خانه داری

ظرف مناسب برای پخت و پز چیست؟

ظرف مناسب برای پخت و پز

 

زودپز

 

زود پز بهترین وسیله ای است که با توجه به کوتاه بودن زمان پخت و حفظ آب غذا و بالا بودن حرارت مناسب برای پخت و پز  میباشد.

ظروف چدنی

قابلمه ها و ظرف های چدنی عمر زیادی دارند و برای پخت و پز با مدت زمان طولانی مناسب میباشند در صورتی که بعد از پخت غذا آن را نشوییم غذا داخل ظروف چدن اکسید میشود. قابلمه و ماهی تابه های چدن زیادی در بازار موجودند باید در نظر داشت مارک مرغوب ظروف چدن را خریداری کرد.

ظروف تفلون

 

هرچه ظروف تفلون روی حرارت بالاتری باشند ، احتمال خارج شدن بخارات سمی از ظرف های تفلن بیشتر میشود. هرچه قابلمه و ماهی تایه تفلون(ظروف تفلن) جدیدتر باشند اگر به صورت خالی روی حرارت بالا قرار بگیرند تاثیرات بد آنها بیشتر است. اگر درون ظرف تفلن خراشی ایجاد شد از آن استفاده نکنید.

 

ظروف مسی

 

برای تهیه و پخت غذا ظرف مسی به دلیل این که رسانایی حرارتی بالایی دارد مناسب است. در ظرف مسی میتوان آب را هم جوشاند. برای افزایش مس در بدن از ظروف مسی استفاده میشود. از زمان های گذشته ، روی در ظرفی که در حال جوشیدن بود کفگیر یا ملاقه آهنی قرار میدادند تا بدن آهن و مس را جذب کند. مس میتواند با غذا و مواد اسیدی واکنش دهد زیرا یکی از فلزات حلال است و به حرارت حساس است.

برای این که از واکنش های شیمیایی  بین مس  با مواد غذایی جلوگیری کنند. داخل قابلمه و ماهی تابه مسی را با لایه ای از فولاد یا قلع میپوشانند. اگر این لایه در ظروف مسی آسیب ببیند باعث ایجاد مسمومیت میشود.  اسید و حرارت بالا باعث میشوند لایه سفید قلعی قابلمه ها و ظروف مسی از بین برود و رنگ مس دیده میشود. اگر از ظرف مسی که لایه قلع آن از بین رفته است استفاده کنیم با گذشت زمان یون مس در کبد ذخیره میشود و در نهایت کبد را از کار می اندازد.

بهترین ظرف برای پخت غذا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا