اجتماعی

سونامی دیابت درشهر اصفهان

سونامی دیابت درشهر اصفهان

زنان اصفهانی نسبت به مردان بیشترین آمار ابتلا به دیابت را به علت کم تحرکی دارند

جلسه هیئت مدیره و هیئت امنای موسسه خیریه دیابت اصفهان با محوریت «افتتاح مرکز تخصصی دیابت اصفهان و افزایش بی رویه فست فودها در سطح شهر» برگزار شد. درادامه بخش هایی از سخنان حاضرین درجلسه جهت تنویر افکار عمومی و هشدار به همشهریان ارائه می شود. گفتنی است مرکز تخصصی دیابت اصفهان با محوریت خدمت رسانی به افراد دیابتیک  به خصوص افراد کم بضاعت استان اصفهان، واقع در خیابان جی، خیابان لاهور، خیابان بلال شرقی به ارزش اعتباری نزدیک به 55 میلیارد ریال با کمک خیرین احداث شده است که در 20 آبان ماه با حضور مسئولان مربوطه کشوری، استانی و جمع خیرین افتتاح خواهد شد. شایان ذکر است برای تجهیز کامل این مرکز به 5 میلیارد ریال دیگر از کمک های خیرین نیاز است که ان شاء الله تامین خواهد شد.

احمد نیلفروشان، مدیرعامل موسسه خیریه دیابت اصفهان: سونامی دیابت درشهر

متاسفانه سونامی دیابت دراصفهان با رشد فزاینده ای روبه رو است که برای کنترل و پیشگیری از این بیماری لازم است برنامه ریزان وارد عمل شوند. پیرو این موسسه خیریه، دیابت اصفهان هم برای پیشگیری و کنترل این بیماری اولین مرکز تخصصی دیابت اصفهان را با حضور و همکاری خیرین نیک اندیش در زمینی با زیربنای 900 متر مربع  در شش طبقه ساخت و ساز کرده است که 20 آبان ماه با حضور مسئولان مربوطه کشوری، استانی و جمع خیرین افتتاح خواهد شد.
موضوع دیگر، مصرف بیش از حد فست فود در اصفهان است که باید دراین خصوص به خانواده ها هشدار داد.اینکه کنترل و پیشگیری از دیابت، چاقی و بیماری های غیر واگیر جدی گرفته شود. با آگاه سازی، فرزندان خود را ازانواع بیماری های غیر واگیراز جمله دیابت مصون بداریم.متاسفانه هر روز شاهد راه اندازی چند واحدصنفی از این فست فودها در سطح شهر اصفهان هستیم که این نیاز به نظارت و کنترل از سوی ارگان های مربوطه دارد.
50 درصد دانش آموزان شهر اصفهان چاق هستند که شانس ابتلا  به بیماری های غیرواگیراز جمله دیابت  را افزایش می دهد؛ البته آمار دیابت نوع یک، نسبت به  نوع دو خیلی کمتراست؛ اما نسبت به سال های گذشته افزایش داشته است و پیش بینی می شود تا 10 سال آینده  این تعداد دو برابر خواهد شد،پس لازم است راجع به این بیماری خاموش دانش‌آموزان را مطلع و از روند فزاینده این بیماری در آینده جلوگیری کنیم.
البته برای تحقق این مهم قرار شد با مدیر کل آموزش و پرورش استان جلسه ای با محوریت کنترل، غربالگری و آموزش در مدارس برگزار کنیم. ضمن اینکه کارشناسان ما علاوه  برمدارس، فرهنگسراها و محلات سطح شهر ، هر هفته در جاده سلامت پارک ناژوان به بحث آموزش وغربالگری قندخون می پردازند.
محمد تیفوری قائم مقام موسسه خیریه دیابت اصفهان:برای مهار دیابت،  همه باید مشارکت کنند
برای مقابله با بیماری دیابت، فرهنگ کنترل و پیشگیری بسیار مهم است که متاسفانه با وجود بیش از300 هزار بیمار دیابتیک در شهر اصفهان، تاکنون این شعار در عمل مورد توجه قرار نگرفته است. با توجه به اینکه بعد از یزد، اصفهان بیشترین آمار ابتلا به این بیماری را در کشور دارد، با صراحت می گویم کنترل و پیشگیری از این سونامی، مستلزم مشارکت همه ارگان ها و دستگاه های مربوطه استان و وزارت بهداشت است.
استرس از مهم‌ترین فاکتورهای ابتلا به بیماری دیابت است، با توجه به اهمیت  آموزش کنترل و پیشگیری، به دلیل عدم فرهنگ سازی،  اغلب شاهد ورود بیماران به چرخه درمان هستیم که برای تسهیل این موضوع باید صدا و سیما، آموزش و پرورش و رسانه ها با اطلاع رسانی خوب، جامعه را از عواقب این بیماری آگاه سازند تا اهمیت کنترل و پیشگیری  را بر درمان مقدم بدارند.
زنان اصفهانی نسبت به مردان بیشترین آمار ابتلا به دیابت را به علت کم تحرکی دارند. داشتن تکرر ادرار، عطش و اشتهای زیاد، گز گز نوک انگشتان و بوی بد دهان  از علایم ابتلا به دیابت است؛ لذا از آنجا که این نشانه ها در برخی از بیماری ها نیز دیده می شود، فرد باید سریعا آزمایش قند خون انجام دهد. شاخص قند خون تا 99 قند خون نرمال، بین 100 تا 125 مستعد به دیابت و میزان قند خون  126 به بالا، ابتلا به این بیماری است. به افراد توصیه می شود در کنار تغذیه مناسب، با نیم ساعت پیاده روی در روز از 70 درصد بیماری ها که دیابت در رأس آنهاست، مصون بمانند.
دکترمحمد علی عطاری، رئیس هیئت مدیره این موسسه خیریه: کنترل دیابت بسیج همگانی می طلبد
برای کنترل چاقی و دیابت باید فرهنگ سازی شود که آن هم مساعدت و همکاری اداراتی همچون سازمان صنایع غذایی، اداره استاندارد، دانشگاه علوم پزشکی و آموزش و پرورش را می‌طلبد که با یک بسیج همگانی بتوانیم برحسب وظیفه، از افزایش بیماری دیابت دراصفهان به طور جد جلوگیری کنیم.
دیابت دردی نیست که درمان نشود، ولی دست تنها هم کاری ازدست هیچ ارگان یا سازمان و نهادی برنمی آید.
سید علی موسوی عضوهیئت امنای موسسه خیریه دیابت اصفهان:درمان دیابت نیاز به پیگیری وکنترل متخصصان دارد
دربحث درمان بیماری دیابت باید یک گروه درمانی متشکل از پزشک تغذیه، متخصص داخلی و روانپزشک همکاری کنند تا دیابت فرد، به طورصحیح و کامل با نظارت این گروه درمانی کنترل شود.
بیش از همه فرد مبتلا باید بخواهد به خود کمک کند تا تیم همراه پزشکی هم بتوانند در خصوص مسیر درمان موفق شوند.
سید مرتضی میرلوحی عضو هیئت امنای موسسه خیریه دیابت: بیش از90 درصد بیماران دیابتی اصفهان از نوع دو هستند
بیش از90 درصد بیماران دیابتی اصفهان از نوع دو هستند. بنده هم نسبت به عدم نظارت برافزایش بی رویه راه اندازی واحدهای فست فود در خیابان های سطح شهرانتقاد دارم.
مصرف فست فودها، کمپوت، کنسرو، غذاهای فراوری شده و افزودن مواد نگهدارنده در محصولات غذایی را باید برای حفظ  سلامت افراد جامعه تحت کنترل قرار داد که توجه بیشتر به این مهم را ازارگان  های مربوطه خواستاریم. چرا که این مواد به خصوص مصرف بالای فست‌فودها در بین نوجوانان و جوانان اصفهانی، هشداری به آینده است که پیش بینی می شود تا ده سال آینده، آمار دیابتی ها  نزدیک به دو برابر شود.

سونامی دیابت در زنان
کانال های ارتباط با مرکز تخصصی دیابت اصفهان
www.diabetesngo.ir
diabetes_ngo@yahoo.com
@diabetesisfahan

Telegram.me/diabetesisfahan

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا