پزشکی و سلامت

ضایعه‌ی جدید پوستی در اثر آفتاب سوختگی

 

ملانوم نوعی سرطان پوستی است که بیشتر در مناطق آفتاب خیز ظاهر می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان محمدرضا نصیری رئیس انجمن آنکولوژی و رادیوتراپی با اشاره به شیوع روز افزون اختلال پوستی ملانوم گفت: سرطان ملانوم ، سرطان شایع پوستی در دنیا‌ست که بیشتر در سنین 25 تا 29 سال در خانم‌ها و در دهه سوم و چهارم زندگی و در آقایان در دهه‌های پنجم و ششم بیشتر دیده می‌شود.

 

وی افزود: ملانوم سرطانی پیش آگهی بد است که با رنگ پوست و نوع آن مرتبط  می‌باشد. این بیماری در نژادهای سفید پوست و در مناطق آفتاب خیز مانند استرالیا بسیار داده می‌شود.

البته علاوه بر‌ عوامل محیطی عامل ژنتیکی نیز بروز ملانوم تاثیر دارد.

 

قوام نصیری اظهار داشت:اگر ملانوم در مراحل اولیه تشخیص داده شود احتمال 90 درصدی  وجود دارد که فرد معالجه شود البته منظور از معالجه همان بقای پنج ساله است به این معنی که فرد تا پنج سال به طور قطع درمان می‌شود اما اگر این بیماری پیشترفت کند و غدد لنفاوی را درگیر کند احتمال درمان نیز کاهش پیدا می‌کند. همچنین در صورتیکه عامل ژنتیکی نیز در بروز ملانوم دخالت داشته باشد احتمال درمان ضعیف‌تر خواهد شد.

 

وی در خصوص نحوه درمان ملانوم اضافه کرد: حدود 50 تا 60 سالی است که تکنیک‌های مختلف جراحی برای مبارزه با این بیماری ارائه می‌شود اما نتیجه آن تفاوت  چشمگیری نکرده است، راه‌های دیگر درمان شیمی درمانی،رادیوتراپی و درمان‌های دارویی است که امروزه سعی بر آن است داروهایی تجویز شود که بیشتر ضایعه سرطانی را مورد هدف قرار دهد و عوارض قلبی و مغزی به بار نیاورد.

 

همچنین به علت اینکه این بیماری سیستم ایمنی بدن را نیز مختل می‌کند ، روش درمانی شیمی تراپی می‌تواند بهترین گزینه باشد

 

وی در پایان اضافه کرد: ملانوم ممکن است ضایعات مخاطی نیز به وجود آورد و حتی علائم آن در چشم هم دیده می‌شود.

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا