فرهنگ و هنر

سینما پاپ کرن / نگاهی به فیلم های پرفروش سال گذشته

سینما پاپ کرن / نگاهی به فیلم های پرفروش سال گذشته

سینما پاپ کرن / نگاهی به فیلم های پرفروش سال گذشته

امسال سینمای ایران فروش خود را رویایی آغاز کرد و گیشه ای موفق داشت. با آنکه ترکیب فیلم های روی پرده در بهار 95 ، یعنی بهترین فصل اکران ، متفاوت بود اما اکثر این آثار سانس های اضافه حتی تا نزدیک صبح را نیز تجربه کردند. همین باعث شد تا سینمای ایران فروشی نزدیک به 2 برابر سال های پیش در همین زمان را داشته باشد. یکی از دلایل این قضیه را میتوان تغییر ذایقه تماشاگران دانست. حالا دیگر سینما با تماشاچی حرفه ای و دانا طرف است که هر خوراکی را به عنوان فیلم نمیپذیرد، شاید شکست رسوایی 2 ، آخرین شاهکار ده نمکی در گیشه به همین دلیل باشد که مخاطب فیلم خوب را از فیلم بد به خوبی تشخیص میدهد و امسال انصافا فیلم های قابل دفاعی به روی پرده رفتند. از سوی دیگر نقش تبلیغات ماهواره ای را نباید در این میان نادیده گرفت. پخش تیزر فیلم ها از شبکه پرمخاطب جِم تاثیر به سزایی در افزایش مخاطبان آنها داشت. هرچند این قضیه به سرعت مورد منع قانونی قرار گرفت و تهیه کنندگان این فیلم ها تحت پیگرد قانونی قرار گرفتند ، ولی تاثیر آن بر روی فروش فیلم ها کاملا مشهود بود. 10 فیلمی که در رنکینگ پرفروش های سال 95 قرار میگیرند، در طیف ها و ژانرهای مختلف جای دارند که در ادامه نگاهی خواهیم داشت به این فیلم ها و دلایل فروش آنها.

سینما پاپ کرن / نگاهی به فیلم های پرفروش سال گذشته

1_ سلام بمبیی

فیلمی به کارگردانی قربان محمد پور و بازی محمدرضا گلزار، دیا میرزا، بنیامین بهادری و گلشن گرورر. این فیلم که همچنان روی پرده سینما هاست توانست عنوان پرفروش ترین فیلم سال و پر مخاطب ترین فیلم گلزار را بعد از کما و توفیق اجباری از آن خود کند. سلام بمبیی که میتوان آن را ملغمه ای از فیلم هندی و فیلمفارسی دانست، یک محمد رضا گلزار دارد با تیپ و لباس های رنگارنگ، کلی گریه و اشک و آه و ناله ، مقداری رقص و آواز هندی، یک بنیامین بهادری که هندی میخواند و کلی منظره خوش آب و رنگ از سرزمین هندوستان. خب همه این ها کافی است تا یک فیلم خوب بفروشد و گیشه ها را به تسخیر خود درآورد، تا آنجا که سازندگان آن به فکر ساخت قسمت دوم آن بیفتند.

2_ فروشنده

آخرین ساخته اصغر فرهادی، نابغه سینمای ایران، با بازی ترانه علیدوستی و شهاب جسینی. فیلمی که اکنون جزو 5 فیلم نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان قرار دارد. هرچند فرهادی پیش از این این جایزه را برای فیلم جدایی نادر از سیمین به ایران آورد. فروشنده قبل از اکرانش در ایران راهی جشنواره های خارجی شد و توانست در مهم ترین حضورش، جایزه بهترین فیلمنامه و نخل طلای بهترین بازیگر مرد را از جشنواره فیلم کن از ان خود کند. همین قضیه به اضافه پیشینه آثار این کارگردان باعث فروش بالای آن در گیشه شد. خود فرهادی دلیل فروش بالای فیلمش را اینگونه عنوان کرد:” فکر میکنم فارغ از همه حاشیه ها که در فروش اولیه فیلم موثر بود، هر کسی از سالن سینما بیرون آمد، دیدن فیلم را به نفر بعدی توصیه کرد. ” پایان بندی متفاوت فروشنده نسبت به دیگر فیلم های فرهادی نیز دلیل دیگری برای مخاطبان بالای آن بود.

سینما پاپ کرن / نگاهی به فیلم های پرفروش سال گذشته

3_ من سالوادور نیستم

این فیلم به کارگردانی منوچهر هادی و بازی رضا عطاران ، یکتا ناصر و ریوالدو در مناسب ترین فصل اکران به روی پرده رفت. عطاران که ستاره بی چون و چرای این روزهای سینمای ایران است توانست با یک پلان رقص که زیرکانه در تیزر این فیلم جای داده شده بود، مخاطبان زیادی را سرازیر سالن های سینما کند. بازیگران بدون حجاب بلوند و سواحل زیبای ریو، دلایل دیگر فروش بالای من سالوادور نیستم بودند. تبلیغات گسترده ماهواره ای را نیز نباید نادیده گرفت. اما تماشای این فیلم را هیچ مخاطبی به کسی توصیه نمیکرد!

4_ پنجاه کیلو آلبالو

 

بعد از آنکه مانی حقیقی عنوان کرد میخواهد فیلمی برای فروش بسازد، 50 کیلو آلبالو را جلوی دوربین برد. این فیلم با انبوهی از بازیگران همچون ساعد سهیلی، هستی مهدوی فر، آزاده صمدی، پژمان جمشیدی، مهران غفوریان، سروش صحت و . . .، موضوعی کمی وقیحانه، صحنه های رقص و آواز، ترانه های آن طرف آبی ، کلی رنگ و لعاب و تبلیغات مدام ماهواره ای، 50 کیلو آلبالو را در زمره پرفروش ها قرار داد. این فیلم همچنانفروش بالایی داشت که از پرده ها پایین کشیده شد و وزیر ارشاد مجبور شد برای اکرانش از مراجع تقلید عذرخواهی کند.

5_ ابد و یک روز

فیلمی تلخ به کارگردانی سعید روستایی و بازی پیمان معادی، نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار، ریما رامین فر و شبنم مقدمی که در جشنواره سی و پنجم فیلم فجر همه جوایز را درو کرد. روستایی نابغه تازه ظهور سینمای ایران است که با ابد و یک روز درخشید. کارگردانی بی بدیل، بازی های درخشان، داستان ناب و البته تبلیغات گسترده ماهواره ای این فیلم را در رنکینگ 10 فیلم پرفروش سال 95 قرار داد.

سینما پاپ کرن / نگاهی به فیلم های پرفروش سال گذشته

6 _ بارکد

مصطفی کیایی که پیش از این فیلم کمدی ضد گلوله را در کارنا مه اش به ثبت رسانده بود، سال 95 بارکد را روی پرده سینما ها داشت. این فیلم با بازیگرانی همچون بهرام رادان، محسن کیایی، پژمان بازغی، رضا کیانیان، سحر دولتشاهی و بهاره کیان افشار با ریتمی تند و قصه ای جذاب ، یکی از پرفروش های سال 95 شد. تبلیغات جِم را هم نباید در این فروش بالا بی اثر دانست.

7 _ بادیگارد

تازه ترین ساخته ابراهیم حاتمی کیا و همکاری با پرویزپرستویی بعد از یک دهه، فیلمی با همکاری جناح راست تند رو که پر واضح است تبلیغات ماهواره ای نداشت. اما مصاحبه های جنجالی این کارگردان بر جاشیه هایش افزود و ولع ها را برای تماشایش دو چندان کرد. این فیلم که با بودجه غیر شخصی ساخته شد توانست بیش از 7 میلیارد فروش داشته باشد. مریلا زارعی، امیر آقایی، محمود عزیزی و بابک حمیدیان از دیگر بازیگران این فیلم هستند.

8_ لانتوری

اصولا رضا درمیشیان کارگردان پرحاشیه و پر سر و صدایی است. توقیف فیلم عصبانی نیستم او را از تک و تا نینداخت وفیلم بعدی اش را جسورانه تر ساخت. لانتوری با بازی نوید محمدزاده، باران کوثری و مریم پالیزبان، دست روی ماجرایی حساس یعنی اسیدپاشی گذاشته بود. تحریم ها علیه فیلم، ممنوع بودنش برای افراد زیر 16 سال و عطش ها برای تماشای بازی نوید محمد زاده از دلایل اصلی فروش بالای لانتوری بودند. آمنه بهرامی، معروف ترین قربانی اسیدپاشی از سازندگان این فیلم شکایت کرد و آنها را متهم به دزدی داستان زندگی اش کرد.

سینما پاپ کرن / نگاهی به فیلم های پرفروش سال گذشته

9 _ زاپاس

فیلمی به کارگردانی برزو نیک نژاد و بازی امیر جعفری، ریما رامین فر، احمد مهرانفر، شبنم مقدمی و جواد عزتی. فیلمی که بیشتر ملغمه ای از تکه های سریال های تلویزیونی و تحت تاثیر دستیاری نیک نژاد برای سیروس مقدم در مجموعه پایتخت بود. تیزر پر زرق و برق زاپاس هم در رسانه ملی و هم تبلیغات ماهواره ای شبکه های آن طرف آبی دلیل اصلی فروش 5 میلیاردی این فیلم بود.

10 _ دراکولا

نام رضا عطاران با آثار طنز عجین شده است اما خودش اصرار دارد وقتی در مقام کارگردان قرار میگیرد ، تم تلخ اجتماعی را به فیلم هایش اضافه کند. دراکولا با بازی رضا عطاران، لوون هفتووان، ویشکا آسایش، سیامک انصاری، ژاله صامتی و امید روحانی، اولین فیلم خون آشام دار سینمای ایران بود که با تاکید بیش از حد بر روی موضوع اعتیاد نتوانست آن طور که پیش بینی میشد موفق باشد. با این حال توانست رده دهم جدول پرفروش ها را از آن خود کند.

سینما پاپ کرن / نگاهی به فیلم های پرفروش سال گذشته

سینما پاپ کرن / نگاهی به فیلم های پرفروش سال گذشته

نویسنده : پونه خامین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا