خانه داری

سمي ترين وسايل داخل کيف شما

میکروب باکتریوسايل شخصي مانند تلفن همراه، ضدعفوني کننده دست، فاکتورهاي خريد و لوازم آرايشي جزو آلوده ترين وسمي ترين لوازمي است که با خود حمل مي کنيد. به نقل از سايت «Prevention» هر روز همراه با کيف دستي تعدادي از لوازمي را که ممکن است باعث بيماري مان شود، حمل مي کنيم. تلفن همراه يکي از آلوده ترين اين لوازم است. هر چند تلفن همراه به طور مستقيم با بروز بيماري ها ارتباط ندارد اما نتايج تحقيقاتي که در اين زمينه انجام شده کمي نگران کننده است.آژانس بين المللي تحقيقات سرطان، فعاليت الکترومغناطيسي تلفن همراه را عامل سرطان زا معرفي مي کند.

تحقيقات دانشگاهي نشان مي دهد که قرار گرفتن در معرض تلفن، رشد سرطان سينه را تا ۴ برابر افزايش مي دهد و مرگ اسپرم ها را ۳ برابر مي کند. مغز نيز در معرض خطر قرار مي گيرد. تنها ۵ دقيقه استفاده از تلفن همراه به طور چشمگيري گلوکز مغز را در ناحيه اي که در معرض اشعه قرار گرفته است، افزايش مي دهد . افزايش گلوکز مغز با بيماري آلزايمر ارتباط دارد.

نکته: براي اين که کمتر در معرض اشعه تلفن همراه قرار بگيريد، به جاي زنگ زدن پيامک بزنيد. هنگام صحبت کردن، تلفن را کمي دورتر از سر خود قرار دهيد و تا حد امکان به ويژه در مکالمات طولاني از اسپيکر استفاده کنيد هنگامي که از تلفن استفاده نمي کنيد آن را در کيف قرار دهيد نه روي پا يا جيب.

ضدعفوني کننده دست:اغلب مواد ضدعفوني کننده دست حاوي «بنزاکونيوم کلريد» نوعي ماده فعال است. همچنين، اين ماده از خانواده ترکيب هاي آلرژي زاست.

نکته: براي پيشگيري از بنزاکونيوم کلريد، از ضدعفوني کننده عاري از رنگ هاي مصنوعي و رايحه استفاده کنيد. بيشتر رنگ ها و رايحه ها بي ضرر است اما ممکن است واکنش حساسيت زا روي پوست ايجاد کند.

قبض و فاکتور خريد؛ فاکتورهاي خريد شايد بي خطر به نظر بيايد اما حاوي مقدار زيادي BPA است. وقتي انگشت دست با اين فاکتورها تماس پيدا مي کند، مقدار زيادي از اين ماده جذب پوست مي شود. اگر چه نتيجه قطعي درباره تاثير BPA روي انسان در دست نيست اما نتايج بررسي هاي انجام شده روي حيوانات نشان مي دهد که اين ماده با بروز چاقي مفرط، افزايش خطر ديابت، سرطان و ناباروري ارتباط دارد. علاوه بر آن، باعث اختلال در عملکرد غدد درون ريز مي شود و روي سوخت و ساز تاثير مي گذارد.

نکته: کافي است از فروشنده يا دستگاه فاکتور نگيريد. در صورت گرفتن فاکتور بلافاصله دست ها را بشوييد و هر چه فاکتور در کيفتان وجود دارد را خالي کنيد تا با مواد خوراکي در کيف در تماس نباشد.

شيشه آب معدني؛ قوطي نوشابه يا شيشه آب منبع عمده BPA است. هنوز بسياري از کارخانه ها از اين ماده در ساخت قوطي و شيشه پلاستيکي استفاده مي کنند.

نکته: به جاي شيشه پلاستيکي ، از ظروف با جنس شيشه يا استيل استفاده کنيد. زيرا اين مواد با تغيير دما ماده شيميايي از خود رها نمي کند. در صورت مصرف آب معدني، شيشه پلاستيکي را پس از مصرف در زباله هاي بازيافتي قرار دهيد و دوباره از آن استفاده نکنيد. از قرار دادن اين شيشه ها در معرض نور خورشيد، حرارت يا رطوبت که باعث خروج ماده شيميايي مي شود، بپرهيزيد.

عطر: شرکت هاي توليدکننده عطر، تمام مواد به کار رفته در محصول خود را در برچسب ذکر نمي کنند. اين امر مي تواند مشکل ساز شود زيرا اگر مشکل حساسيت داشته باشيد نمي توانيد، ماده شيميايي موجود در آن را که باعث بروز آلرژي شما مي شود، تشخيص دهيد. به عنوان مثال فتاليتس باعث اختلال در ترشح هورمون هاي مردانه مي شود و با ناباروري در مردان و نقص جنين ارتباط دارد.

نکته: سعي کنيد از عطرهاي طبيعي استفاده کنيد.

چرب کننده لب: بسياري از مواد چرب کننده لب حاوي ماده اي شيميايي است. اين ماده باعث اختلال هورمون ها مي شود و در صورت مصرف طولاني به سيستم عصبي آسيب مي رساند. ماده ديگر ضدپيري موجود در آن به نام رتينول پالميتات در صورت قرار گرفتن در معرض نور مي تواند ترکيب سرطان زاي خطرناکي توليد کند.

نکته: از مواد چرب کننده طبيعي عاري از پارابنز، وازلين، رتينول پالميتات ، رايحه هاي مصنوعي و ضدآفتاب هاي شيميايي استفاده کنيد.

منبع:خراسان نیوز

لطفا نظر خود را در مورد مطلب بالا در قسمت اعلام نظرات ذکر کرده و نوع مقالات و اخبار مورد علاقه خود را بیان کنید به بهترین نظرات هدایای نفیسی تعلق خواهد گرفت . باتشکر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا