پزشکی و سلامت

سرفه مداوم می‌تواند از علایم “میگرن” باشد

میگرن در زنان شایع‌تر است، سردردهای غیر معمول، تغییر رنگ پوست، خواب‌آلودگی، سرفه مداوم، استفراغ و تهوع، اسهال ، گرفتگی عضلات یا درد شکم می‌تواند از علایم میگرن باشد.

دکتر کوروش سلیمانی متخصص مغز و اعصاب در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: میگرن سردرد عروقی است که بر اثر انقباض شدید رگهای خونی مغز عارض می‌شود و غالبا با اشکالات زود گذری در جریان خون مغز و استفراغ همراه است.

وی ادامه داد: میگرن دارای دو نوع کلاسیک و معمولی می‌باشد میگرن کلاسیک عموما یک سردرد یک طرفه است و به صورت ضربان دار اتفاق می‌افتد قبل از شروع سردرد فرد دچار تغییرات بینایی می‌شود در این نوع میگرن بیشتر بیماران یک حمله را در طول هفته تجربه می‌کنند تهوع، استفراغ، گریز از نور سستی و در مراحل حاد اختلال حس در نیمه بدن از جمله حالتهایی است که این بیماران به آن دچار می‌شوند.

سلیمانی افزود: در میگرن معمولی علایم بینایی قبل از حملات به وجود نمی‌آید این نوع سردرد بیشتر دو طرفه بوده و ضربان دار است درد بیشتر دور حلقه چشم احساس می‌شود و ممکن است در ادامه آن سفتی گردن هم به وجود آید این نوع میگرن شیوع بیشتری دارد و همراه با تهوع و استفراغ است.

وی تصریح کرد: کار کردن زیاد و خستگی بیش از حد، استرس، سروصدا، قرار گرفتن در معرض دود سیگار، مصرف قرصهای ضد بارداری، بیدار ماندن شبانه، سابقه خانوادگی میگرن، مصرف غذاهای حاوی آمینو اسید تیرامین مثل پنیر کهنه، جگر مرغ، ماهی دودی، انجیر، بادام زمینی، شکلات‌ها، آجیل، موز، پیاز، غذاهای اشباع شده و ترشیجات، از دلایل افزایش دهنده خطر سردردهای میگرنی می‌باشند.

سلیمانی در خصوص روشهای پیشگیری و کنترل میگرن اذعان داشت: با داشتن خواب منظم، پرهیز از خستگی زیاد، پرهیز از مصرف غذاهای حاوی آمینو اسید، دوری کردن از محیط‌های پراسترس، پرهیز از نگهداشتن سرو گردن در یک وضعیت ثابت برای مدت طولانی، مصرف غذاهایی که پروتئین بالا و کربوهیدرات‌های ساده دارند و در ‌‌نهایت مصرف نکردن نمک، غلات، گوشت زیاد، نان، حبوبات و غذاهای پرچرب و سرخ شده می‌توانید به پیشگیری و کنترل میگرن کمک کنید.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا