اجتماعی

سه خرافه پزشکی!

سلامانه : خرافه‌های دنیای پزشکی کم نیستند که در ادمه می‌توانید با سه خرافه از این دست آشنا شوید.

خرافه شماره یک

پاکسازی روده‌ها سبب دفع سموم بدن می‌شود
واقعیت
به گزارش پایگاه خبری سلامانه، در اواخر دهه 1800 میلادی، پزشکان اعتقاد داشتند، یبوست باعث سفت شدن مدفوع در روده‌ها ‌شده و از جذب مواد مغذی جلوگیری کرده و احتمال بروز بیماری ها را افزایش می‌دهد. با این که این شیوه هیچ مزیت اثبات شده‌ای ندارد اما چند دهه پیش دوباره باب شد.
دکتر کوک، متخصص تغذیه در تورنتو می‌گوید:” بدن هر 24 ساعت یک بار، از طریق کبد، کلیه‌ها، روده بزرگ، تعریق و تبخیر تنفسی پاکسازی می شود. اما هرگز شواهد و قراین نشان نداده اند که امکان پاکسازی بدن از خوراکی‌ها، پسماند آفت‌کش‌ها، کافئین، فلزات سنگین و … را تایید کند. ”

خرافه شماره دوم
سویا عامل بروز سرطان سینه است
واقعیت
دکتر جین لامانتیا، متخصص تغذیه و نویسنده کتاب ” راهنمای تغذیه ‌درمانی سرطان ” این باور از آنجا نشات گرفته که برخی از افراد معتقدند سویا حاوی استروژن گیاهی است. نتایج چهار تحقیق گسترده که توسط پژوهشگران آمریکایی و چینی انجام شده نشان داد، سویا هیچ تاثیری در میزان مرگ و میر بیماران مبتلا به سرطان سینه ندارد. به گفته لامانتیا، استروژن سویا جایگزین استروژن انسانی در بدن می‌شود اما از آنجا که استروژن سویا از استروژن انسانی ضعیف‌تر است، بروز سرطان سینه نسبت به زمانی که سویا در رژیم غذایی نباشد، کمتر خواهد بود.
خرافه شماره 3

نمک دریایی سالم ‌تر از نمک معمولی است
واقعیت
از آنجا که نمک دریایی فقط کمی فرآوری می‌شود، به اشتباه به عنوان انتخاب سالم‌تر ميان مردم جا باز کرده است. در مطالعه‌ای که در انجمن قلب ايالات‌متحده انجام شده، 61 درصد شرکت‌کنندگان اعلام کرده‌اند که نمک دریایی به نسبت نمک معمولی سدیم کمتری دارد، اما این باور درست نیست و میزان سدیم هر دو نوع نمک یکسان است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا