پزشکی و سلامت

ضربان قلبتان نرمال است؟

ضربان قلب یکی از علائم حیاتی بدن است و به کمک بررسی آن می‌توان به وضعیت سلامت بدن پِی برد. این ضربان نشان می‌دهد که در هر دقیقه، قلب چند بار می‌تپد یا به عبارت دیگر، منقبض و منبسط می‌شود. تعداد ضربان قلب بنابه فعالیت‌های جسمانی، واکنش‌های احساسی و احساس خطری که در فرد به وجود می‌آید، دچار تغییراتی می‌شود. در زمانی هم که فرد آرام است و هیچ اضطراب و فشاری تحمل نمی‌کند، ضربان قلبی موسوم به ضربان قلب استراحتی دارد. البته ناگفته نماند که ضربان قلب نرمال نمی‌تواند تضمینی برای سلامت کامل بدن باشد. با زندگی سالم همراه باشید.

تعداد ضربان قلب نرمال

ضربان قلب فرد سالم باید میزان متعادل و مناسبی داشته باشد. اگر بیماری یا جراحت، ضربان قلب را ضعیف کند، به اندام‌های مختلف بدن خون کافی نخواهد رسید و به همین خاطر، به‌درستی عمل نخواهند کرد. با رشد و خروج از دوران کودکی به سمت نوجوانی، ضربان قلب به‌شکل چشمگیری کاهش پیدا می‌کند. ضربان قلب نرمال برای افراد بالای ۱۰ سال یعنی نوجوانان و بزرگسالان بین ۶۰ تا ۱۰۰ تپش در هر دقیقه (bpm) است.

ضربان قلب استراحتی یا همان ضربان قلب در حالت استراحت برای ورزشکاران حرفه‌ای که تمرین زیادی انجام می‌دهند، به زیر ۶۰ تپش در هر دقیقه (bpm) و گاهی حتی ۴۰ تپش در هر دقیقه (bpm) می‌رسد. در جدول زیر، ضربان قلب نرمال برای سنین مختلف آمده است:

سن ضربان قلب نرمال
بالای یک ماه ۷۰ تا ۱۹۰
از یک تا ۱۱ ماهگی ۸۰ تا ۱۶۰
از یک تا دو سالگی ۸۰ تا ۱۳۰
از سه تا چهار سالگی ۸۰ تا ۱۲۰
از پنج تا شش سالگی ۷۵ تا ۱۱۵
از هفت تا نُه سالگی ۷۰ تا ۱۱۰
بالای ۱۰ سال ۶۰ تا ۱۰۰

ضربان قلب نرمال دارای بازه‌هایی است که برای هر فرد می‌تواند متغیر باشد. ضربان قلب در موقعیت‌های مختلف مانند ورزش کردن، تغییرات دمای بدن، مواجهه با محرک‌های احساسی و موقعیت‌های مختلف بدن متغیر خواهد بود. منظور از موقعیت‌های مختلف بدن، شرایط جسمی بدن است؛ مثلا بعد از اینکه یک‌باره و بعد از مدتی نشستن از جای خود بلند می‌شوید، موقعیت بدن‌تان تغییر می‌کند و شاهد تغییر ضربان قلب هم خواهید بود.

تعداد ضربان قلب هنگام ورزش

هنگام ورزش کردن، ضربان قلب افزایش می‌یابد. شاید زمانی‌که برای رسیدن به تناسب اندام، تمرینات ورزشی انجام می‌دهید، به قلب‌تان فشار زیادی وارد نشود. با وجود این، برای اینکه اکسیژن و انرژی بیشتری به اعضای بدن‌تان برسد، باید ضربان قلب‌تان افزایش پیدا کند. ورزش کردن باعث بیشتر شدن ضربان قلب می‌شود. به ضربان قلب در حین ورزش کردن، ضربان قلب هدف گفته می‌شود. به مرور زمان، تعداد ضربان قلب هدف کاهش پیدا می‌کند. این یعنی، قلب برای ارسال مواد مغذی و اکسیژن به قسمت‌های دیگر بدن متحمل زحمت کمتری می‌شود و ورزش این فرایند را به شکل مؤثرتری درمی‌آورد.

ورزش‌های هوازی، با هدف کاهش ضربان هدف انجام می‌شوند. ضربان قلب هدف نرمال و بیشینه ضربان قلب با افزایش سن، کاهش پیدا می‌کند. این کاهش ضربان قلب با انجام ورزش‌هایی با شدت بالا به وقوع می‌پیوندد. بنابه اعلام انجمن قلب آمریکا، بیشینه ضربان قلب در زمان ورزش کردن باید به طور تقریبی ۲۲۰ تپش در هر دقیقه (bpm) منهای سن فرد باشد.

بدن هر فرد نسبت به ورزش، واکنش‌های متفاوتی دارد؛ به همین خاطر، بنابه شدت تمرینات ورزشی و سنین مختلف، نوعی تقسیم‌بندی موسوم به منطقه ضربان قلب هدف تعریف می‌شود. در این منطقه، فعالیت افراد در سنین مختلف در زمانی که با شدت ۵۰ تا ۸۵ درصد ورزش می‌کنند با زمانی که شدت تمرینات ورزشی ۱۰۰ درصد است، تفاوت دارد:

سن منطق ضربان قلب در تمرینات با شدت ۵۰ تا ۸۵ درصد متوسط بیشینه ضربان قلب در تمرینات با شدت ۱۰۰ درصد
۲۰ ۱۰۰ تا ۱۷۰ ۲۰۰
۳۰ ۹۵ تا ۱۶۲ ۱۹۰
۳۵ ۹۳ تا ۱۵۷ ۱۸۵
۴۰ ۹۰ تا ۱۵۳ ۱۸۰
۴۵ ۸۸ تا ۱۴۹ ۱۷۵
۵۰ ۸۵ تا ۱۴۵ ۱۷۰
۵۵ ۸۳ تا ۱۴۰ ۱۶۵
۶۰ ۸۰ تا ۱۳۶ ۱۶۰
۶۵ ۷۸ تا ۱۳۲ ۱۵۵
۷۰ ۷۵ تا ۱۲۸ ۱۵۰

به همه توصیه می‌شود تا با ورزش کردن به صورت منظم به ضربان قلب هدف مطلوبی برسند. انجمن قلب آمریکا در این زمینه پیشنهاداتی دارد:

تمرینات ورزشی مثال دقایق تعداد دفعات دقایق کلی در هفته
ورزش‌های هوازی با شدت متوسط پیاده‌روی، ایروبیک حداقل ۳۰ دقیقه ۵ روز در هفته بیش از ۱۵۰ دقیقه
ورزش‌های هوازی شدید دویدن، ایروبیک استپ (انجام حرکات ورزشی با پله) حداقل ۲۵ دقیقه ۳ روز در هفته بیش از ۷۵ دقیقه
ورزش‌های تقویت ماهیچه در سطح متوسط تا شدید کار با وزنه، ورزش‌ بادی‌پامپ نامشخص ۲ روز در هفته نامشخص
ورزش‌های هوازی با شدت متوسط تا خیلی شدید ورزش‌های توپی، دوچرخه‌سواری به طور متوسط ۴۰ دقیقه ۳ تا ۴ روز در هفته نامشخص

ریتم غیرعادی قلب

سرعت قلب تنها موردِ لازم برای بررسی وضعیت سلامت قلب نیست. ریتم قلب هم مهم است. قلب سالم، ریتمی ثابت دارد و بین هر تپش آن، فاصله‌ای مشخص و منظم به وجود می‌آید. هر ماهیچه دارای سیستمی الکتریکی است که زمان تپش قلب و انتقال خون به اندام‌های مختلف را گزارش می‌کند. اگر سیستم الکتریکی مذکور سالم نباشد، امکان تشکیل ریتم نامطلوب و غیرعادی در قلب به وجود می‌آید. ضمنا یادتان باشد، ضربان قلب در زمان اضطراب، هیجان، ترس، ورزش و… با حالت استراحت آن متفاوت است. اگر احساس می‌کنید که ضربان قلب‌تان کمتر یا بیشتر از حد طبیعی می‌زند، باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

اگر تعداد ضربان قلب‌تان بیشتر از حد مناسب باشد، دچار ضربان قلب اکتوپیک (ectopic) شده‌اید. این موضوع بسیار رایج و بی‌خطر است و معمولا نیاز به درمان ندارد. افرادی که دچار این مشکل یا تپش قلب هستند، باید به پزشک مراجعه کنند تا با گرفتن نوار قلب، ریتم و ضربان قلبشان بررسی شود. ریتم قلبی نامنظم، انواع مختلفی دارد. شناسایی نوع آن بستگی به این دارد که ریتم نامنظم و غیرعادی از کدام ناحیه قلب شروع می‌شود و آیا ضربان قلب تند است یا کند. یکی از رایج‌ترین مشکلات درباره ریتم قلب، فیبریلاسیون دهلیزی است. در این مشکل، ریتم قلب از الگویی منظم پیروی نمی‌کند.

ریتم تند قلبی را تندتپشی می‌گویند و شامل مشکلات زیر است:

  • فلوتر دهلیزی؛
  • فیبریلاسیون دهلیزی؛
  • تندتپشی فوق بطنی؛

  • تاکی‌کاردی بطنی؛

  • تاکی‌کاردی سینوسی؛
  • فیبریلاسیون بطنی.

بلوک قلبی در ناحیه دهلیز و بطن، بلوک باندل شاخه راست و برادی کاردی هم ناشی از کُندتپشی قلب هستند.

 ضربان قلب نرمال

ضربان قلب نرمال باعث داشتن قلبی سالم می‌شود. علاوه بر ورزش کردن، موارد دیگری هم وجود دارد که به سالم ماندن قلب و ایجاد ضربان نرمال آن کمک می‌کند:

  • کاهش استرس: استرس باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون می‌شود. با تمرین تنفس عمیق، یوگا، مدیتیشن و تلاش برای زیستن در زمان حال می‌توان از میزان استرس کم کرد.
  • پرهیز از مصرف تنباکو: سیگار کشیدن باعث افزایش ضربان قلب می‌شود. ترک مصرف این ماده، ضربان قلب را به حالت طبیعی بازمی‌گرداند.
  • کاهش وزن: هر چقدر که وزن بیشتری داشته باشید، قلب برای رساندن اکسیژن و مواد مغذی به نقاط مختلف بدن با چالش‌های بیشتری روبه‌رو است. پس، کاهش وزن می‌تواند به تنظیم ضربان قلب کمک کند.

از هر ۴ مرگی که در کشوری مانند آمریکا به وقوع می‌پیوندد، یک مورد بر اثر بیماری‌های قلبی است. داشتن ضربان قلبی منظم، آسان‌ترین راه برای حفظ سلامت قلب است.

نیلوفر شهدوست

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا