسیِ آن‌ها، طیف گسترده‌ای دارد. اوج تمایلات جنسی زنان در ۳۰ سالگی و اوایل ۴۰ سالگی است. دوره‌ای که زنان رضایت‌بخش‌ترین تجربیات جنسی خود را در طول زندگی تجربه می‌کنند.
وضعیت زندگی، سن، سطح هورمون‌ها، وضعیت کلی سلامت و رفاه می‌تواند بر کیفیت تجربیات جنسی زنان مؤثر باشد. مشکل جنسی به هرگونه مشکلی که بر میزان رضایت یک زن از فعالیت جنسی‌اش تأثیر بگذارد، گفته می‌شود.

درباره چرخه واکنش جنسی توضیح دهید.

برای درک چرایی وقوع مشکلات جنسی، آشنایی با چرخه واکنش جنسی ضروری است. این چرخه برای زنان و مردان یکسان است؛ اگرچه زمان و تغییرات فیزیکی در زنان و مردان با هم متفاوت است.

چرخه واکنش جنسی در زنان دارای چهار مرحله است:

* تمایل* (اشتیاق):

تمایل، نقطه شروع یک رابطه جنسی سالم است که موجب افزایش احساس رضایت و برانگیختگی نسبت به رفتارهای جنسی می‌شود. احساس اشتیاق، بالا رفتن ضربان قلب و تند شدن تنفس و گرگرفتگی ازجمله علائم این مرحله است.

تحریک (دوامِ برانگیختگی جنسی):

تحریک جنسی از طریق حواس لامسه، بینایی شنوایی، بویایی، چشایی یا تخیل و فانتزی- که موجب ایجاد تغییرات فیزیکی در زن می‌شود- به وجود می آید. خارج شدن ترشحات واژنی و مرطوب شدن واژن (مهبل) از جمله این تغییرات است، این ترشحات، همچون روان کننده در زمان دخول عمل می‌کند، واژن گشادتر می‌شود، کلیتوریس بزرگ‌تر می‌شود و نوک پستان‌ها سفت می‌شوند.

*ارگاسم *(اوج لذت جنسی):

در اوج برانگیختگی، عضلات واژن به‌صورت منظم منقبض می‌شوند. همین امر احساس لذت را برای زن به دنبال دارد که از آن به‌عنوان ارگاسم یا اوج لذت جنسی یاد می‌شود.

آرامش:

واژن، کلیتوریس و عضلات اطراف واژن به حالت طبیعی اولیه خود باز می‌گردند. احساس رضایت، آرامش و خواب‌آلودگی از جمله علائم این مرحله است.

هر زن مراحل این چرخه را بسته به ویژگی‌های منحصر به فرد خود طی می‌کند. مشکلات جنسی زمانی پیش می‌آید که هرکدام از مراحل فوق به دلیلی رخ ندهد.

مشکلات جنسی در زنان با چه علایمی ظاهر می شوند؟

انواع مشکلات جنسی در زنان می‌توانند مطابق با هرکدام از مراحل ذکر شده در چرخه واکنش جنسی رخ دهند. ناتوانی در رسیدن به هرکدام از این مراحل می‌تواند به احساس عدم رضایت جنسی منجر شود. این مشکلات می‌توانند برای زنان، استرس‌زا و ناراحت‌کننده باشند زیرا هرکس شایسته داشتن یک زندگی رضایت‌بخش جنسی است. این مشکلات همچنین می‌توانند برای شریک جنسی زن نیز ناراحت‌کننده باشند و بر روی رابطه آن‌ها تأثیر منفی بگذارند.

مشکلات جنسی زنان به چند دسته تقسیم می شود؟

اغلب مشکلات جنسی گزارش‌شده از سوی زنان را می‌توان در سه دسته کلی تقسیم‌بندی کرد:

نداشتن تمایل جنسی:

عدم میل جنسی از جمله مشکلات متداول در زنان و مردان است. نداشتن تمایل جنسی، چرخه واکنش جنسی را در همان ابتدا و پیش از شروع متوقف می‌کند. نداشتن میل جنسی در برخی از افراد موقتی است و برای عده‌ای مشکلی مداوم است.

عدم برانگیختگی یا رسیدن به ارگاسم:

ناتوانی در رسیدن به مرحله برانگیختگی در اغلب مواقع به عدم تمایل و کشش جنسی برمی‌گردد. در برخی موارد، زنان میل جنسی را در خود احساس می‌کنند اما به مرحله برانگیختگی نمی‌رسند. ارگاسم ممکن است به تأخیر بیفتد یا در مواردی به‌طور کلی اتفاق نیفتد. این امر می‌تواند برای زنی که از مرحله میل جنسی و برانگیختگی گذشته است، بسیار استرس‌زا باشد و چرخه معیوبی را به وجود آورد که میل جنسی در زنان را به دلیل نرسیدن به مرحله ارگاسم از بین ببرد. براساس آمار ۳ تا ۷ درصد زنان از نوعی از اختلال در ارگاسم رنج می‌برند.

درد هنگام دخول:

درد هنگام دخول (مقاربت دردناک) همانند سایر مشکلات جنسی غیرمتداول نیست. این امر می‌تواند به عدم تمایل زنان به داشتن رابطه جنسی منجر شود.

مجله اینترنتی زندگی سالم

لادن سلطانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا