پزشکی و سلامت

طب‌ سوزنی به کمک درمان کدام بیماری‌ها می‌آید

 

شاید این روزها شما هم زیاد از طب سوزنی شنیده باشید؛ مطالب مختلف در مجلات و سایت‌ها، اما هنوز بسیاری از بیماران شناختی کافی از طب سوزنی ندارند. آیا طب سوزنی فقط یک درمان موثر در کاهش دردهاست یا در درمان بیماری‌های دیگر نیز موثر است؟ جایگاه آن در درمان بیماری‌های صعب‌العلاج چیست؟ این روش عارضه جانبی خاصی دارد؟
دکتر امیرهومن کاظمی، متخصص طب سوزنی و گیاهان دارویی در شفاآنلاین نوشت: تاثیر طب سوزنی، کاهش یا برطرف کردن انواع دردهای مزمن است. از دردهای عضلانی اسکلتی مانند دردهای ستون فقرات گرفته تا سردرد میگرنی و حتی دردهای قاعدگی.

طب سوزنی با سازوکار های متفاوتی از جمله آزاد شدن آندورفین، از بین بردن اسپاسم و گرفتگی های عضلانی، بهبود جریان انرژی و… می تواند یک درمان موثر و بی عارضه برای کنترل درد باشد.

طب سوزنی همچنین در کمک به درمان تاندونیت ها، درد مفاصل، آرتروز و آسیب های ورزشی نیز یک انتخاب مفید است.

طب سوزنی دارای زیر شاخه های مختلفی از جمله طب سوزنی بدن، گوش، سر و… است که برخی از متدهای درمان در این روش ها کاملا ویژه بوده و نیاز به آموزش تخصصی دارد.

همچنین می توان سوزن های طب سوزنی را به جریان الکترومغناطیسی با ولتاژ خاصی متصل کرد که به این روش «الکترو اکوپانکچر» گفته می شود.

طب سوزنی با لیزر، طب سوزنی با جریان گرما، موکساباسشن (استفاده از حرارت ایجاد شده با گیاه) و… از دیگر انواع درمان های طب سوزنی است.

یک روش دیگر طب سوزنی «امبدینگ» است که در این روش نخ بخیه قابل جذب با سوزن های ریز و بدون درد وارد نقاط خاصی مورد نظر طب سوزنی می شود.

مزیت این روش این است که بیمار به مراجعه مکرر نیاز نداشته و هر دو تا چهار هفته یکبار تکرار می شود.

این روش، بویژه در درمان چاقی موثر است البته این روش نیز باید از سوی پزشک حاذق و ورزیده و با وسایل کاملا استریل انجام شود اما طب سوزنی غیر از کنترل درد و چاقی تاثیرات درمانی بر سایر بیماری ها نیز دارد؟ طب سوزنی تاثیر آرامبخشی خاص داشته و روشی است فاقد عارضه، موثر در کمک به درمان افسردگی، اختلالات وسواسی، اضطراب، اختلال تمرکز، بی خوابی و اختلالات خواب و… .

طب سوزنی ضمن آن که روشی موثر در درمان اختلالات و ناتوانی جنسی است می تواند به درمان نازایی، اختلالات قاعدگی و یائسگی زودرس نیز کمک کند.

برخی مطالعات نشان داده است طب سوزنی می تواند شانس موفقیت درمان های مختلف نازایی مثل IVF را نیز افزایش دهد.

طب سوزنی اگر از سوی متخصص و با روش صحیح آن انجام شود کمک موثری است در تخفیف و کاهش علائم بیماری هایی مانند ام اس و پارکینسون.

این روش همچنین می تواند به بهبود شرایط بیماران مبتلا به فلج مغزی، فلج صورت، تیک های عصبی، اختلالات اعصاب محیطی و نوروپاتی نیز کمک کند، اما در مورد بیماری هایی مانند واریس، کم کاری یا پرکاری تیروئید، فشار خون و بیماری های قلبی طب سوزنی تا آن حد موثر نیست که شما بخواهید وقت و هزینه خود را صرف آن کنید.

طب سوزنی به عنوان یک روش درمان طب مکمل می تواند در کنار روش های درمان طب رایج به درمان بیماری های مختلف کمک کند.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا