آشپزی و آشپزخانه

طرز تهیه زولبیای خانگی

زولبیا را به سادگی در خانه درست کنید

زولبیا و بامیه، شیرینی سنتی و محبوبی در ماه مبارک رمضان هستند.در حال حاضر که ویروس کرونا باعث شده خرید زولبیا از مغازه‌ها با ریسک مبتلا شدن به ویروس و بیماری کرونا همراه باشد. زندگی سالم، طرز تهیه این خوراکی دلچسب بعد از افطار را به شما آموزش می‌دهد.

مواد موردنیاز برای درست کردن زولبیا

 نشاسته :200 گرم

 ماست : 200 گرم

 جوش‌شیرین : 1/2 قاشق چای‌خوری

 نمک : 1/3 قاشق چای‌خوری

 تخم‌مرغ :3 عدد

 آب‌لیمو :3 قاشق سوپ‌خوری

 شکر : نیم کیلو

 زعفران : به میزان لازم

 آرد: 50 گرم

 روغن جامد : 1 قاشق چای‌خوری

دستور تهیه زولبیا

برای تهیه زولبیا، ابتدا ماست را داخل کاسه‌ای می‌ریزیم و نشاسته را به آن اضافه می‌کنیم و با همزن دستی آن‌ها را مخلوط می‌کنیم.

۵ دقیقه این مخلوط را کنار می‌گذاریم. سپس آرد را الک می‌کنیم و به مخلوط ماست و نشاسته بعد از گذشت ۵ دقیقه اضافه می‌کنیم.

با قاشق مواد را مخلوط می‌کنیم و کره نرم شده را نیز به مواد می‌افزاییم و جوش‌شیرین، گلاب، عطرمایه هل را نیز اضافه می‌کنیم.

حالا همگی مواد را با همزن دستی مخلوط می‌کنیم تا مایه ما غلظتی شبیه به ماست داشته باشد. (اگر مایه کمی سفت شده بود می‌توانید مجدداً کمی گلاب اضافه کنید. در تابه‌ای متوسط روغن مخصوص سرخ‌کردنی به‌صورت شناور می‌ریزیم.

سپس تابه خود را روی شعله متوسط قرار می‌دهیم و اجازه می‌دهیم تا با حرارت کم به‌مرورزمان روغن داغ شود. قیف را داخل لیوانی قرار می‌دهیم و مایه زولبیا را داخل آن می‌ریزیم و زمانی که روغن داغ شده بود قیف را در دست می‌گیریم.

حالا خیلی سریع آن را فشار می‌دهیم تا مایه بیرون بیاید و به‌صورت یک دایره دستمان را می‌چرخانیم و قیف را فشار می‌دهیم تا مایه داخل روغن به‌صورت پیوسته ریخته شود و یک دایره داخل روغن تشکیل شود و بعد صبر می‌کنیم.

دایره‌ای دیگر در روغن ایجاد می‌کنیم. به همین صورت زولبیاها را داخل روغن شکل می‌دهیم و با یک کفگیر دارای سوراخ زولبیاها را داخل روغن برمی‌گردانیم تا هر دو طرف آن‌ها طلایی و کاملاً سرخ شود.

شربت را از یخچال بیرون می‌آوریم.هنگامی‌که زولبیاها سرخ و طلایی شدند آن‌ها را از روغن خارج می‌کنیم و در توری به مدت ۱ دقیقه قرار می‌دهیم تا روغن اضافه آن‌ها خارج شود و بعد داخل شربت سرد قرار می‌دهیم.

حالا اجازه می‌دهیم دو تا ۳ دقیقه زولبیاها داخل شربت بماند تا کاملاً آغشته به شربت شود و بعد مجدداً داخل توری قرار می‌دهیم تا شربت اضافه آن خارج شود.زولبیاهای آماده‌شده را در ظرف موردنظر قرار می‌دهیم. روی ظرف را با سلفون می‌پوشانیم و داخل یخچال قرار می‌دهیم تا خنک شوند.

دستور تهیه شربت زولبیا

ابتدا آب را داخل قابلمه‌ای می‌ریزیم و روی شعله قرار می‌دهیم و حرارت را کم می‌کنیم و شکر را کم‌کم به آب اضافه می‌کنیم و با قاشق آن را هم می‌زنیم تا شکر کاملاً داخل آب حل شود.

سپس زعفران دم‌کرده را اضافه می‌کنیم و بلافاصله آب‌لیمو و گلاب را نیز اضافه کرده و صبر می‌کنیم تا شربت به قوام برسد.

بعدازاینکه شربت کمی غلیظ شد،حرارت را خاموش می‌کنیم و قابلمه را کنار می‌گذاریم تا شربت سرد شود.دقت کنید که شربت پس از سرد شدن غلیظ تر می‌شود؛ پس خیلی نگذارید غلیظ شود.شربت را داخل یخچال قرار می‌دهیم تا برای تهیه  زولبیا خنک شود.

مجله اینترنتی زندگی سالم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا