پزشکی و سلامت

سرطان های قابل درمان

آیا می دانید کدام سرطان ها قابل درمان هستند؟ هیچ تضمینی در مورد بهبود و درمان سرطان وجود ندارد. اما پزشکان در درمان برخی از انواع سرطان ها نسبت به سایرین موفق تر بوده اند.

بعضی از انواع سرطان ها به آرامی و به مرور زمان قابل درمان هستند. در ادامه با ۵ سرطان قابل درمان آشنا شوید.

قابل درمان ترین سرطان ها
  • سرطان پروستات
  • سرطان تیروئید
  • سرطان بیضه
  • سرطان ملانوما
  • سرطان سینه

بعضی از پزشکان از کلمه ی درمان برای بیماری سرطان استفاده نمی کنند و می دانند که هرگز نمی توان اطمینان حاصل کرد که سرطان پس از درمان کاملا مداوا شود. آنها ترجیح می دهند که از کلمه ی “فروکش”، استفاده کنند به این معنی که شانس بازگشت بیماری را کاهش داده اند.

اما به طور کلی، فردی که ۵ سال پس از تشخیص سرطان عاری از این بیماری باشد، شانس بهبود بیشتری دارد. این معیار به این معنی نیست که شما از سرطان نخواهید مرد و یا حتی بدین معنی نیز نخواهد بود که بیماری سرطان دیگر در بدن تان وجود ندارد، بلکه تنها نشانه خوبی از درمان است.

در اینجا پنج نوع سرطان که امید بهبودی و درمان آنها بیشتر است ذکر خواهند شد.

– درمان سرطان پروستات

چه چیزی باعث می شود شانس درمان سرطان پروستات تا به این حد خوب باشد؟

بسیاری از تومورهای پروستات رشد نمی کنند و یا به آرامی رشد می کنند. بنابراین آنها چندان مضر نیستند تا نیاز به درمان داشته باشند. بسیاری از مردان با انواع این تومورها می توانند سالها بدون هیچ مشکلی زندگی کنند. این مردان اغلب از چیزی غیر از سرطان می میرند.

چه زمانی احتمال درمان سرطان پروستات کاهش می یابد؟

هنگامی که سرطان پروستات Prostate Cancer گسترش یافته باشد (سرطان متاستاتیک)، درمان بسیار سخت تر خواهد شد. درصد اندکی از سرطان های پروستات می توانند به سرعت در قسمت های مختلف بدن پخش شوند. هنگامی که این اتفاق می افتد، فقط حدود ۲۹٪ از مردان ۵ سال پس از تشخیص زنده می مانند. خبر خوب این است که پزشکان اغلب ابتلا به سرطان پروستات را قبل از اینکه گسترش یابد مهار می کنند.

آیا انجام ازمایشات کمکی به درمان سرطان پروستات می کند؟

دو روش اصلی برای بررسی بیماری سرطان پروستات وجود دارد:

  1. معاینات مقعدی دیجیتال، یعنی زمانی که پزشک شما با دستکشی در دست و به وسیله انگشتان خود درون مقعدتان را چک می کند.
  2. آزمایش، آزمایش خون است که تحت عنوان Test of PSA (Prostate-Specific Antigen) انجام می شود چرا که سطوح پروتئینی اغلب در مردان مبتلا به سرطان پروستات بالاتر است.

PSA می تواند به دلایلی غیر از بیماری سرطان پروستات نیز افزایش یابد، بنابراین برخی از گروه های پزشکی می گویند مردانی که ریسک نرمالی برای ابتلا به بیماری سرطان پروستات دارند لازم نیست آزمایشی انجام دهند.

– درمان سرطان تیروئید

چه چیزی باعث می شود شانس درمان سرطان تیروئید تا به این حد خوب باشد؟

تیروئید غده ای پروانه ای در گردن است که باعث می شود هورمون های بدن شما سوختن کالری، ضربان قلب و غیره را کنترل کنند. شایع ترین نوع سرطان تیروئید Thyroid Cancer، پاپیلاری، به آرامی رشد می کند. حتی زمانی که تومورها بزرگ هستند یا شروع به حرکت به سوی دیگر بافت های مجاور می کنند.

پزشکان اغلب می توانند بیماری سرطان تیروئید را درمان کنند و جراحی هایی را انجام دهند که غده را از بین ببرد. پس از جراحی، مردم برای جایگزینی هورمون های تیروئید، دارو مصرف می کنند. علاوه بر این، هم اکنون پزشکان سرطان تیروئید را زودتر از قبل تشخیص داده و ریشه کن می کنند.

چه هنگامی درمان سرطان تیروئید تاثیر کمتری دارد؟

یک نوع بیماری به نام سرطان تیروئید آناپلاستیک دارای نرخ بقا ۵ ساله تنها ۷ درصد است، اما این نوع سرطان تیروئید بسیار نادر می باشد.

آیا انجام آزمایشات هیچ کمکی می کند؟

هیچ تست آزمایشی توصیه شده ای برای سرطان تیروئید وجود ندارد. اکثر افراد زمانی متوجه تومور می شوند که احساس وجود گرد و غبار یا تورم را در گلوی خود حس می کنند. گاهی اوقات یک دکتر هنگامی متوجه این مشکل می شود که شما به دلیل دیگری تحت آزمایش اولتراسوند قرار گرفته اید.

– درمان سرطان بیضه

چه چیزی باعث می شود شانس درمان سرطان بیضه تا به این حد خوب باشد؟

در مراحل اولیه (وقتی که تومور به سایر قسمت های بدن گسترش نیافته است)، پزشکان می توانند سرطان بیضه Testicular Cancer را با عمل جراحی و برداشتن یک یا هر دو بیضه درمان کنند. اگر یک مرد، تنها یک بیضه ی خود را برداشته باشد (که نرمال است)، دیگری معمولا هورمون های کافی برای داشتن رابطه جنسی و فرزندان را فراهم می کنند.Melanoma cancer

برای سرطان های بعد از طی این مراحل، معمولا جراحی و یا شیمی درمانی به خوبی کار می کند. گاهی اوقات نیز پیوند سلول های بنیادی انجام می شود. متخصصان داروهای شیمیایی نیز بیان داشته اند که کیسپلاتین که در دهه ۱۹۷۰ معرفی شد، باعث افزایش قابل ملاحظه ای در میزان بقای سرطان های پیشرفته بیضوی شده بود.

چه هنگامی درمان سرطان بیضه تاثیر کمتری دارد؟

درمان هایی وجود دارد که حتی برای سرطان های بیضوی پیشرفته نیز خوب هستند. نرخ بقای ۵ ساله برای این نوع تومورهای بیضوی ۷۳ درصد است، که هنوز هم خیلی خوب است.

آیا آزمایشات هیچ کمکی می کنند؟

هیچ آزمایشی برای تست سرطان بیضه وجود ندارد. مردان باید زمانی که توده ای را در یک بیضه خود احساس می کنند یا حس می کنند یکی از بیضه ها بزرگتر از دیگری است به پزشک خود مراجعه کنند. چرا که این علائم می توانند نشانه های اولیه تومور باشند.

– درمان سرطان ملانوما

سرطان ملانوما نوعی سرطان پوست است که در سلول های ملانوسیتی ایجاد می شود.

چه چیزی باعث می شود شانس درمان سرطان ملانوما تا به این حد خوب باشد؟

شما معمولا می توانید سرطان ملانوم Melanoma Cancer را در حالی که هنوز در مراحل اولیه است، با چشم غیر مسلح مشاهده کنید. اگر این بیماری سرطان در تمام سطح پوست گسترش پیدا نکند، پزشکان می توانند آن را با عمل جراحی برطرف نمایند.

چه هنگامی درمان سرطان ملانوما تاثیر کمتری دارد؟

اگر زود متوجه وجود این بیماری سرطان نشوید، ملانوم به سرعت به قسمت های دیگر پوست و به سایر قسمت های بدن گسترش می یابد. و هنگامی که از سطح پوست خارج شود، درمان آن سخت خواهد بود. فقط ۱۵ تا ۲۰ درصد از افرادی که ملانوم آنها به سایر قسمت های بدن گسترش یافته، ۵ سال بعد از تشخیص خود، زنده خواهند ماند.

آیا آزمایشات کمکی می کنند؟

بله شما می توانید پوست خود را از لحاظ لکه های بزرگ، تیره، عجیب و غریب و یا ور ـمده بررسی کنید. شما باید پوست سر و پشت، بیضه و بین انگشتانتان را بررسی کنید. مشاهده ی ملانوما در این بخش ها سخت تر است.

– درمان سرطان سینه

چه چیزی باعث می شود شانس درمان سرطان سینه تا به این حد خوب باشد؟

داروهای مدرن پیشرفت های بزرگی را در زمینه ی سرطان سینه Breast Cancer به وجود آورده اند. امروزه پزشکان، بیشتر در رابطه با چگونگی یافتن و درمان سرطان سینه تبهر پیدا کرده اند. علاوه بر این، این بیماری سرطان بسیار بهتر از قبل تشخیص داده می شود.

به عنوان مثال، اکنون ما می دانیم که سرطان سینه تنها یک بیماری نیست بلکه مجموعه ای از بیماری هاست. محققان برای درمان بیماری سرطان سینه از انواع خاصی از داروهای مختلف استفاده می کنند.

چه هنگامی درمان سرطان سینه تاثیر کمتری دارد؟

سرطان سینه در مراحل اولیه نسبت به زمانی که در تمام بدن پخش شد بهتر درمان می شود. برخی از انواع سرطان های سینه  نیز قابل درمان تر از بقیه هستند. به عنوان مثال، یک تومور سینه که “گیرنده مثبت استروژن” نام دارد، با داروهایی که سطح استروژن را کاهش می دهند، درمان خواهد شد. از سوی دیگر، بیماری سرطان سینه «سه گانه منفی» تهاجمی تر است و با درمان های هدفمند درمان نخواهد شد.

آیا  آزمایش کمکی به درمان سرطان سینه می کند؟

بله. مطالعات نشان داده اند که ماموگرافی های منظم می توانند به شما کمک کنند تا بیشتر عمر کنید. اما گروه های پزشکی دستورالعمل های مختلفی در مورد زمانی که شما باید این ماموگرافی ها را انجام دهید، دارند.

مجله اینترنتی زندگی سالم

مجید حسین زاده

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا