اجتماعی

ضرورت سلامت زنان به‌عنوان قلب خانواده در ایران

ضرورت سلامت زنان به‌عنوان قلب خانواده در ایران

زنان جامعه ایران به عنوان قلب خانواده و بنیان گذار خانواده نقش مهمی را ایفا میکنند پس لازم است به سلامت آنها بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

زنان در همه جوامع نقشی مهم ایفا می‌کنند و در دین اسلام نیز همواره از مادران به‌عنوان بنیان‌گذاران خانواده‌ها و مهم‌ترین ارکان خانواده یاد می‌شود. با توجه به این موضوع، سلامت آنها نیز همواره تأثیرات قابل توجهی بر بنیاد خانواده به دنبال خواهد داشت و با همین رویکرد، سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان به اجرای سلسله جلساتی ویژه زنان روی آورده است. اشاره به بیمار شدن بیش از 90 درصد از کارمندان بر اثر استرس شغلی، ضرورت توجه به خود مراقبتی و پیشگیری از بیماری از موضوعات مطرح شده در همایش سلامت زنان بود. نماینده کمیته فرهنگ سلامت سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان با حضور در این جلسه اظهار داشت: با توجه به اینکه هفته آخر مهرماه، هفته ملی سلامت بانوان ایرانی بود، همایش سلامت زنان با همکاری مرکز معاونت سلامت و بهداشت استان اصفهان برگزار شد.

سلامت زنان، خانواده سالم و جامعه پویا

کبری قاسمی شعار هفته سلامت را «سلامت زنان، خانواده سالم و جامعه پویا» دانست و افزود: این همایش در راستای کاهش ناتوانی و مرگ و میر زنان گام بر می‌دارد. وی با بیان اینکه این همایش برای نخستین بار برگزار شد، تصریح کرد: در این همایش بسته‌های خود مراقبتی با موضوع بیماری‌های کمبود آهن، سرطان و مشکلات ارگونومی تحویل میهمانان داده شد تا با مطالعه آن‌ها اقدام به خود مراقبتی کنند.
نماینده کمیته فرهنگ سلامت هدف این همایش را آموزش خود مراقبتی به زنان دانست و گفت: خانمی که بیمار می‌شود، به خانواده، اقتصاد، جامعه، محیط کار، روح و روان خود آسیب می‌زند، بنابراین در این زمینه باید به مرحله پیشگیری برسیم.

90درصد از بودجه سازمان بهداشت صرف درمان می‌شود

وی با بیان اینکه در حال حاضر، 90 درصد بودجه سازمان بهداشت، صرف درمان می‌شود که باید با خود مراقبتی از بروز بیماری پیشگیری کنیم، اظهار داشت: با آموزش یک مادر، سلامت خانواده را تأمین کرده‌ایم، زیرا مادران در تغذیه و بهداشت خانواده نقش به‌سزایی دارند.

سلامت زنان به‌عنوان قلب خانواده ضروری است

معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان نیز در این جلسه اظهار داشت: سلامت دارای قطب‌های متفاوتی از جمله جسمی، روحی، اجتماعی و معنوی بوده و سلامت بانوان به‌عنوان قلب خانواده بسیار مهم و ضروری به حساب می‌آید؛ زیرا آن‌ها مدیر خانواده محسوب می‌شوند و نقش بسزایی در تربیت فرزندان و خانواده خود دارند.پژمان عقدک با بیان اینکه بانوان شاغل باید در سلامتی خود دقت لازم را داشته باشند افزود: شاغلان نباید از سلامت خود غافل شوند و زمان لازم را برای حفظ سلامتی خود اختصاص دهند.

مصرف ویتامین D برای بانوان ضروری است

وی با اشاره به قیمت ارزان و مناسب قرص ویتامین D تصریح کرد: متأسفانه امروز بسیاری از بانوان از ذخایر استخوانی کافی برخوردار نیستند و می‌توانند با استفاده از نور آفتاب ویتامین D مورد نیاز بدن خود را تامین کنند. با این حال، با توجه به اینکه چون برای برخی افراد به ویژه خانم‌های شاغل امکان استفاده از نور آفتاب میسر نیست، با مصرف ماهانه قرص ویتامینD می‌توانند این نیاز را تامین کنند. معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان بیان کرد: کمبود ویتامینD سبب بروز بیماری‌هایی از جمله قلبی عروقی، قند خون، سرطان و فراموشی می‌شود که بیماری جسمی و روحی را به دنبال دارد.

ارتقای سلامت جامعه با افزایش طول عمر

وی نمود ارتقای سلامت جامعه را در افزایش طول عمر آحاد مردم همراه با افزایش کیفیت دانست و  تصریح کرد: راه تحقق این امر مهم کاهش بیماری‌هایی بوده که در مرگ و میر سهم بیشتری دارند.عقدک با بیان اینکه بانوان از طول عمر بیشتری نسبت به آقایان برخوردار هستند، گفت: خانم‌ها از سن 50 سال به بالا با عدم کیفیت عمر روبه‌رو هستند، اما آقایان از 65 سالگی با بیماری‌ها مواجه می‌شوند و از طول عمر کمتری برخوردار هستند. وی افزود: محیط 10 درصد، ژنتیک 15 درصد، مسائل اقتصادی و اجتماعی 50 درصد، و بخش بهداشت 25 درصد در سلامت انسان تأثیر دارد. معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان بیان کرد: محیط اجتماعی و فرهنگی، سطح سواد، اشتغال و کار، حمایت اجتماعی، شرایط محیط زندگی، مسکن، فرهنگ عمومی، باور مذهبی، حوادث عمدی و غیر عمدی، آب و غذای سالم، عوامل موثر دیگری در تامین سلامت انسان است.

کاهش کیفیت کار بانوان بر اثر بیماری

دکتر عاصف‌السادات مرتضوی نیز با حضور در این جلسه اظهار داشت: با توجه به اینکه بانوان شاغل روزانه حدود 8 ساعت در محیط کار به سر می‌برند، انجام اقدامات بهداشتی بسیار مهم و الزامی است. وی افزود: با رعایت اقدامات ورزشی و بهداشتی شاهد کاهش بیماری‌هایی هستیم که منجر به مرخصی و کاهش کیفیت کار شاغلان می‌شود که در ارتقای سلامت و جامعه موثراست. مرتضوی با اشاره به ساده‌ترین مشکل در محیط کار اداری تصریح کرد: اختلال در اسکلت عضلانی یکی از مشکلات محیط کار اداری بوده که با رعایت اصول ارگونومی رفع می‌شود.وی با اشاره به راهکارهایی برای رفع مشکلات محیط کاری تصریح کرد: استفاده از ابزار مناسب در محیط کار اداری و انجام ورزش‌های مرتبط این مشکلات را رفع می‌کند.

20 درصد از کارمندان، مبتلا به بیماری‌هایی ناشی از استرس شغلی هستند

این پزشک ارگونومی با بیان اینکه 20 درصد از کارمندان، مبتلا به بیماری‌هایی ناشی از استرس شغلی هستند گفت: عوارض جسمانی و استرس شغل می‌تواند سبب آثار روحی و روانی در کارمندان شود. وی خاطرنشان کرد: بیماری کارمندان ادارات با مرخصی و استراحت آنان همراه بوده که دوسوم آنان با غیبت کاری سبب کاهش راندمان کار می‌شوند.

اهمیت زنان در خانواده
                    اهمیت زنان در خانواده

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا