آشپزی و آشپزخانه

کلم پلو غذای خوشمزه شیرازی

طرز تهیه کلم پلو شیرازی | کلم پلو یکی از غذاهای سنتی و بسیار خوشمزه شیراز است که بسیار طرفدار دارد و این غذای خوشمزه اصولا با گوشت قلقلی سرو می شود. در این مطلب از بخش آشپزی مجله زندگی سالم می خواهیم شما را با دستور پخت کلم پلو شیرازی آشنا کنیم.

مواد لازم کلم پلو شیرازی

مواد لازم تعداد / وزن
برنج 2 پیمانه
گوشت چرخ کرده 2۰۰ گرم
پیاز ۱ عدد
سبزی پلو ۵۰۰ گرم
کلم سفید متوسط ۱ عدد
نمک ، فلفل سیاه به میزان لازم
دستور پخت کلم پلو شیرازی
طرز تهیه کلم پلو شیرازی

دستور پخت کلم پلو شیرازی

کلم ها را می شوییم و روی تخته آشپزخانه خرد می کنیم و در تابه ای کمی روغن می ریزیم و روی حرارت می گذاریم و کلم های خرد شده را داخل تابه می ریزیم و تفت می دهیم تا نرم و سبک شوند. آنگاه کمی نمک، زردچوبه و فلفل سیاه روی کلم ها می پاشیم. سپس سبزی پلویی را در خردکن آماده می کنیم. سپس پیاز را رنده به گوشت اضافه می کنیم.

سپس نمک، فلفل سیاه و زردچوبه روی گوشت می پاشیم تا مایه گوشت یکدست شود.بعد کمی از مایه را بر می داریم با کف دست به آن شکل دایره می دهیم. آن وقت تابه ای را روی حرارت کم قرار می دهیم و کمی روغن داخل آن می ریزیم و گوشت های را در روغن می چینیم و بعد تفت می دهیم تا سرخ شوند.

روی حرارت زیاد قابلمه را قرار می دهیم تا آب زودتر به جوش بیاید. زمانی که آب بجوش آمد برنج را می شوییم و آب داخل آن را بیرون می ریزیم و داخل آب در حال جوش می ریزیم و هم می زنیم.

وقتی برنج نرم شد آن را آبکش می کنیم  و کمی آب سرد روی آن می گیریم و سبزی پلویی که خرد کرده ایم را روی برنج می ریزیم.

با قاشق مخلوط می کنیم تا برنج کاملا با سبزی آغشته شود و بعد قابلمه برای پخت کلم پلو را آماده می کنیم و کف آن روغن می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم و ته دیگ سیب زمینی را کف قابلمه می گذاریم و روی ته دیگ برنج می ریزیم.

سپس کمی از کلم تفت داده شده می ریزیم و مجددا برنج و بعد کلم تا برنج و کلم تفت داده شده تمام شود و کوفته ها را روی برنج در آخر می چینیم و درب قابلمه را می گذاریم و و صبر می کنیم تا برنج بپزد.

غذای شما آماده است! کلم پلو را در دیس می کشیم و روی آن را با کوفته قلقلی ها تزئین می کنیم.

این غذا را بدون گوشت نیز می توان سرو کرد و چیزی از خوشمزگی آن کم نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا