پزشکی و سلامتدانستنی ها

شکستن قولنج انگشان

شکستن قولنج انگشان مضر است !؟

همه‌ی ما حداقل یک فرد را می‌شناسیم که از شکستن قولنج انگشان دست خود لذت می‌برد. این حرکت می‌تواند به یک عادت یا راهی برای مقابله با فشار عصبی تبدیل شود. برخی از آن به عنوان راهی برای آزادسازی تنش درونی یاد می‌کنند و برخی دیگر حتی از شنیدن صدای آن متنفرند؛ اما آیا واقعا این حرکت به ظاهر آزاردهنده، برای انگشتان دست مضر است؟ منشا این صدای ناخوشایند چیست؟ خوشبختانه تحقیقات فراوانی در زمینه منشا تولید این صدا انجام شده و ما امروز با شما هستیم تا نتیجه این تحقیقات را با شما در میان بگذاریم.

شکستن انگشتان دست و پا یک عادت فراگیر و بنا به باور عموم خطرناک است. در حالی که منشا این صدا، چیزی جز حرکت مایع درون مفصل انگشتان دست نبوده و تاکنون آسیب جدی از این رفتار گزارش نشده است.

منشا صدای تَق حین شکستن انگشتان دست و پا کجاست؟

تا مدت‌ها بسیاری از مردم صدای شکستن انگشتان را به ایجاد یا آزادسازی حباب‌های نیتروژن در محل مفاصل نسبت می‌دادند. برخی دیگر نیز تصور می کردند که این صدا ناشی از حرکت رباط‌ها در اطراف مفصل ناشی است. زمانی که مفصل انگشت خود را می‌کشید یا به اصطلاح قولنج آن را می‌شکنید، در حال گسترش حجم فضای بین استخوان‌های خود هستید. این افزایش حجم باعث ایجاد فشار منفی می‌شود که مایع زلاله‌ای (سینوویالی) را به فضای تازه ایجاد شده می‌رساند. این جریان ناگهانی مایع، همان تقی است که به هنگام شکستن انگشتان خود احساس کرده و می‌شنوید.

تحقیقات چه می‌گویند؟

در یک مطالعه معتبر در سال ۲۰۱۵، محققان شکستن انگشتان را توسط دستگاه MRI مورد بررسی قرار دادند. آنان دریافتند که فشار وارد شده در زمان شکستن انگشت، باعث تشکیل یک حفره می‌شود. آن‌ها گفتند که این صدا ناشی از تشکیل حفره مذکور است که البته این نظریه بلندی صدای تولید شده را توجیه نمی‌کرد. یک مطالعه معتبر دیگر در سال ۲۰۱۸ اظهار داشت که این صدا در واقع ناشی از فروپاشی جزئی حفره است. طبق بررسی‌های انجام شده، ۲۰ دقیقه طول می‌کشد تا حفره کاملاً فروپاشیده شده و یک حفره جدید تشکیل شود. به همین دلیل است که بلافاصله پس از شکستن انگشتان قادر به انجام مجدد آن نخواهید بود. همچنین یک مطالعه جدیدتر با ارائه یک مدل ریاضی، تایید کرد که صدای تولید شده ناشی از فروپاشی حباب‌های گازی است.

آیا شکستن انگشتان دست و پا مضر است؟

یکی از متقاعد کننده‌ترین شواهد بر بی‌خطر بودن شکستن قولنج انگشتان دست و پا، تجربه شخصی یک پزشک کالیفرنیایی است که آزمایشی را طی تمام طول عمر خود انجام داد و نتیجه‌ی آن را منتشر کرد. او در طول عمر خود مرتباً فقط قولنج یک دست و پا را می‌شکست. او پس از گذشت چندین دهه انگشتان خود را با اشعه ایکس بررسی کرده و هیچ تفاوتی در آرتروز بین دو دست خود مشاهده نکرد. تعداد گزارش‌های پزشکی در ارتباط با مشکلات سلامتی مرتبط با این رفتار بسیار کم است و همان تعداد نیز می‌تواند به میزان نیروی اعمال شده و تکنیک خاص شخص برای شکستن انگشتانش مربوط باشد. به عنوان مثال یک مطالعه در سال ۱۹۹۰ نشان داد که در میان ۷۴ نفری که مرتباً انگشتان دست خود را می‌شکاندند، میانگین قدرت مشت کردن آن‌ها کمتر و تعداد ورم دست آن‌ها از ۲۲۶ نفر دیگر بیشتر بود. با این حال، تعداد موارد آرتروز در هر دو گروه یکسان بود.

عوارض جانبی شکستن انگشتان دست و پا چیست؟

  • شکستن قولنج انگشت نباید دردناک باشد (مضرات شکستن قولنج)، یا باعث تورم و تغییر شکل مفصل شود. در صورت بروز هر یک از این موارد، اتفاق دیگری در جریان است.
  • گرچه به این سادگی نیست؛ اما کشیدن بیش از حد انگشتان دست می‌تواند باعث در رفتن انگشت از مفصل یا آسیب دیدگی رباط مفاصل شود.
  • اگر شکستن انگشتان دست و پا با درد یا آماس همراه باشد، به احتمال فراوان دلیل آن مشکلات اساسی مانند ورم مفاصل یا نقرس است.

کلام آخر

بنابر تحقیقات انجام شده، شکستن انگشتان دست و پا برای فرد مضر نیست، منجر به آرتروز نمی‌شود و مفاصل را بزرگ‌تر نمی‌کند؛ اما می‌تواند باعث ناراحتی و آزار اطرافیان شود. ترک این عادت در ابتدای کار سخت، اما شدنی است. کافی است زمانی که دستتان به سمت شکستن انگشتان می‌رود، هشیار باشید و راه دیگری برای رفع استرس خود بیابید. یکی دیگر از قولنج‌هایی که بیشتر افراد اقدام به شکستن آن می‌کنند قولنج کمر است.

منبع : مجله اینترنتی ستاره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا