اجتماعی

شیوع ویروسی اسرارآمیز و مرگبارتر از سارس در عربستان

ویروسیک گروه از پزشکان که به منظور بررسی شیوع بزرگ یک ویروس تنفسی جدید به عربستان سفر کرده بودند طی گزارش خود اعلام کردند که این ویروس به سادگی بین انسانها منتقل شده و مرگبارتر از سارس است.

به گزارش مهر، بیش از 60 مورد ابتلا به ویروس تنفسی جدی که به آن مرس (MERS) گفته می شود، گزارش شده که 38 مورد آن به مرگ منتهی شده و اکثر آنها در عربستان سعوی بوده اند.

با آمار امروز به نظر نمی رسد که سرعت شیوع این بیماری با سرعت شیوع سارس در سال 2003 برابری کند، اما نرخ مرگ و میر این ویروس جدید بیشتر است.

سارس در سال 2003 طی یک شیوع جهانی منجر به کشته شدن 800 نفر شد.

یک تیم بین المللی از پزشکان که چندین مورد از ابتلا به این بیماری را در شرق عربستان بررسی می کرد به این نتیجه رسید که این ویروس جدید شباهتهای چشمگیری به سارس (SARS) دارد، اما برخلاف سارس دانشمندان در رابطه با منبع این ویروس مرس (MERS) هنوز به نتیجه قطعی نرسیده اند.

این تیم در نتایجی نگران کننده اظهار داشت که ویروس مرس ( سندروم تنفسی خاورمیانه) نه تنها به سادگی بین افراد منتقل می شود بلکه در بیمارستان نیز به سادگی منتقل می شود. این ویژگی در رابطه با سارس هم به عنوان خویشاوند دور این ویروس جدید مشاهده شده بود.

دکتر تریش پرل متخصص مسری شناسی دانشگاه جان هاپکینز که جزئی از این گروه بود، اظهار داشت: به نظر من این ویروس شباهتهای بسیاری به سارس دارد.

گزارش این گروه از پزشکان در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شده است.

پرل اظهار داشت که نمی تواند به درستی مشخص کند که هرکدام از این موارد به چه نوعی منتقل شده است، از طرق قطرات ناشی از عطسه، سرفه یا مسیرهای غیر مستقیم تر از این موارد. برخی از بیماران در بیمارستان حتی به شخص مبتلا نزدیک هم نبودند اما به این ویروس مبتلا شدند.

این موارد هنوز تحت نظر قرار دارند اما به نظر می رسد که شیوع این بیماری در عربستان ادامه دارد. همچنین مواردی از ابتلا به این ویروس در اردن، قطر، امارات، بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و تونس مشاهده شده است. اکثر افراد مبتلا شده ارتباط مستقیمی به منطقه خاورمیانه داشته اند.

پرل و همکارانش به این نتیجه رسیدند که علائم هر دو بیماری مشابه است. یک تب اولیه و سرفه که چند روز طول می کشد و پس از ذات الریه شکل می گیرد. اما به نظر می رسد که در مقایسه با سارس ویروس مرس کشنده تر باشد. نرخ مرگ سارس 8 درصد بود اما تاکنون نرخ مرگ و میر مرس در عربستان حدود 65 درصد بوده است و کارشناسان اظهار می دارند که ممکن است مواردی از ابتلا وجود داشته باشد که گزارش نشده باشد.

درحالی که دانشمندان رد ویروس سارس را پیش از ابتلا به انسان از طریق گربه سانان به خفاشها می رسد اما منبع ویروس مرس هنوز به عنوان یک راز باقی مانده است.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا