فرهنگ و هنر

سر آشپز پیشنهاد می کند / گفتگو با شهاب الدین حسین پور کارگردان و بازیگر تئاتر

سر آشپز پیشنهاد می کند / گفتگو با شهاب الدین حسین پور کارگردان و بازیگر تئاتر

سر آشپز پیشنهاد می کند / گفتگو با شهاب الدین حسین پور کارگردان و بازیگر تئاتر

شهاب الدین حسین پور متولد 1364 ،  شاهرود  است.  مدرک  کارشناسی ارشد تئاتر دارد. مدتها در زمینه ی تبلیغات پروژه های هنری فعالیت کرده . در تعدادی نمایش به عنوان بازیگر حضور داشته و  نمایش های متنوعی  را نیز به عنوان کارگردان به روی صحنه برده است.

گروه نمایشی  وی ، تاکنون جوایز بسیار زیادی از جشنواره های معتبر تئاتری دریافت کرده اند. جوایزی نظیر : دریافت پنج جایزه برای نمایش “طپانچه خانم ” از جشنواره تئاتر فجر ( سال 94 ) و نیز دریافت پنج جایزه برای نمایش “یک زندگی بهتر” (  سال 93 )  و تحسین نمایش “بیوه های غمگین سالار جنگ ” در سی و یکمین جشنواره ی تئاتر فجر …

آخرین کاری که شهاب الدین حسین پور به صحنه برده است نمایش  پر مخاطب  “سرآشپز پیشنهاد می کند”  در تالار سنگلج تهران  – حدود یک ماه پیش  – بوده است.

*اخیرا نمایش ” سرآشپز پیشنهاد می کند را در تالار سنگلج به اجرا برده اید. انگیزه تان از دست گذاشتن روی این موضوع چه بوده است ؟

من بر اساس دغدغه ای که بر اساس شرایط و اوضاع جامعه برایم ایجاد می شود  در واقع نمایشنامه را انتخاب می کنم.” سر آشپز پیشنهاد می کند” هم بر اساس قصه ی ضحاک در شاهنامه است. که به صورت کمدی یا گروتسک اجرایش کردیم.

سر آشپز پیشنهاد می کند / گفتگو با شهاب الدین حسین پور کارگردان و بازیگر تئاتر

*نقدتان درباره اوضاع نمایش در فضای اکنون چیست ؟ به نظرتان ، سیاست گذاری تئاتر نیاز به خانه تکانی ندارد ؟

خیلی اتفاقات بهتری دارد در تئاتر می افتد و البته  این تغییرات باعث لطمه های اساسی هم به تئاتر و آن آرمان ها زده. ولی به هر حال قطعاً شرایط ما از گذشته پنجاه درصد بهتر شده ولی خیلی چیزها را  متأسفانه از دست دادیم. فکر می کنم که تئاتر ما از  الگوهای غلطی دارد  پیروی می کند. ما نیاز به از بین بردن الگوهای اشتباه داریم.  این هم برمی گردد  به حکومت و دولت که باید نگاه حمایتی داشته باشند. روزی اگر من زمام امور را به دست بگیرم حتماً این خانه تکانی اتفاق خواهد افتاد. البته با حفظ احترام برای تمام زحمتکشان عرصه تئاتر.  که همین ها  اگر کمک نکنند و نباشند ما تئاتری نخواهیم داشت. مدیریت حال حاضر تئاتر بسیار تیم پر تلاشی هستند. ما خود هنرمندان هم نقص هایی داریم ، یعنی همه ی نقص ها رو  نیندازیم گردن دولت. ما هنرمندان بعضی وقتها مطالعات مان  کم است. وقت روی تولیدمان نمی گذاریم. و بیشتر اینها به خاطر این است که ایمنی شغلی نداریم.سالهای زیاد کنار آقای سمندریان شاگردی کردم. آن چیزی که ما از آقای سمندریان یاد گرفتیم با آن چیزی که الان کار می کنند یک چیز دیگری بود. عشقی وجود داشت که آن عشق یک سری روابط و شرایطی را می طلبید  برای تولید تئاتر. اصلاً تولید تئاتر بدون تمرین معنایی نداشت. ولی نسل الان قصه ش فرق کرده. تمرینات گاز انبری تو ده روز،  تو بیست روز….  تئاتر ، زندگی کارمندی شده.  نیم ساعت قبلِ تئاتر،  فون به صورت می زنند می روند  روی صحنه  و خداحافظ!   دیگه آن  معاشرت تئاتری وجود ندارد. همین ها باعث شده که کیفیت کارها پایین بیاید.

*با تئاتر می شود دنیا را تغییر داد ؟

هر تغییری که در دنیا صورت گرفته ، هر تمدنی که از حالتی به حالت دیگر تغییر پیدا کرده ، در واقع یا حاصل جبر بوده  – که ماندگار نبوده –  و یا حاصل نیازی بوده که جامعه داشته . یکی از ارکانی که در هر جامعه ای میتواند به فرهنگ سازی برای تغییر  یا اصلاح کمک بکند هنر نمایش است.  متأسفانه در ایران  این مساله جدی گرفته نمی شود. با اعتماد به قدرت فرهنگ می گویم با  تئاتر ، دنیا را  می توان تغییر داد.

سر آشپز پیشنهاد می کند / گفتگو با شهاب الدین حسین پور کارگردان و بازیگر تئاتر

*از کار بعدی تان بگوئید.

برای نمایش “سرآشپز پیشنهاد می کند” یک تور خارج از تهران در نظر گرفته ایم. اعتقاد به مرکز زدایی تئاتر دارم.  ان شاءالله در تابستان امسال این کار را  خواهیم کرد. در مشهد ،گرگان ، رشت ،  اصفهان  ، شیراز ، کیش و تبریز ان شاالله برنامه ی اجرای این نمایش را داریم.  مهرماه امسال در تهران نمایش “طپانچه خانم” را  که برگزیده ی جشنواره ی فجر بوده دوباره بازتولید خواهم کرد. و در آذر ماه امسال هم نمایش”یک زندگی بهتر”که باز  برگزیده ی جشنواره ی فجر بوده اجرا خواهم کرد. و ان شاءالله ، سرآشپز را هم  برای جشنواره فجر آماده خواهیم کرد. در سال آینده هم  اگر خدا بخواهد و قسمت باشد  تمایل دارم که به یاد آقای سمندریان نمایش گالیله را  آماده بکنم و روی صحنه ببرم.

سر آشپز پیشنهاد می کند / گفتگو با شهاب الدین حسین پور کارگردان و بازیگر تئاتر

نویسنده : رضا مهدوی هزاوه

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا