روانشناسی

شکر مسکن استرس

 

محققان کشف کردند شکر سطح کورتیزول را کاهش می‌دهد، بنابراین مسکن استرس است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران  به نقل از نیویورک تایمز، بسیاری از مردم در پاسخ به استرس شیرینی استفاده می‌کنند.

 

در حال حاضر محققان کشف کرده‌اند شکر در سطح کورتیزول، هورمون استرس، را کاهش می‌دهد.

 

طبق این گزارش، دانشمندان 19 داوطلب زن را مورد آزمایش قرار دادند، طول 12 روز، 8 نفر آنها از نوشیدنی‌های شیرین با اسپرتیم (شیرین ساز مصنوعی و کم کاری که دویست مرتبه از قند طبیعی شیرین‌تر است) استفاده کردند و بقیه افراد نوشیدنی‌های یکسان حاوی 25 درصد ساکارز یا قند معمولی مصرف کردند .

 

محققان قبل و بعد از آزمایش سطح ترشح کورتیزول داوطلبان را اندازه گرفته MRI انجام دادند.

 

این پژوهش،‌در مجله‌ غدد بالینی و متابولیسم،‌هیچ تفاوتی در آزمون میان این دو گروه قبل از رژیم غذایی 12 روزه، نیافته است اما در بعد از این دوره، سطح کورتیزول در مصرف کنندگان شکر پایین و در گروه اسپرتیم بالاتر است.

 

این گزارش با اشاره به نتیجه MRI این افراد اشاره می‌کند، بعد از رژیم غذایی در گروه مصرف کنندگان شکر، جریان خون در بخش‌هایی از مغز که در ترس و استرس نقش دارند، کاهش پیدا می‌کند. اما در گروه مقابل جریان خون در این بخش‌ها افزایش می‌یابد.

 

کوین دی. لاگرو(Kevin  D.lavgero‌) متخصص تغذیه و وزیر فدرال کشاورزی گفت: یافته‌ها نشان می دهد این یک مسیر متابولیک به قند در خاج از مغز است که ممکن است اهداف جدیدی را برای درمان شرایط عصبی رفتاری و استرسی نمایش می‌دهد.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا