فرهنگ و هنر

ادعاهای خالی و شعارهای سیاسی در سینما

گسترش فرهنگ در جامعه

یکی از بهترین شیوه‌های گسترش فرهنگ در جامعه‌ای که بنیاد و ارزش‌های سنتی خود را حفظ می‌کند استفاده از ابر‌رسانه‌هایی مانند سینماست. سینما تنها جایی است که می‌توان اندیشه را به دلخواه مولف گسترش و تزریق کرد به عنوان مثال هالیوود همواره در این زمینه پیشگام بوده و با ساخت آصاری مانند «نجات سرباز رایان» و … از تجاوز و خیانت و قتل و غارت خود دفاع کرده است. جای خالی اندیشه ایرانی در سینماهای ایران به شدت احساس می‌شود اندیشه‌ای که لازم است از فرهنگ غربی فاصله گیرد و به اندازه‌ای ایرانی باشد که هویت جامعه ما برای بیگانگان مشخص شود. امروزه سینماهای کشورمان پر شده از ادعاهای خالی و شعارهای سیاسی که بار ارزشی آن را زیر سوال می‌برد.

*قرار در ساعت 5 است

«ساعت 5 عصر» اولین ساخته سینمایی مهران مدیری این روزها در حال آخرین تلاش‌های خود برای اثبات خود در ژانر کمدی است. ژانری که مخاطب چهره جدیدی از مدیری را دران لمس می‌کند و این فیلم می‌تواند به اندازه‌ای چهره محبوب مدیری را تخریب کند که خاطره‌هایی مانند سریال «شب‌های برره» برای همیشه در انزوا باقی بمانند. نه اینکه از این فیلمساز انتظاری بیش از خلق یک اثر خنداننده را داشته باشیم؛ اما فیلمسازی که در حوزه‌های بازیگری و کارگردانی و تالیف و … تجربه‌های زیادی دارد نباید به ساختار گرایی خود پشت کند و هم اینک یک ساختار جدید را الگوی راه خود قرار دهد. به همین واسطه تماشای این فیلم می‌تواند درس خوبی برای آن دسته از مخاطبانی باشد که این روزها علاقه شدیدی به فیلمسازی در قامت سینمای ایران دارند؛ اما به هر دلیلی می‌اندیشند که سینمای ایران جایی برای عرض اندام آنها باقی نخواهد گذاشت.

*فصل نرگس

فصل نرگس تازه‌ترین تجربه نگارآذربایجانی است که در کارنامه هنری خود فیلمی با عنوان «آیینه‌های روبه رو» را دارد. فیلم اخیر او نیز به همان اندازه تجربه سینمایی خود را به رخ دیگر حریفان کشیده است که در اثر قبلی او می‌توانستیم مشاهده کنیم. استیصال و کشش و تعلیق در روایت خانوادگی بسیار عنصر تاثیر گذاری است؛ اما هیچ کدام این عنصرها نمی‌توانند دلیلی برای تماشای خانوادگی این فیلم در سالن سینما باشد به همین دلیل این فیلم را باید به آن دسته از مخاطبان سینمای ایران پیشنهاد داد که تجربه یک سینمای فلسفی را در چارچوب سینمایی گذرانده باشند.

*گذر موقت

و اما گذر موقت ساخته افشین هاشمی اثری است که می‌تواند بهانه‌ای برای تجمع یک خانواده در سینما باشد. اگر می‌خواهید یک فیلم منفعل را برای گذراندن وقت خود در کنار خانواده انتخاب کنید این فیلم به شما پیشنهاد می‌شود نه به این دلیل که تاثیر گذاری بالایی ندارد به دلیل اینکه این فیلم در خنداندن مردم اصراری نمی‌ورزد؛ بلکه این موقعیت‌های کمدی گنجانده شده در این فیلم است که گاها مخاطب را قلقلک می‌دهد. در پایان باید به این نکته مهم اشاره کنیم که گذر موقت در هر اندازه‌ای که سینمای ایران را بر محوریت خود قرار دهد می‌تواند یک سوژه و یک پیشنهاد محترمانه برای خانواده‌های ایرانی باشد اینکه خانواده‌های ایرانی در چه اندازه‌ای سینما را می‌شناسند مهم نیست؛ اما اینکه این فیلم می‌تواند تا چه اندازه‌ای انتظار مثبت را در سینمای ایران افزایش دهد بسیار مهم است. فیلم گذر موقت اثری است که حرف بزرگ را با زبان کوچک نمی‌زند و ادعایی در زمینه تالیف و حق نظریه هنرمندانه ندارد و به همین جهت می‌تواند بهترین پیشنهاد نسل فردا برای یک پایان هفته مناسب در کنار خانواده‌ای باشد که می‌خواهد سینما را تنها نگذارد.

نویسنده : علی رفیعی وردنجانی

بررسی فیلم سینمایی ساعت 5 عصر مهران مدیری+تیزر

تیزر فیلم سینمایی سد معبر در سی و پنجمین جشنواره فجر

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا